Life is Strange: Before the storm EP. 03| REVIEW

De emotionele achtbaanrit van Chloe en Rachel maakt nog een rondje in episode 3 van Life is Strange: Before the Storm. Zoals verwacht is het een wild ritje geworden, waarin de losse eindjes aan elkaar worden geknoopt en het verhaal weer op zijn kop wordt gezet . In de laatste episode moet alles eruit en of dat gelukt is, lees je in de review.

Komen tot de kern

In de vorige episode kwam het aap uit de mouw en werd duidelijk dat er meer spanningen zijn tussen Rachel en haar ouders. In Hell is Empty gaan we gewoon stevig door met alle emoties, zoals het hoort in Life is Strange. De op hol geslagen trein dendert door en lijkt in de laatste episode maar weinig stops te maken. Het voelt voor mij te gehaast, alsof Before the Storm een extra episode had kunnen gebruiken zodat er meer tijd was om het verhaal op te bouwen.

Het voelt alsof de eerste 2 episodes de inleiding zijn en dat in Hell is Empty zowel de kern als het slot er doorheen zijn gejast. De laatste episode van Life is Strange: Before the Storm neemt een drastische wending. Waar de eerste episodes nog gaan over het prille liefdesleven tussen Chloe en Rachel en de drang om samen te vluchten, lijkt er voorlopig een dikke streep gezet te worden door die droom. Er moet met shit worden gedeald en dat gaat voor. Het gezegde luidt “liefde maakt blind” dus natuurlijk worden er geregeld keuzes en acties gemaakt, waarvan je denkt: “nee, doe dat nou niet! Dit kan echt alleen maar slecht aflopen.”

Zoekt en gij zult vinden

Natuurlijk volgt de ontknopingsepisode weer hetzelfde concept als de voorgaande delen. Jij maakt een aantal keuzes gedurende de episode, krijgt hier en daar weer ruimte om te speuren in de omgeving en komt daardoor achtergrondinformatie tegen. Zo af en toe moet je een probleem oplossen (puzzel) en moet je Chloe’s “backtalk” gebruiken om je zin door te drammen. Maar laat je niet afschrikken door gameplay, want Before the Storm is eigenlijk een interactief verhaal. Je merk dat daar ook de meeste aandacht aan besteed is.

Life is Strange: Before the Storm combineert een sterk verhaal met een omgeving die je uitnodigt om op verkenning te gaan. Niet alleen wordt je hier soms tot verplicht door de puzzels. Het geeft voldoening om door dagboeken, dossiers en info te bladeren. De informatie geeft je meer inzicht en dit kun je goed gebruiken bij het maken van de keuzes. Daarnaast kun je soms ook extra gespreksopties ontgrendelen door de omgeving af te zoeken. Het voelt goed om met een beetje speurwerk te ontdekken dat die persoon eigenlijk een zak is of wat voor geheimen hij bij zich draagt. Aardig zijn loont niet altijd en het voelt goed om die persoon toch nog even het vuur aan de schenen te leggen.

Eind Goed, Al Goed?

In Hell is Empty spat de drama er van af en de onthullingen volgen elkaar op. Het probleem is dat het een beetje gehaast aanvoelt. Een van de gesprekken komt ook vrij abrupt en onlogisch over. Mogelijk was het de bedoeling de verhaallijn tussen Chloe en deze persoon meer uit te diepen en is dit later geschrapt, waardoor het gesprek gewoon vreemd aanvoelt. Een andere mogelijkheid is dat de scène er is ingevoegd om Chloe haar moment van “backtalk” te gunnen in de laatste episode. In Hell is Empty heb ik maar één keer de kans gehad om Chloe te laten shinen met haar bijdehante opmerkingen. Er is nog een optionele kans om Chloe aan het werk te zetten, die is echter makkelijk te missen.

Uiteindelijk loopt Before the Storm af zoals we van Life is Strange gewend zijn: met een large portie drama waarbij je best een tissue kan gebruiken. Ongeacht je keuzes in het spel valt het einde natuurlijk zwaar en zul je in Hell is Empty geconfronteerd worden met de lastigste keuzes van Before the Storm. Ondanks dat het wat gehaast voelt, zijn er genoeg verrassingen in het plot die je tot het eind toe blijven boeien. Het moet gezegd worden dat Deck Nine het verhaal prima heeft opgepakt. De personages zijn realistisch en komen tot leven door het rondneuzen in brieven, artikelen en andere info verspreid in de diverse locaties. En zoals we van tieners gewend zijn, zijn ze weer lekker naïef op momenten.

Soundtrack to our Lives

Waar ik de afgelopen episodes minder bij stil heb gestaan is de soundtrack. Wat voor soundtrack plaats je onder zo’n emotionele rollercoaster met een edgy en angsty tiener in de hoofdrol en zonder mensen te veel af te schrikken? De Londense indie rock band Daughter kun je wel om die klus vragen, want de muziek sluit haarfijn aan bij het drama. Het werkt en draagt bij aan de sfeer. Naast de subtiele indie rock komt natuurlijk ook wel op z’n tijd wat steviger werk voorbij, maar in alle gevallen past het bij het verhaal.

Naast het geluid is ook het acteerwerk prima. De personages leven, hebben allemaal hun eigen verhaal en problemen te verwerken. Verder voelen de personen authentiek aan met een eigen karakter, taalgebruik en geheimen. Tel erbij op dat de lipsyncing in Before the Storm een stuk beter is dan in het origineel en het is duidelijk waarom Before the Storm je in het verhaal kan trekken en je met (sommige) personages meevoelt.

Life is Strange: Before the Storm is een waardig toevoeging aan het origineel. Vooral voor fans die het eerdere deel hebben gespeeld, is het tof om te zien hoe de relatie tussen Chloe en Rachel opbloeit. Het beste kun je ook beginnen met het origineel, want daardoor krijgt Before the Storm ook een extra lading mee. Before the Storm wisselt ontroerende en meeslepende dialogen af met het speuren in de omgevingen en het vinden van allerlei (achtergrond-)informatie.

Aanvankelijk lijkt Before the Storm een wat rustig liefdesverhaal te worden tussen een rebelse tiener en het populaire meisje van de klas, maar in de laatste episode van Before the Storm komt de aap uit de mouw. Het verhaal ontrafelt zich en laat de schaduwzijde zien en het is aan jouw aan te geven hoe jouw moreel kompas staat in lastige dilemma’s. Uiteindelijk eindigt het verhaal natuurlijk met de nodige drama en zal hier en daar ook een traantje weggeveegd moeten worden. Before the Storm doet Life is Strange eer aan met een waardige prequel. Een prima score van 75 voor Before the Storm als geheel. Als losse episode krijgt deze een score van 70 omdat het vrij hectisch en soms gehaast aanvoelt.

70
0
emotionele achtbaanrit