Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions | REVIEW

Toen Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions voor het eerst werd aangekondigd, was ik aardig enthousiast. De game is een remake van dezelfde titel op de Gameboy Advance, welke in 2003 het licht zag. Het originele Superstar Saga voor de Gameboy Advance was een juweeltje, en leverde een vreemde aanpak op de Mario-franchise met energieke RPG-gameplay en een charmant en humoristisch verhaal. De game was zeker niet de diepste of meest ingewikkelde RPG, maar dat hoefde het ook niet te zijn.

Maar hoe kan men een game zoals  Superstar Saga verbeteren door het maken van een remake? Het originele spel was al goed, dankzij de kleurrijke GBA sprites en de eenvoudige en prettige manier van gameplay. Daarnaast is de game nog volop verkrijgbaar via tweedehands kanalen (zoals marktplaats) en heeft het zelfs een Virtual Console release op Wii U gehad. En ondanks dat de Gameboy Advance een ouder platform is, voelde ik niet dat de originele game een echte een revisie nodig had.

Nu, nadat ik de game in mijn handen heb gekregen en de boel heb mogen herbeleven op mijn 3DS, ben ik blij om te zeggen dat de remake veel beter is geworden dan dat ik had mogen dromen. De screenshots in deze review doen de grafische pracht geen rechtvaardigheid. De game komt hierdoor op een moderner niveau en de animaties zijn meer charismatisch dan voorheen en brengen de game veel dichter bij een tekenfilmische ervaring. De kleuren en nieuwe lichteffecten spatten van het scherm af. Het is alleen zo jammer dat Nintendo gekozen heeft om de game geen 3D-diepte te geven, waardoor je het schuifje op je 3DS gewoon omlaag kan laten…

Stront aan de knikker!

Nu zijn er genoeg jongere gamers, die geen idee hebben waar ik het allemaal over heb. Laten we beginnen bij het begin en het verhaal van de game eens samenvatten. Zoals gewoonlijk is er weer stront aan de knikker in het Paddo-koninkrijk, want nadat twee mysterieuze inwoners van het Beanbean Kingdom op bezoek zijn gekomen om Princess Peach een speciaal cadeautje te geven gaat er van alles mis. De komst van de twee is een werkelijk feest en iedereen is vereerd om de inwoners van het koninkrijk te ontvangen. Vuurwerk knalt door de lucht en iedereen juicht van blijdschap. Maar zodra Peach haar cadeau in ontvangst heeft genomen en ze het opent, blijkt er een gas in te zitten dat haar stem plots laat veranderen in bommen. De twee inwoners blijken de boel te beduveld hebben en blijken de kwaadaardige Cackletta en haar beschermer Fawful te zijn. Zij willen samen de hele wereld domineren.

Gelukkig is daar Mario om daar een stokje te voor te steken en gaat samen met Bowser op avontuur. Luigi vindt het allemaal goed en blijft liever thuis, maar op een onhandige manier wordt de groene loodgieter toch bij het verhaal getrokken en gaat uiteindelijk met zijn rode broer op pad om de stem van Peach terug te halen. Ze gaan op pad maar hun luchtschip wordt neergehaald boven het Beanbean koninkrijk. Daar eenmaal neergestort blijkt daar ook stront aan de knikker te zitten. Wat volgt is een ongelooflijk hilarisch schouwspel aan leuke en interessante gebeurtenissen welke je zeker gekluisterd houden aan je 3DS.

Oud en vertrouwd

De gameplay in de game is nog steeds de drijvende kracht in deze titel. In tijden van het origineel was het design al uitstekend te noemen, waarin platform-actie, puzzels, dialogen en de turnbased gevechten met quicktime events naadloos aan elkaar aansloten. Deze turnbased gevechten waren simpel, maar daarentegen ook erg origineel opgezet. Met een druk op de A-knop kon je Mario een actie laten doen, terwijl je met de B-knop Luigi zijn taken kon laten uitvoeren. Dit kwam niet alleen terug in de gevechten, maar ook in de verdediging. Is de vijand aan de beurt kun je dus alsnog schade doen door bijvoorbeeld Mario op tijd te laten springen, waardoor hij terecht komt op de dikke kop van vijand. Deze opzet van gameplay zijn we natuurlijk ook tegengekomen in de latere delen van de twee gebroeders, en het is nog steeds goed om te zien dat dit element de tand des tijds heeft kunnen doorstaan.

Er zijn ook een handjevol vernieuwingen in de game toegevoegd. Zo is daar de optie om de boel vooruit te spoelen, welke we tegenkwamen in Paper Jam maakt een terugkeer. Hierdoor wordt de snelheid van de meeste dialogen versneld. Ook zijn er een paar nieuwe Warp Pipes toegevoegd aan de overworld en dit maakt het makkelijker om rond te reizen in het Beanbeankoninkrijk. Ook de functionaliteiten van de 3DS worden gebruikt en zo doet jouw onderste scherm dienst als map, maar kun je hier ook de speciale vaardigheden selecteren die beide broers naar verloop vrijspelen. Tevens kun je hier ook je uitrusting selecteren en andere zaken regelen. Verder is de  Superstar Saga-remake bijna 1 op 1 overgezet van de Gameboy Advance. De dialogen zijn identiek, al kent de game nu ook een Nederlandse vertaling (zet je systeem op Engels, alsjeblieft!!), de elke collectable, stadje NPC en dergelijken zijn gewoon op dezelfde plaats te vinden als voorheen. Ondanks dat hier geen veranderingen zijn te vinden, is dit een van de leukste games die je ooit zal spelen op een handheld.

Bowser en zijn onderdanen

En naast Superstar Saga vinden we ook Bowser’s Minions op de cartridge. Deze is niet gelijk te spelen en unlock je na een paar uur spelen in het hoofdspel. In deze mode heb jij als speler de mogelijkheid om deze nieuwe toevoeging te spelen. De makkelijkste manier om het te beschrijven is dat het een volledig aparte verhaallijn is welke parallel loopt aan Superstar Saga. Naast het feit dat je in hetzelfde verhaal en wereld wordt gezet, is er geen crossover tussen de twee verhaallijnen. Niets wat je doet in Superstar Saga heeft invloed op Bowser’s Minions en vice versa.

Bowser’s Minions probeert iets nieuws qua gameplay, want in plaats van turnbased-gevechten met actieve commando’s, is dit meer een miniatuur oorlogssimulatie. Je  kiest acht personages om je leger samen te stellen, en deze personages bestaan ​​uit de talloze vijanden die we kennen uit de stal van Bowser. Zo  heb je de traditionele Goombas, Koopas, Hammer Bros., Boo’s en andere gevestigde namen uit het Mario baddies rooster.

Er zijn drie soorten eenheden, namelijk Melee, Ranged en Flying. Deze maken gebruik van een typisch papier – steen – schaarsysteem, zo is Melee superieur aan Ranged, die op zijn beurt superieur is aan Flying welke weer Melee verslaat. Er zijn ook een paar andere elementen om rekening mee te houden. Zo is een Fire Bros (een koopa die vuurballen gooit, jeweettoch) effectiever tegen een ijssoortige vijand. Nadat je jou crew hebt samengesteld, wordt je tegen een vijandengroep van acht geplaatst en dan is het kijken hoe jouw baddies het winnen of verliezen. Je hoeft zelf dus weinig te doen tijdens de gevechten, al komt het weleens voor dat een van jouw eenheden een speciale aanval uitvoert die je met een goed getimde druk op de knop kunt uitvoeren. Daarnaast zijn er zijn ook leiderschapscommando’s die je op willekeurige wijze kunt activeren, denk hierbij aan het annuleren van een speciale aanval van de vijand of het aanvragen van versterkingen.

Na een gevecht krijgen de eenheden die je hebt gekozen XP en kan het niveau oplopen, en zo  nu en dan worden er nieuwe eenheden ontgrendeld. Je kunt de gevechten natuurlijk ook blijven herhalen om meer XP te verdienen en de boel eens lekker te levellen.

Beetje tegenvallend

Bowser’s Minions werd een beetje aangeprezen als een extra verhaal over wat er achter de schermen met Bowser gebeurt tijdens Superstar Saga. In zekere zin valt dit allemaal best een beetje tegen en is er niet echt veel verhaal. In plaats daarvan is het meestal een reeks semi-amusante scènes en karakterinteracties, waarin Captain Goomba de Superstar Saga-wereld door reist in zijn zoektocht naar Bowser. Er is geen echte ‘plot’ om van te spreken, maar de minions hebben wel wat dialogen onder elkaar, maar die zijn niet heel erg bijzonder en van het niveau als de hilarische conversaties in Superstar Saga.

In feite kun je de Minions-modus volledig negeren omdat het geen belang heeft in de game. Het is een leuk extraatje maar er worden daarnaast geen in-game beloning gegeven als je ook deze nieuwe modus doorloopt. Het lijkt meer op een manier om de amiibo-functionaliteit toe te passen aan Superstar Saga. Zo kun je doormiddel van amiibo’s nieuwe eenheden toevoegen en gebruiken. Bowser’s Minions is een leuke afleiding en probeert iets nieuws te doen, maar gaat een beetje ten onder aan het hoofdspel. Het is een Mario-gebaseerd simulatie spelletje, maar je mist helemaal niets als je deze mode overslaat.

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions is een beetje een rare game om te beoordelen. Het is een veilige en fijne remake van een game die al goed was en die ook niet echt een remake nodig had. Toch zijn de nieuwe functies, zoals snel vooruit spoelen, het gebruik van het tweede scherm en de opfrisbeurt qua graphics een aardige welkome toevoeging. De game voegt daarnaast ook een nieuwe modus toe die niet erg interessant is en ook niet veel heeft te bieden. Het gaat uiteindelijk om Superstar Saga, en dit nostalgische avontuur is er nog steeds eentje waarvan ik met volle teugen van kan genieten!

85
0
Leuke opfrisbeurt qua graphics