Gravity Rush 2 | REVIEW

Gravity Rush is van origine een Playstation Vita titel welke de potentie had om goed door te breken. Helaas is de userbase van de draagbare Sony console niet gigantisch groot en heeft Sony de game al eerder geremastered naar de Playstation 4. Ondertussen is het eerste deel alweer vijf jaartjes oud, en is het nu eindelijk tijd voor de lang verwachte sequel. Rowdy tarte de wet der zwartekracht om jullie een oordeel te geven.

Gravity Rush op de PS Vita kenden nogal een cliffhanger op het einde en was het dus gewoon wachten op een vervolg. En ondanks dit einde in het eerste deel is het zeker geen must om ineens te beginnen aan dit tweede deel. Nieuwkomers kunnen dus met een gerust hart zichzelf storten op deze game. Gravity Rush 2 vertelt het verhaal van Kat en haar poesje Dusty (stoffige poes? Whahahaha *uchestikproest*). Kat is een prachtige jonge dame welke de zwaartekracht naar haar eigen hand kan zetten, dankzij Dusty. Hierdoor heeft ze bepaalde vaardigheden die haar bijvoorbeeld laten zweven en haar omgeving kan helpen. In het vorige deel kreeg ze daarom niets voor niets de titel “Gravity Queen”mee.

GR 2 1

From Jupiter to….

In dit tweede deel wordt de spelwereld nog steeds geteisterd door de Nevi, monsters welke verschijnen uit zogenoemde “Gravity Storms”. Deze vallen de onschuldige burgers van Heksenville lastig en ze zijn er in diverse vormen, kleuren en maten en beschikken dan ook ieder over hun eigen vaardigheden. De inwoners zijn dan ook doodsbang voor deze monsters, maar Kat niet. Zij bezit de vaardigheid om de aarsjes van dit ongespuis een aardige schop te verkopen dankzij haar “Gravity Kicks”. Tot dusver is het dus allemaal bekende shizzle voor de Gravity Rush veteranen, maar toch kent dit tweede deel een aantal nieuwigheden. Zo zijn daar bijvoorbeeld de Jupiter en Lunar modus. De Jupiter mode maakt de zwaartekracht extra sterk, waardoor Kat dus extra zwaar wordt. Hierdoor kan zij onder andere schockwave aanvallen doen en is het makkelijker om door voorwerpen heen te gliden. De Lunar mode zorgt ervoor dat de zwaartekracht sterk afneemt waardoor Kat zo licht als een veertje door de spelwereld kan bewegen. Denk hierbij aan vaardigheden die haar gigantische sprongen laat nemen of een aanval als de “Wormhole Kick”.

GR 2 4

Tel bij deze modi een upgrade systeem en je hebt een mooi uitgebalanceerd geheel, wat lekker belonend aan kan voelen. Het voelt dan ook heerlijk aan om Precious Gems te vinden en deze te gebruiken om Kat eens een goede upgrade te geven. Daarbij kun je ook nog eens Talismans vinden welke diverse bonussen unlocken. Deze kun je ook nog eens samenvoegen voor een grotere bonus welke je weer kan gebruiken bij moeilijkere vijanden en gevechten. Nu is het niet dat je volle bak gas erop kan zetten, en vindt je deze zaken naarmate de game vordert.

Japanese all the way

In totaal zal Gravity Rush je zo’n twaalf uur bezig houden, en er moet gezegd worden dat de game nogal Japans is. Is natuurlijk ook niet gek, aangezien de game is ontwikkeld door Sony’s Japan Studio, maar dit merk je door de wat tragere opbouw in het verhaal en de gameplay. Er zijn genoeg momenten in de game waar je nogal je vraagtekens bij gaat zetten, en dit is natuurlijk tekenend van die gekke ontwikkelaars uit het land van de rijzende zon. Het verhaal wordt dan ook verteld door middel van een soort virtueel anime strip verhaal, met een prachtige artstyle. Toch weet het verhaal niet sterk over te komen, en wordt je ook niet echt gegrepen door de gebeurtenissen en karakters die de game kent.

GR 2 3

Mocht je dan eindelijk klaar zijn met het hoofdverhaal, dan kun je altijd nog verder met een shitload aan sidequests en challenges. Helaas zijn deze niet van erg hoog niveau en gaan deze nogal vervelen naar verloop van tijd. Desalniettemin zorgen deze extraatjes er wel voor dat er genoeg te beleven valt in Gravity Rush 2. Ook als je zo’n persoon bent die graag een karakter op maximaal level wilt hebben, is het handig om deze zijtaken te voltooien. Je krijgt een strontlading aan Precious Gems en Talismans bij het voltooien van deze zaken. Ook kun je als een echte loothoer opzoek naar diverse schatten in de open spelwereld en kun je in de verschillende mijnen, die de game kent, opzoek gaan naar een flinke berg Gems.

Huilen in een hoekje

Gravity Rush 2 is een game die gemaakt is voor de Japanofielen onder ons, en is niet zomaar weggelegd voor elke casual gamer. Dit merk je op in de manier waarop het (trage) verhaal verteld wordt, maar ook in de soms wat repetatieve gameplay en de nogal frustrerende controls die de game kent. Dit laatste puntje komt nogal naar boven tijdens hectische momenten in de game, waar je veel moet mikken, schieten en rondvliegen. Op zich werkt dit nogal aardig, maar dankzij het slechte camerasysteem die de game kent schiet je vaker mis dan raak. Je raakt door de grootschalige gevechten nogal gedesorienteerd en komt daardoor nogal vaak onnodig om het leven. Hierdoor zal vaak het gevoel ontstaan dat je de Playstation 4 met controller en al uit het raam wilt flikkeren (wat ik tevens niet aanraad…). Diverse bossfights duren door dit soort momenten ook nog iets te lang naar mijn gevoel. Ondanks dit grote euvel weet de game je wel te motiveren om door te spelen en zullen veteranen dan ook aardig doorbijten. Casual gamers zullen naarmate van tijd zichzelf afzonderen om in een hoekje te gaan zitten huilen. Zoals ik dus al zei: “Deze game is niet voor iedereen weggelegd”.

GR 2 4

Een van de dingen waar ik zeker nog even iets over moet zeggen is de grafische pracht die Gravity Rush 2 kent. De game is compleet Cell-Shaded, wat dus een heerlijke anime/cartoony feel aan de game weet te geven. Daarnaast zijn de graphics kraakhelder en loopt de game zo ongelooflijk soepel. De diverse kleurrijke omgevingen maken dit alles af tot een waar uniek spektakel en de omgevingen zijn behoorlijk inspiratievol ingericht waardoor de game een lust voor het oog is. Maar zoals ik vaker zeg, gaat gameplay toch altijd nog boven graphics.

Conlusie

Tja, Gravity Rush 2… De game is een waardige opvolger van het origineel, welke geen enkele fan mag missen. Toch kent de game zijn minpunten die voor veel gamers de pret kunnen bederven. Gelukkig kent dit tweede deel genoeg nieuwe elementen die deze tweede ervaring uitbreiden en ervoor zorgen dat deze opvolger meer diepgang en content kent dan het eerste deel. Daarnaast staat daar natuurlijk de frustratie die de gameplay kent ten opzichte van het camerasysteem. Begrijp me niet verkeerd, want Gravity Rush 2 is alles behalve een slechte game. Je moet wel een echte doorbijter zijn wil je deze game uitspelen. Zowel de hectische en frustrerende battles die de game kent, als het ietwat saaie en trage verhaal zorgt ervoor dat Gravity Rush 2 voor de diehards een geweldige game is. Nieuwkomers die niets hebben met echte Japanse games raad ik dan ook aan om met gepaste oplettendheid deze game aan te schaffen.

70
Lezer beoordeling3 Stemmen
19