Mario Kart 8 Deluxe | REVIEW

Een nieuwe Nintendo console, betekend al snel dat er een aantal Ninty-franchises van stal worden gehaald. Zo ook met Mario Kart, welke nu ook naar Switch is gebracht. Helaas is het geen compleet nieuwe game welke we mogen spelen, maar een uitgebreide port van de WiiU versie. Aan Rowdy de taak om eens flink door de bochten te scheuren!

Mario Kart 8 Deluxe is in principe de originele WiiU game met de toevoeging van alle downloadbare content uit het verleden, nieuwe personages, een nieuwe Battle-mode, een extra moeilijkheidsgraad met betere graphics. In totaliteit mag je aan de slag met maar liefst 48 racebanen, 42 speelbare personages en 8 Battle Arena’s, wat ervoor zorgt dat dit de grootste Mario Kart game ooit is.

MK8D 1

Toad is een h**renzoon!

Ondanks dit complete bundel, is er in de essentie van de game weinig aangepast. Hulde hiervoor natuurlijk, wat de Mario Kart-reeks kent natuurlijk al perfect gebalanceerde gameplay. Er zijn een aantal nieuwe toevoegingen gedaan aan de game zoals de mogelijkheid om twee power-ups mee te dragen tijdens het racen. Dit gegeven kende wij natuurlijk al van de Double Dash game op de GameCube, maar het is nu niet mogelijk om ‘on the fly’ te wisselen tussen deze power-ups. Een andere nieuwe optie die we terug vinden in de game is de 200cc modus. Normaliter mochten we aan de gang met de 50, 100 en 150cc cups, maar Nintendo vond het nodig om er een nieuwe moeilijkheidsgraad bij te voegen.

MK8D 2

We weten allemaal wel dat hoe hoger de cc’s zijn, hoe moeilijker de races worden. In de 200cc modi mag je er helemaal vanuit gaan dat racen tegen de CPU een hel wordt. Zo gunnen de computer gestuurde tegenstanders je totaal geen ruimte en bestoken ze je constant met diverse items. Scheld tirades zijn dus ook niet uitgesloten tijdens het spelen van de 200cc mode, meerdere malen moest Toad het ontgelden als de ‘hoerenzoon’ die hij is…

Aan de wat jongere gamer en de n00bs is ook gedacht, want dankzij de ‘Smart Steering’ functie, die de game kent, is het makkelijker om scherpe bochten en andere rare manoeuvres te nemen. Helaas is deze optie standaard ingeschakeld, en zullen de die-hard Mario Kart gasten deze functie manueel uit moeten zetten.

MK8D 4

Battle-Mode on!

Mario Kart 8 was op de WiiU een lekkere game die je samen met vrienden, vergezeld met een kratje bier, in splitscreen op de bank kon spelen. Helaas kende de WiiU versie een nadeel en dat was de Battle-Mode. In de voorgaande delen had je diverse arena’s waar je personages moest bestoken met items om hun ballonnen kapot te krijgen. In Mario Kart 8 waren de arena’s vervangen door reguliere racebanen, wat menig Mario Kart fan nogal minder vond. Gelukkig gooit Nintendo het in deze Deluxe editie voor de Switch overboord en komen zij met de traditionele arena’s.

In totaal zijn er vijf compleet nieuwe maps voor deze mode, en mogen we ook nog eens in drie geremasterde arena’s ballonnen kapot maken. Ook zijn er vijf modi te vinden in de Battle-Mode. Zo is er dus het klassieke ballonnen knappen, maar ook een soort van Cops vs Robbers mode. In deze tijd is online-gaming natuurlijk standaard en daar houdt Mario Kart 8 Deluxe ook rekening mee. In totaal kun je met 12 spelers een hectische race rijden of de Battle-Mode doen. Connectie maken met de servers verloopt gewoon prima en races/battles worden zonder al te veel problemen afgewerkt. Helaas loopt Nintendo qua functionaliteit nog aardig achter op dit vlak, want een headset werkt niet op de Switch en niets is leuker om je maten online voor lul te zetten.

MK8D 3

Likkebaardende dingen

Ondanks dat Mario Kart 8 Deluxe een port is van de WiiU, is deze complete heruitgave wel een mooie aanvulling voor de console. De game is namelijk ongelooflijk geschikt om onderweg te spelen. De races zijn lang genoeg om jezelf bezig te houden terwijl je in de handheld modus zit te spelen van de console. Daarnaast ziet de game er in de docked-modus ook likkebaardend goed uit. De game spat met een 1080p resolutie en 60 beeldjes per seconde van je scherm af en alles ziet er loepzuiver en gedetailleerd uit. In handheld modus is het eveneens indrukwekkend, al is de resolutie dan maar 720p. Dankzij het kleinere scherm valt dit niet eens op natuurlijk, maar leg de game naast Mario Kart 7 voor de 3DS en je staat verbluft van de technische capaciteiten van de console.

De game is met vier spelers split-screen te spelen en niet is zo vet om races af te werken met het staandertje van de handheld uitgeklapt, om samen met een vriend elk een Joy-Con in de hand te nemen en zodoende elkaar van de baan af te beuken. Dit zijn van die zaken waar je een enorme glimlach op je smoelwerk krijgt en waar Nintendo vroeger groot mee is geworden. Dankzij het draagbare karakter van de Switch tezamen met Mario Kart heb je dus altijd en overal die oldschool plezier bij de hand!

Mario Kart 8 Deluxe is dus in grote lijnen precies dezelfde game die we drie jaar geleden mochten spelen op de WiiU. De game is dan niet echt een grote verrassing en weet ook niet echt veel nieuws te doen. Maar wat het doet, doet het nog steeds erg goed, en daarbij speelt het draagbare karakter van de Switch ook een grote rol. Overal kunnen Mario Karten met je maten; Of het nu in de voetbalkantine is, op de camping of thuis op de bank is, overal heb je plezier met de game. Daarnaast kent deze versie alle DLC, een shitload aan personages en een vernieuwde Battle-Mode welke je uren zoet kunnen houden.

Voor gamers met een Switch, welke in het verleden de Wii U versie niet hebben mogen spelen is dit dus een uitgelezen kans. Voor diegene die dat wel hebben gedaan is het even goed achter de oren krabben om de game alsnog aan te schaffen. In ieder geval zul je niet teleurgesteld zijn in het spelen van deze game.

Mario Kart 8 Deluxe | REVIEW
De meest complete Mario Kart ooit!
Battle-Mode is weer oldschool aanwezig