Metal Gear Survive | HANDS-ON

Konami’s Metal Gear Survive is het eerste officiële Metal Gear-spel dat in de serie verschijnt na het controversiële vertrek van maker Hideo Kojima, maar fans van de franchise moeten het toch een eerlijke kans gaan geven. De spin-off speelt zich af tussen de gebeurtenissen van Metal Gear Solid V: Ground Zeroes en Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Je neemt de rol op van een soldaat die op een reddingsmissie is gestuurd naar een mysterieus wormgat dat soldaten en moederbasispuin heeft opgezogen nadat een vijandige XOF-eenheid het militaire platform vernietigde tegen het einde van Ground Zeroes.

Metal Gear Survive is duidelijk gebaseerd op voortdurende overlevings- en crafting-mechanismen en hierbij moet je altijd uitkijken naar Wanderers (zombieachtige wezens die zijn geïnfecteerd door een mysterieuze ziekte). In dit alternatieve Metal Gear universum zijn je belangrijkste doelen om een ​​basiskamp te bouwen en te verdedigen, de overlevenden te redden die in het wormgat zijn gezogen, een remedie te vinden voor de mysterieuze ziekte welke ook je karakter infecteert en uiteindelijk een weg terug naar huis vinden.

Een voorbeeld van de singleplayer-campagne begint in het basiskamp, ​​dat fungeert als uw centrum van operaties. In het basiskamp leer je ook over de crafting en overlevingsmechanica van het spel. Er zijn verschillende werkbanken voor het bouwen van wapens, uitrusting en structuren, die je allemaal moet beheersen om jezelf en de andere overlevenden van Wanderers te verdedigen, maar ook om je dagelijkse overleving te verzekeren.

Overweldigende systemen

Ik kreeg niet de kans om het geheel van deze systemen te verkennen, maar van wat ik zag, lijkt de mechanica voldoende divers om spelers voor een lange periode te interesseren. De echte test is Konami’s vermogen om jou te overtuigen voldoende tijd te besteden aan het effectief leren van de verschillende systemen die de game rijk is. Het is in het begin namelijk nogal overweldigend wat de mogelijkheden zijn en in veel gevallen is het misschien ook allemaal wel “too much”. Aan de andere kant zit iedereen niet vast aan dezelfde hoofdrolspeler; je kunt het uiterlijk van je personage, wapenuitrusting en de uitrusting die je op missies brengt aanpassen naar jou wens.

Missietje hier, missietje daar

Voor de eerste missie kreeg ik de taak om te zoeken naar voedsel en water op een locatie in de buurt van het basiskamp. Na een paar pogingen heb ik met succes een schaap achtervolgd; later kwam ik iets meer wrede wolven tegen. Ik verzamelde wat schoon water uit flessen, maar moest mijn toevlucht nemen tot het drinken van vuil water uit een vijver om mijn dorst te lessen. Naarmate je verder komt in het spel, kun je faciliteiten in het basiskamp bouwen en zo kun je bijvoorbeeld dieren  kweken, gewassen laten groeien en schoon water op slaan. Het bijhouden van honger- en dorstniveaus vereiste zeker mijn volledige aandacht in de vroege secties, maar het is onduidelijk hoe deze dynamiek eruit zal zien nadat er de relevante basiskampfaciliteiten zijn gebouwd.

In een andere missie moest ik datafiches ophalen van een aantal verschillende locaties die zwaar besmet waren met Wanderers. Ik stierf een paar keer om elk zombie individueel te bestrijden, maar ik was meer succesvol toen ik mijn strijd op verstandige wijze koos om op weg te gaan naar het doel. Bij een later evenement moest ik een verdedigingspunt verdedigen in de mysterieuze (en ontmoedigende) mist rond het basiskamp. Ik hoop dat de volledige versie van Metal Gear Survive niet in de valkuil raakt van teveel  “Type X ophalen / verdedigen op Y-locatie” missies,omdat dit al snel repetitief zou kunnen worden en de doodsteek voor de game kan gaan worden.  Exploratie en wereldvorming zijn de sleutel om van deze game een plezierige ervaring te maken. Wat ik kan waarderen is de agressieve AI van de Wanderers in deze demo, en ik hoop dat deze moeilijkheid niet veranderd gaat worden in de final-build van de game.

Altijd online

Aan de andere kant is het belangrijk om altijd de kaart in het oog te houden en je bestemmingen te volgen. Zo kun je belangrijke plaatsen op je kaart aangeven met een stempel of gewoon een tijdelijk tussenpunt instellen. Wanneer je de giftige mist (met je vertrouwde zuurstofmasker op je koppie) gaat verkennen, moet je de lichten van het basiskamp in het oog houden voor perspectief, zodat je niet verdwaalt. In mijn speelsessie met Metal Gear Survive is het niet voorgekomen dat ik stierf aan honger, dorst of gebrek aan zuurstof. Dit kwam vooral omdat ik actief lette op mijn  gezondheidstoestand tijdens de diverse lange missies. Management is dus het sleutelwoord in Metal Gear Survive.

Het is de moeite waard om op te merken dat zowel de singleplayer als de co-opmodus alleen online te spelen zijn. Met andere woorden, je kunt het spel niet spelen zonder internetverbinding. Het enige voordeel van dit systeem is dat je voortgang, evenals eventuele wapens of andere shizzle uitwisselbaar zijn tussen de twee modi. En ook tijdens het spelen van de co-opmodus vind je ook diverse middelen, materialen of blauwdrukken om diverse zooi te crafting. Konami is ook van plan om op regelmatige basis evenementen te organiseren waarbij je vergelijkbare beloningen kan ontvangen.

Tijdens de uitgebreide demo kreeg ik de kans om de co-op-modus samen met drie random teamgenoten uit te proberen. De modus die we hebben gespeeld, plaatste ons tegen een shitload aan waves vol Wanderers. Na een initiële set-up periode, waar je verdedigingen op kunt stellen en diverse materiaal verspreid over de kaart kunt verzamelen gaat die shit helemaal los. Naast het proberen niet te sterven, moesten we een verdedigingspunt beschermen. Met alle beschikbare gevonden middelen moet je dus zo lang mogelijk de zombies afweren om de missie tot een succes te laten komen. Zo kun je ook munitie craften en ik kwam er al snel achter dat mijn teamgenoten welke bogen en pijlen hadden gemaakt, het makkelijker hadden om de wezens op een afstand dood te maken dan dat ik dat deed van dichtbij met mijn kapmes.

Smooth, maar wellicht monotoon

Ondanks dat ik de beta heb gespeeld, liep de game uitermate goed op mijn Xbox One X en merkte ik geen enkele bijzondere framedrop. Natuurlijk zal het laatste woord over stabiliteit moeten wachten tot de definitieve versie is vrijgegeven, maar ik verwacht verder geen problemen aangezien de game draait op dezelfde engine als MGS V. Omdat alle gameplay-modi een internetverbinding vereisen, moet Konami er wel voor zorgen dat ze de nodige servers in huis halen  om alles soepel te laten verlopen. We kennen natuurlijk genoeg games die dit bij launch niet in orde hadden, dus laten we hopen dat Konami het wijze jongetje in de klas is en deze informatie tot zich heeft genomen zodat wij een smoothe game-ervaring krijgen.

Metal Gear Survive’s uitgestrekte, woestijnachtige omgeving behoudt een consistente, hoewel enigszins monotone, look en feel. Misschien zijn er meer gevarieerde omgevingen om later in het spel te verkennen, maar dat blijft onbekend tot de volledige release. Qua textuurdetails zien de omliggende rotsstructuren en gebouwen er goed uit, maar ze zijn ook weer niet bijzonder baanbrekend te noemen. Menselijke karakters en wilde dieren zijn ook behoorlijk gedetailleerd en zien er anatomisch correct uit. Nogmaals, dit is niet de laatste versie, dus het grafische aspect kan zeker verbeteren tussen nu en het moment van uitgave. Visueel gesproken genoot ik het meest van de gloeiende kristallen hoofden van de Wanderers en het heldere rode licht dat ze uitstraalden. Het effect is tegelijkertijd griezelig en verleidelijk, en contrasteert mooi met de monotome kleuren van de zanderige omgeving die we mochten aanschouwen in de demo.

https://www.youtube.com/watch?v=6FP7MWn_P4E

Voorlopige conclusie

De Metal Gear Survive demo die ik mocht spelen focuste zich voornamelijk op de overlevings- en gevechtsmechanica, welke allebei veelbelovend lijken. Het is alleen nog behoorlijk onduidelijk wat ik moet verwachten in het uiteindelijke spel. Krijgen we nog een diversiteit aan omgevingen? Hoe gaat het verhaal in elkaar steken?

Ondertussen heb ik ook een paar gedachten over sommige dingen die ik graag zou willen zien in de definitieve versie: Ten eerste moeten de gevechts- en overlevingsmechanismen lekker pittig blijven, maar tegelijkertijd eerlijk en lonend, omdat dit de kernaspecten zijn van de game welke de interesse van gamers kan vergroten. Verder, om het spel aantrekkelijk te houden, moeten de missies divers blijven waardoor de game interessant zal blijven. Missies die onderzoek en creatieve benaderingen aanmoedigen, zullen helpen de wereld uit te bouwen.

Toen de game aangekondigd werd was ik niet echt enthousiast te noemen over de aanpak van deze spin-off, maar na het spelen van de demo ben ik wel benieuwd geworden waar dit allemaal heen gaat leiden. Of Konami de Metal Gear-reeks levend kan houden zonder de hulp van Kojima valt of staat bij het succes van deze spin-off. We gaan het binnenkort zien…

Vond je dit artikel nuttig?

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
NL / EN
0
Geef je mening over dit onderwerp en laat een reactie achter!x