Laat mij maar even dromen | FEATURE

Wat kan dromen soms toch lekker zijn en dan heb ik het niet alleen over dromen met een overmaat aan vrouwlijk schoon. Ik heb het eigenlijk over dagdromen, zo op een moment dat je aandacht even ontsnapt aan de realiteit. Zo zat ik laatste weg te dromen over de vraag: “wat als ik een game zou kunnen ontwerpen, hoe zou dat er dan uitzien?” De cheater in mij gaf me toegang tot al het geld, kennis en ervaring die ik maar kon wensen om de game te maken. Toegegeven, ik heb ook veel uit deze bronnen moeten putten, maar uiteindelijk ben ik tot het volgende concept gekomen.

Like a boss!

Als eerste pak ik het team achter Rollercoaster Tycoon 1 en 2 bij hun oren en sleep ze naar de vergadertafel. Zij zijn immers de belangrijkste component achter de game die ik ga maken, verder komt Spotify ook aan tafel en zet ik een team op die verstand heeft van VR. Dat zijn de troepen die ik nodig heb voor het verhaal. Natuurlijk had ik ook nog cateringteam kunnen inroepen, maar in mijn dagdroom heb ik geen eten of drinken nodig. Zodra mijn mond open gaat over een Festival Management game, hoor ik ze gniffelen. Tja, het is een weinig originele titel en na games als Toilet Tycoon, Railroad Tycoon en Football Manager kan ik het me het scepsis wel begrijpen. Festival Manager is ook een niet goed gekozen titel, maar het is voorlopig ook een werk titel.

73dbe7e1ce3d0e7bfca96920e6f578e9

Het idee is simpel, jij moet een festival op touwen zetten en succesvol maken. Je kunt hierbij zelf de missies langsgaan. Hierbij moet je denken aan het organiseren van een Jazz Festival in een grote nachtclub in New Orleans, een dance/trance festival in een voetbalstadion opzetten, aan de slag met een comedyfestival in een theater of juist een groot all-around festival met 3 tot 5 podia uit de grond stampen. De trouwe Rollercoaster Tycoon speler hoor ik daarbij denken “maar wat als mensen last krijgen van hun oren, en waar moeten ze eten?” Dat soort zaken komen er allemaal in.

Peter Geinbraak en de Lamme Lummels

Festivals zijn er in alle soorten, maten en smaken. Je hebt verschillende soorten muziek, locaties en ook het tijdsbestek. Bij grotere en langere festivals zijn er bijvoorbeeld ook weer kampeerplaatsen nodig. Er is dus voldoende om te managen: de artiesten moeten worden geboekt en ingepland. Welke artiest kan wel en welke artiest is al geboekt of kan niet? Het terrein moet in orde zijn met ruimte voor de bezoekers en artiesten, merchandise, EHBO-posten, eten & drinken, toiletten, podia en andere aankleding voor het festival. Daarnaast moet personeel worden aangenomen. Beveiligers om tuig in het gareel te houden en schoonmakers die het vuile werk mogen opknappen.

Voor de financiële boekhouding ben je ook verantwoordelijk. Natuurlijk is ook micromanagement mogelijk. Het onderhandelen over salarissen of de prijs van een drankje of shirtje. Het belangrijkste blijft echter te entreeprijs en de kosten voor het boeken van bands. Je moet weten hoeveel bezoekers je festival aan kan en welke bands ervoor zorgen dat bezoekers naar je festival trekken. Een programma met Muse, The Rolling Stones, Coldplay, Foo Fighters, Kanye West en Metallica wordt nou eenmaal een prijzige bedoeling. Het publiek zul je ook moeten vermaken met kleinere bands of die underground artiest die net op het punt staat door te breken van het niveau Peter Geinbraak en de Lamme Lummels.

can-you-quack

Music for the Masses

Aangezien met dagdromen toch alles kan, heb ik natuurlijk ook de macht en connecties om het spel een samenwerking met Spotify te laten aangaan. De muziek op het festival zal gespeeld worden vanuit Spotify. In ruil daarvoor krijgt het bedrijf natuurlijk wel de nodige reclame om het festival zoals banners op het podium of bij de ingang, maar je moet toch wat. Het idee is dat zo’n beetje iedere artiest (of comedian) op je virtuele festival kan optreden. Als het maar in de muziekbibliotheek te vinden is. De gegevens die Spotify heeft over het aantal keer dat een artiest is beluisterd wordt gebruikt om in het spel te bepalen hoeveel publiek een band (of festival trekt). Hoe beter daarbij de line-up van je festival bij elkaar aansluit, hoe meer bezoekers en groter de tevredenheid. De kinderen die voor K3 komen, moeten niet een half uur na de show in een moshpit staan van de plaatselijke metalband.

Maar niet alleen de grote acts trekken bezoekers. Ook opkomende acts die niet miljoenen hits hebben, maar wel je afgelopen maand opvallend zijn gestegen zijn populair. Het is dus ook naar talent zoeken, naar artiesten die publiciteit kunnen gebruiken en wat minder geld vragen voor optredens. Een coverband is natuurlijk ook een prima manier het publiek te vermaken, zonder de hoofdprijs te hoeven betalen. Het is meer dan managen, het is ook talenten scouten. Voorspellen welke artiesten het gaan maken voor je festival van start gaat en wie daarvoor nog net een nieuwe cd of single dropt.

as

Zelf op een xylofoon hengsten

Het is natuurlijk vet om jouw ideale festival samen te stellen en te organiseren, maar hoe vet zou het zijn er zelf te kunnen optreden. De gamers die het spel kopen, kunnen zelf ook hun opgenomen tracks online gooien in de database. Iedereen die het spel heeft, kan previews luisteren en 3 artiesten/bands per week downloaden. Wordt jij vaker vanaf die database gedownload, dan krijg jij ook een hogere waarde in het spel en red je het misschien wel tot hoofdact op een festival. Het moet uitmonden tot een soort bron van talenten. Iedere artiest op de site kun je boeken voor je virtuele festival en mochten ze veel hits en downloads binnenhalen, dan kunnen ze ook in-game hun eigen merchandise ontwerpen.

Mocht het zo’n groot succes worden dat het storm loopt op de site, kan daarvoor een talentenjacht worden georganiseerd. De meest gedownloade artiesten krijgen behalve een prijs ook eeuwige erkenning. Hun muziek wordt een boegbeeld voor het spel en het demofestival dat in reclames wordt gebruikt en gratis te downloaden zal zijn, daar zullen deze artiesten en bands op spelen. Daarnaast worden ze ook nog zelf in het spel verwerkt, met personages die echt op hun lijken.

98fdbd22b1f27cf54f97f736e46f12c4

Get Rich or Die Tryin’

Nadat je festival succesvol is verlopen, heb je natuurlijk geld verdient. Dat geld gebruik je vervolgens om andere festivals te bezoeken. Hier kun je rondhangen met vrienden, nieuwe muziek checken, je geld uitgeven aan CD of Merch. Chatten kon natuurlijk altijd al op het internet, maar nu kan het op een festival en in VR. (hoewel VR natuurlijk niet noodzakelijk is). Je kan je character je eigen identiteit geven door merch en kleding te kopen, een tattoo te nemen of naar de kapper te gaan (mits je op een festival bent die dit heeft). Het leuke is dat je hierbij voor je verzamelen van alle merch ook verschillende festivals af moet gaan. Alleen de bands die op dat festival spelen, verkopen hun merch. De prijs hiervoor is door de organisator van het festival bepaald.

In mijn vriendenkring zitten genoeg muziekkennis, waarvan ik benieuwd ben welke bands zij op hun festivalprogramma hebben staan. Beetje gezamenlijk muziek luisteren en chatten (of ouwehoeren via de headset/VR). Mocht het zo worden dat de festivals flink aanloop krijgen van virtuele bezoekers/pottenkijkers, dan zou je er nog wat aan kunnen verdienen ook. Zo zou je een systeem kunnen bedenken dat bij meer dan 10.000 bezoekers, er reclameborden van grote merken op het festivalterrein worden toegevoegd en dat de organisator hiervoor wordt beloond met geld. Het blijft natuurlijk dromen en in dromen kan alles!

kgd4hl

Scenario’s

Als laatste is er nog een scenario mode. Het blijft natuurlijk niet enkel bij de missies en vrij spelen. Je moet ook scenario’s naspelen. Hoe vet zou het zijn om bijvoorbeeld Woodstock ‘69 te organiseren en hoe decoreer je dat festival? Ook de bevrijdingsfestivals kunnen als scenario erbij, een festival waarbij geen inkomsten te verdienen valt met entreeprijs en waarbij vrijheid een grote rol speelt. Ook een Warped Tour kan niet ontbreken, een reizen festival waarbij je er voor zal moeten zorgen dat het op alle dagen een feest is met een geschikte vervanger as een van de bands afhaakt. Als laatste scenario zou je kunnen denken een Pukkelpop 2011. Wat moet je doen als blijkt dat er een storm op komst is bij een festival? Festival sluiten, meer EHBO-personeel inschakelen of/en bepaalde delen van het terrein sluiten. Dat kan allemaal in dit laatste scenario.

tf

Dromen zijn Bedrog

Of een dergelijk project haalbaar en rendabel zou zijn, is nog maar de vraag. Het blijft natuurlijk altijd vetter om op een echt festival te genieten van live muziek. Toch zie ik zelf best veel potentie in het concept. Rollercoaster Tycoon 1 en 2 hebben gewoon een eeuwige replay waarde en die games zijn nu nog vet. In combinatie met de dynamische muziekwereld zou het best tof kunnen blijven om muziek en talenten te ontdekken, maar er zitten ook veel haken en ogen aan, zoals licenties, het gebruik van veel personages en goedkeuring hiervan. Daarnaast moet Spotify alle gegevens van artiesten bekendmaken en ook gelijk verwerken in het spel. Het spel is misschien niet realistisch, maar dat maakt het alleen maar een betere droom!

[mbYTPlayer url=”https://www.youtube.com/watch?v=iMTrIhXL8Pg” opacity=”.5″ quality=”medium” ratio=”auto” isinline=”false” showcontrols=”false” realfullscreen=”true” printurl=”true” autoplay=”true” mute=”true” loop=”true” addraster=”true” stopmovieonblur=”false” gaTrack=”false”]

Vond je dit artikel nuttig?

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
NL / EN
0
Geef je mening over dit onderwerp en laat een reactie achter!x