FIFA 17 | REVIEW

De FIFA is één grote corrupte klerezooi. Sepp Blatter en zijn vriendjes verrijkten de rijke FIFA-bobo’s ten koste van… tja, de mensen die minder geld boden om een EK of WK naar hun land te halen. Na zijn afzetting (ondanks dat Sepp naar eigen zeggen nooit verkeerd heeft gehandeld) heeft meneer Infantino het overgenomen, en die wordt ook alweer geregeld onderzocht. Zo vond hij dat hij te weinig verdiende. Gelukkig is er nóg een FIFA. We kunnen jullie beloven dat er vanuit ontwikkelaar EA Sports géén smeergeld aan ons is toegeschoven om de recensiescore te beïnvloeden. Is FIFA 17 (helemaal op eigen kracht) te vergelijken met het Nederlands elftal op het WK van 2014 of dat van de EK-kwalificatie voor het EK 2016?

Voetbalgames, ik speel ze al sinds ik wist hoe ik een controller vast moest houden. In het begin games als het geniale Super Soccer op de SNES en International Superstar Soccer op de PlayStation en, jazeker, FIFA 98 eveneens op de Super Nintendo. Het voetbalvirus grijpt je en laat je nooit meer los. Daarom was ik erg enthousiast dat ik voor deze mooie website zowel Pro Evolution Soccer 2017 als de nieuwe FIFA mocht recenseren. Games die elkaar zwaar beconcurreren, maar in mijn ogen prima naast elkaar kunnen bestaan.

pogba

Don’t Stop Believin’!

We vallen maar met de deur in huis. The Journey is dé nieuwe spelmodus in FIFA 17. Middels een verhaalmodus wordt het jonge talent Alex Hunter aan het Engelse profvoetbal voorgesteld. Hij was in de jeugd niet het allergrootste talent, maar door keihard te werken moet jíj laten zien dat Alex het niveau van de Premier League aankan. EA heeft ons vriendelijk verzocht om niets van het verhaal te spoilen, dus dat zullen we ook zeker niet doen.

Elke voetbalfan heeft zich wel eens voorgesteld hoe het zou zijn om een uitverkocht voetbalstadion in te lopen om mee te voetballen met je favoriete ploeg. En de winnende maken in de laatste seconde tegen de grote rivaal, dat ook natuurlijk. Veel dichterbij dat moment dan met de FIFA Journey zullen de meesten van ons niet komen. The Journey weet goed de sfeer te vertalen naar zenuwen bij de spelers. EA doet er alles aan om de soms beklemmende, soms motiverende sfeer uit stadions op jou als speler over te brengen, en dat lukt best goed.

hunter

Just a Small Town Boy…

Je ervaart hoe een jeugdspeler langzaam bij een profteam wordt gebracht (als word je vrij vaak ingebracht terwijl het niet persé realistisch is om het leuk te houden) en krijgt daarbij te maken met ups en downs. Dát en de cutscenes zijn heel leuk. Je ontwikkelt je speler door tussen wedstrijden door te trainen, de skillgames, en dat wordt op gegeven moment langdradig. Je speelt de game toch om wedstrijden te spelen.

De Journey is innovatief en absoluut een toffe aanvulling op de game, maar ik vraag me af wat de levensduur van deze mode is. Is het volgend jaar nog leuk? Ik denk dat dit een eenmalig iets is, wat volgend seizoen niet meer interessant is. Daarbij kent de mode vrij veel schoonheidsfoutjes, maar dat wordt geaccepteerd omdat het nieuw is. Over twee jaar zou EA hier niet meer mee weg komen. Over het algemeen gezien is de Journey in het hier en nu in elk geval een hele vette, prima toevoeging. Pluspunten daarvoor!

alli

Gameplay mist nogal eens voor open doel

EA is innovatief, the Journey is een volledig nieuw element in voetbalgames en is heel goed uitgevoerd. Maar het voelt alsof de ontwikkeling wat betreft de gameplay, toch wel het kernelement van een game, veel te langzaam gaat. Het hoge aantal bugs en de dramatische keepers is inmiddels niet meer acceptabel. Keepers die over simpele balletjes heen doken of het te moeilijk vonden om een prima terugspeelbal te verwerken waren in 2008 overigens al een grote ergernis. Nu, acht jaar verder, mag je toch wel verwachten dat zo’n probleem is aangepakt.

Bepaalde dingen zijn gewoonweg niet meer acceptabel. Ik word er vrij agressief van als ik een bal in alle rust terug wil koppen op de keeper, de verdediger maakt er op schouderhoogte een karatetrap van en de doelman neemt hem met zijn borst zo aan dat hij hem (bewust?) het eigen doel in plaatst. Kijk, dat tijdens het juichen na een goal mijn spits op het hoofd van de keeper van de tegenstander gaat zitten is nog wel grappig, maar bepaalde dingen die zich voordoen tijdens de wedstrijd vormen voor mij een grote irritatie. In onderstaand filmpje (sorry, het is een kutfilmpje) zijn wat bugs te zien, en een aantal dingen heb ik inderdaad met eigen ogen zien gebeuren.

Nog een punt van ergernis is dat spelers bij een bal die tussen hen en wat tegenstanders invalt erg apathisch staan toe te kijken. Niemand neemt het initiatief om er in elk geval maar op af te lopen, totdat jij zelf de controle over een speler overneemt. Maar dan is het vaak al te laat. Als een speler in de Eredivisie zo laks op een potentieel gevaarlijke bal zou reageren, wordt ie gewisseld en mag ‘ie een paar weken met de jeugd meetrainen. En als een bal over de zijlijn lijkt te gaan lopen, stoppen mijn spelers met wat dan ook, inclusief de speler die ik op dat moment onder controle heb. FIFA moet niet voor mij bepalen of ik achter een kansloze bal aan jaag of niet, en meer dan eens lijken ze met een volle sprint nog haalbaar ook.

Positief dan.

Goed, genoeg gezeken. De Frostbite engine is een hele verbetering. De game ziet er strakker uit, een aantal gezichten zijn heel goed nagemaakt en bijvoorbeeld Alex Hunter is in staat om echt emotie uit te stralen. Soms kloppen de fysieke contacten tussen spelers nog niet, maar het is een stap vooruit en waarschijnlijk is EA in staat om dit volgend jaar nog beter op te poetsen. Er liggen in elk geval mogelijkheden genoeg voor de ontwikkelaar.

hazard

Het commentaar tijdens wedstrijden is verrassend goed. Dan heb ik het uiteraard over het Engelstalig commentaar, want de voice-overs van die dekselse Evert ten Napel en Youri Mulder gun je natuurlijk niemand. Over het algemeen is de Britse reportage in elk geval goed getimed en worden er zinnige dingen gezegd. Daarbij betrap je de commentatoren maar zelden op ‘te leuke’ uitspraken, die je bij sportgames nog wel eens uit de flow van de wedstrijd willen halen.

FIFA Ultimate Team blijft fantastisch!

En FUT natuurlijk, FIFA Ultimate Team is de online gamemode waarbij je een eigen team samenstelt, lettende op onder andere de chemie tussen spelers en hoe tactisch onderlegt ze zijn. Ik kan met recht zeggen, FUT is beter dan ooit! Het is een genot om te zitten puzzelen aan je team en om voor een koopje goede spelers die in jouw systeem passen van de veiling te halen. Je begint meestal met Schotse en Koreaanse prutsers in je team, het is een mooi gevoel om dat langzaam uit te zien bouwen naar een topteam.

Er is een nieuw element toegevoegd aan FUT waarbij je een team moet opbouwen volgens vastgestelde voorwaarden (x-aantal nationaliteiten, leeftijd etc.). Als dit team staat en voldoet, kan je dat inruilen voor een beloning. Gevolg is wel dat je de spelers kwijt bent, hetgeen betekent dat je aardig moet wheelen en dealen op de spelersmarkt om niet spelers uit je basis kwijt te hoeven raken. Zonder ook maar één wedstrijd te hoeven spelen, kan je met deze toevoeging uren doorbrengen.

fut

FIFA blijft altijd een hele goede voetbalgame, voornamelijk door de ruime keuze aan spelmodi en de ontelbare licenties. Nu zit er bijvoorbeeld ook vrouwenvoetbal in, waardoor er alleen maar meer mogelijkheden ontstaan. De Journey is een uitstekende toevoeging aan de game, maar ik twijfel aan de houdbaarheid. De gameplay kent eigenlijk de meeste problemen, vooral keepers blijft een pijnpunt. Ervaren spelers kunnen hier wel omheen werken, maar het is jammer dat zoiets noodzakelijk is. Voor mij is dat wel echt een tik in de ervaring. FUT blijft in ieder geval een briljant element, en is waar dat bijna onmogelijk werd geacht alleen nog maar beter geworden.

[mbYTPlayer url=”https://www.youtube.com/watch?v=yYjD78X1d9Q” opacity=”.5″ quality=”medium” ratio=”auto” isinline=”false” showcontrols=”false” realfullscreen=”true” printurl=”true” autoplay=”true” startat=”4″ mute=”true” loop=”true” addraster=”true” stopmovieonblur=”false” gaTrack=”false”]

75
0
FUT blijft magistraal