Batman: Arkham Knight | REVIEW

Na een klein tijdje wachten is het weer tijd om in de huid te kruipen van de Caped Crusader. Onze held is terug en mag dit keer zijn kunsten vertonen in een nog grotere stad, met nog meer mogelijkheden om alle schurken het leven zuur te maken. Rowdy was de aangewezen man voor de review en trok dan ook zijn Batman speedo aan om de wondere wereld van Gotham te verkennen!

Get scared like a crow
Batman: Arkham Knight is een game met een prachtige open wereld. Je hebt de keuze om het hoofdverhaal te volgen, maar hebt ook de mogelijkheid om je te verdiepen in de randzaken die gebeuren in de metropool. Het verhaal in vogelvlucht is standaard te noemen:

The Joker is dood en Gotham wordt bedreigd door Scarecrow, die zijn geestverruimende gassen wil verspreiden in de stad. Hij wordt bijgestaan door een nieuwe superschurk: Arkham Knight. Ik ga de boel niet voor je spoilen, maar het standaard verhaal ontpopt zich tot een echte blockbuster met prachtige plottwists en een flink aantal bewonderenswaardige momenten die je zeker nog een lange tijd bijblijven.

Arkham Knight3

Aan de zijlijn…
Ontwikkelaar Rocksteady heeft in ieder geval een prachtige open wereld ontwikkeld waar jij je als Batman helemaal uit mag leven. Naast het hoofdverhaal zijn er namelijk nog een hele hoop andere zaken die je mag verhelpen. Zo laten bijvoorbeeld The Penguin en Two-Face ook hun koppies zien in de game, mag je met de Batmobile diverse achtervolgingen inzetten, heeft The Riddler weer wat puzzels voor je klaargestoomd en moet je het halve politiekorps van Gotham zien te redden uit benarde posities. Een van mijn favorieten zijn de Man-Bat missies. Hoe en wat mag je zelf achterkomen, maar Arkham Knight is duidelijk zo gemaakt dat je met moeite je controller neerlegt, omdat je wilt weten wat er allemaal gaat komen.

Oops, daar gaat je eigen risico

Zoals we gewend zijn in de Batman games is de free-flow combat tot in de puntjes geperfectioneerd. Met veel souplesse zorg je ervoor dat alle vijanden hun eigen risico verspillen voor een tandarts bezoek. Het vechten en counteren zit nog steeds ongelooflijk lekker in elkaar, helemaal als je een veteraan bent in de gamereeks. Gelukkig heeft Rocksteady nog wel wat vernieuwing toegevoegd in het vechtsysteem. Niet echt in de combat zelf, maar wel in de variatie en sterktes van de tegenstanders, om de game toch wat pit mee te geven.

arkham knight

Keep on rollin’ baby
Compleet nieuw in de game is het gebruik van de Batmobile. Dit scheurijzer zorgt er natuurlijk voor dat je wat sneller van A naar B kunt. Met een druk op de knop zorg je ervoor dat de wagen jouw kant op komt. Jij springt er vervolgens spectaculair in en je rijdt je bestemming tegemoet. Ben je het beu, druk je weer op de knop en je wordt gelanceerd naar grote hoogtes om als een echte Vleermuis te fladderen naar jouw bestemming.

Dit is niet alles wat je kunt met Batman’s bolide. Je kunt hem ook op afstand besturen, wat een aantal vette puzzels met zich mee brengt. Daarnaast kun je er met je linkertrigger voor zorgen dat je auto verandert in een heuse BatTank! Deze knalt net zo hard als Ron Jeremy zijn chickies bangt!

Aangezien het in Gotham nogal krioelt van de onbemande tanks (die we voor het gemak even Drones noemen) beland je nogal vaak in dit soort gevechten. Voordat deze drones schieten zie je blauwe lijnen op je scherm. Deze moet je uiteraard ontwijken voordat de Drones hun raketten op je afvuren. In het begin voelen deze Drone battles goed aan, maar naarmate de game vordert komen deze stiekem je neus uit. Zo ook de stukken die als puzzel dienen. Hierin moet je met de BatTank sneaken om achter een Cobra Drone te komen. Deze zijn sterker dan normale Drones en schieten jouw scheurijzertje dan ook zo aan flarden. De eerste keer voel je de spanning, maar de keren erna haalt het behoorlijk de flow uit de game. Het komt op mij in ieder geval behoorlijk geforceerd over.

Gelukkig zijn er wel momenten dat de Batmobile vernuftig gebruikt wordt. Zo zijn er bepaalde puzzels te voet waar je de Bat-sleepkabel nodig hebt om er voor te zorgen dat onze held verder kan in een level. Daarnaast geeft het scheuren door de straten van Gotham wel een oppermachtig gevoel.

Arkham Knight1

I’m gonna take you down!
Ook te voet is het goed genieten in Gotham. De stad is natuurlijk gigantisch en is opgedeeld in drie verschillende eilanden. Gelukkig ben je nooit lang onderweg dankzij de verbeterde Batsuit. Dit pak geeft je Grapplinghook namelijk een flinke boost, waardoor je grote afstanden in no-time af kunt leggen.

Dit is niet het enige wat het pak kan, want ook het vechtsysteem is verbeterd. Er is een compleet blik nieuwe moves open getrokken, het countersysteem is uitgebreid en je kunt slagwapens afpakken en gebruiken tegen de boefjes die je tegenkomt. Ook kom je vriendjes tegen zoals Catwoman en Robin; met hen is het mogelijk om spectaculaire “Dual Takedowns” te doen. Een van de vetste toevoegingen is de nieuwe “Fear Takedown”, hiermee kun je vijf tegenstanders in een keer uitschakelen nog voor ze Batman kunnen zeggen.

Met de vernieuwde gadgets kun je ook een hele hoop leuke dingen doen. Wat dacht je van een stemvervormer waarmee je schurken naar afgelegen locaties kunt lokken om ze ongezien uit te schakelen. Of de gadget die ervoor zorgt dat vuurwapens blokkeren. Vijanden zijn daarentegen ook wat slimmer geworden, want zien ze jou in een van de roosters springen zullen zij een compacte napalmbom gebruiken om jou ondergronds het leven zuur  te maken.  Dit alles zorgt ervoor dat de gevechten en sluipmissies complexer en zeker ook spectaculairder worden.

Laat ik voorop stellen dat ik het moeilijk heb gehad met het schrijven van deze review. Batman: Arkham Knight is zo ongelooflijk uitgebreid dat het onmogelijk is om alles tot in de puntjes te beschrijven. Dit is een super goed teken natuurlijk. Arkham Knight geeft je namelijk echt het gevoel dat je Batman bent dankzij de gadgets, het vechten, het sluipen en de diversiteit aan activiteiten in Gotham. Het enige minpuntje aan de game dat ik kan noemen is dat de Batmobile weleens geforceerd gebruikt wordt in de game. Het haalt het tempo uit de game en naarmate je vordert gaan de BatTankgevechten lichtelijk vervelen. Daar tegenover staan dan weer de epische en memorabele momenten die je meemaakt in de game.

Desalniettemin is dit de beste Batmangame allertijden. Dus wil jij er als een echte vleermuisman voor zorgen dat alle schurken tandjes spugen, terwijl je lekker aan het cruisen bent in je kekke zwarte pooierbak, dan moet je deze game zeker gaan spelen. Een waardige afsluiter van de Arkham franchise die je in huis moet halen!

Batman: Arkham Knight | REVIEW
Geweldig verhaal
Grafisch tot in de puntjes verzorgd