Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds | REVIEW

Eerder dit jaar mochten we Horizon Zero Dawn verwelkomen, een actievolle RPG met een shitload aan exploratie in een apocalyptische science-fiction setting. Het Nederlandse Guerrilla Games heeft zich zeker overtroffen met deze game en het was dan ook wachten totdat de eerste echte expansion eraan zou komen. Wilde je meer Horizon Zero Dawn? Hier heb je meer Horizon Dawn! Een nieuw gebied, nieuwe vijanden, nieuwe gear, nieuwe skills en nog veel content uitbreiding… Rowdy keerde terug naar de game om eens uit te zoeken of The Frozen Wilds net zo goed is als de basis game!

Laat ik beginnen om te zeggen dat ik was vergeten hoe godverdomme mooi Horizon is. In maart hadden we de game gereviewed, en ergens eind april heb ik de game eindelijk uit mogen spelen. Ondanks dat heb ik natuurlijk een strontlading aan nieuwe games moeten spelen, waardoor een tweede playthrough er niet meer in zat. Omdat we de reviewcopy van The Frozen Wilds hebben mogen ontvangen, was ik dus genoodzaakt om terug te keren naar de wereld van Aloy en mijn bek viel wederom open van verbazing.

Ginger power!

In The Frozen Wilds mogen we huis gaan houden in het Noorden in een nieuw gebied waar sneeuwlandschappen de horizon vullen en laten zien dat de game meer trucjes in petto heeft qua grafische effecten. Zo is er een nieuw sneeuw-weer-effect aan de game toegevoegd, welke wonderschoon is te noemen. In de uitbreiding gaan we natuurlijk weer op pad met onze ginger-chick Aloy, welke wat geruchten heeft gehoord over rare zaken welke gebeuren in het meest Noordelijke gedeelte van haar wereld. Zoals zij natuurlijk is gaat zij naar de ijzige toppen om uit te zoeken wat er allemaal aan het handje is. In de nieuwe ijzige regio wonen de Banuk, een nomadische stam welke we niet in de basis game hebben mogen zien, maar wel wat zaken van mee hebben gekregen natuurlijk zoals wat beeldjes en een NPC welke ooit lid was van de stam. Nu mogen we dan eindelijk kennis maken met de Banuk en deze worden bedreigd door een mysterieus mechanisch monster, genaamd The Daemon. Deze heeft namelijk de gave om de wil van andere mechanische wezens om te buigen en ze zodoende sterker te maken. Aan Aloy de taak om de Daemon te confronteren en uit te schakelen!

Het verhaal is een leuke toevoeging aan de basis van Horizon Zero Dawn en het is vet om meer te weten te komen over de Banuk. Het verhaal neemt nu meer de tijd om de diepte in te gaan en licht de nieuwe stam dan ook goed uit. Toch kent het verhaal de nodige clichés en daardoor voelt deze DLC verhaallijn niet zo subtiel aan als het origineel. Ook zijn er een aantal verhalende dingen die nogal geforceerd overkomen en zo lijkt het op momenten meer op een copy/paste proces dan werkelijk iets nieuws.

F#CK, SH#T, H##R

Ondanks dat, bied The Frozen Wilds je weer genoeg content om jezelf uren mee te vermaken. De nieuwe besneeuwde regio is misschien niet super groot, maar groot genoeg om je urenlang te vermaken met het ontdekken van geheimen, side quests en andere zaken. Tijdens het doorlopen van de game verdien je weer genoeg nieuwe gear, skills en kun je zelfs jagen op compleet nieuwe monstermachines. Zo zijn er een handjevol nieuwe vijanden toegevoegd zoals The Scorcher; een wolfachtige robot die het leuk vind om alles te verwoesten met vuur. Deze nieuwe vijanden zijn net wat heftiger dan dat we die al kennen uit de basis-game. Helemaal als je omringt wordt door een aantal verschillende van dit soorten mechanische vijanden, waarvan er een zelfs de andere robot-monsters kan healen. De uitdaging is ongelooflijk groot te noemen, en op bepaalde momenten kan dit alles nogal oneerlijk aanvoelen waardoor de “shits”, “fucks” en andere heftigere vloekwoorden nog weleens in de rondte willen vliegen door je game-/woonkamer…

Flaws

Ondanks dat Horizon Zero Dawn in de basis al een hele mooie game is, welke geweldig weg speelt, kent de game de nodige technische missers. Zo ook met deze nieuwe uitbreiding waarin blijkt dat de game nog steeds tergend lange laadtijden heeft, met de nodige glitches, pop-up en kleine besturingsfoutjes. Toch vallen deze dingen niet echt op tijdens de intense speelsessies welke je met de DLC kunt hebben en halen deze zaken je niet uit de beleving van de game. Het zijn de typische ‘flaws’ welke we vaker zien in een hoop open-world games, en ook The Frozen Wilds maakt zich hier nog steeds schuldig aan.

In vergelijking met de basis-game is The Frozen Wild wellicht ietwat kort, maar van een expansie mag je natuurlijk ook niet een compleet nieuwe game verwachten. Het is een goede toevoeging aan een al bestaande game welke een hele hoop gamers aan hun beeldbuis wisten te kluisteren. The Frozen Wilds doet zeker niets nieuws, maar dat is bij een game van dit kaliber ook niet echt nodig. Voor een ieder die geen genoeg van Horizon Zero Dawn kan krijgen is The Frozen Wilds dan ook zeker een must-have!

Een prachtig nieuwe regio
Weer genoeg te beleven
Horizon blijft een mooie game