PlayerUnknown’s Battlegrounds (PUBG) is wellicht de grootste hype in de gamingwereld. De game kent de nodige fanbase op de PC en is onlangs ook alweer uitgekomen voor de Xbox One. Waar de PC-versie al helemaal volledig is, staat de Xbox One-versie nog in de kinderschoenen. Iedereen kan de game ondertussen spelen op de console, dankzij de Game Preview. Na een aantal updates vonden wij het eens tijd om deze veredelde testversie eens goed onder de loep te nemen.

Ik moet eerlijk zijn dat de Xbox One-versie de eerste keer is dat ik PUBG heb gespeeld. Ik ervoer een stille schrik in mijn eerste PUBG match. De tweede lokte een soortgelijk gevoel uit. De derde wedstrijd was veel beter dan de vorige, omdat ik erin geslaagd was voorzichtig rond te rijden op een motorfiets tot er nog geen 10 spelers over waren. De volgende keer ging ik langzaam gedood omdat ik niet binnen de grenzen van de steeds kleiner wordende speelruimte bleef. Dat is het leven tijdens het spelen van PUBG. Ondanks enkele frustrerende ervaringen en de nog matige graphics, leeft PUBG vanwege het leuke uitgangspunt qua gameplay en de enorme spelersbasis.

Waar het allemaal begon

Om de snelle opkomst van PUBG volledig te begrijpen, is een kort stukje geschiedenis verplicht. Brendan Greene, bekend van zijn calltag PlayerUnknown, heeft het “Battle Royale” -concept gemaakt als een modus voor de games Arma 2 en 3, alvorens het te licentiëren aan Sony Online Entertainment voor gebruik in de game H1Z1. Daarna werd hij Creative Director bij Bluehole Studio, de ontwikkelaar van PUBG en fantasy-RPG, Tera. Vandaar de naam PlayerUnknown’s Battlegrounds. Kort gezegd, het spel had zelfs al een aanhang voordat het op zichzelf bestond, wat een mogelijke verklaring voor het succes is.

Inmiddels hebben de meeste gamers onder ons al een shitload aan potjes gespeeld in PUBG, en de populariteit is erg groot als we kijken naar de Steam lijst met de bestverkochte spellen van 2017. PUBG’s huidige spelersbasis schommelt momenteel rond de 4 miljoen gebruikers, en de game sluit op bijna 30 miljoen downloads op Steam en Xbox One. Deze cijfers zijn bijzonder indrukwekkend, aangezien PUBG nog niet eens zo lang speelbaar is.

I Will Survive

Wanneer je de game voor de eerste keer start, moet je eerst een karakter in elkaar knutselen dankzij een eenvoudige interface. De meeste aanpassingen zijn behoorlijk standaard te noemen, maar om je personage eruit te laten springen, kun je accessoirepakketten ontgrendelen met in-game Battle Points (BP’s) die je dankzij het spelen van matches verdient. Zorg er echter voor dat je tevreden bent met de keuzes van jouw karakter, dit aangezien je het karakter niet opnieuw kunt bewerken tenzij je er geen probleem mee hebt om 3.000 BP te spenderen voor een nieuw kapsel, gezicht of geslacht. Het duurt een lange tijd om een ​​aanzienlijke hoeveelheid BP te verzamelen, hoewel je meer punten krijgt door het maken van kills en over te blijven als een van de laatst overlevenden. Ik deed er bijvoorbeeld maar liefst 10 wedstrijden over voordat ik 700 BP had verdiend om mijn eerste loot-crate openen om een lullig setje handschoenen te unlocken voor mijn personage…

Net als veel andere games in de open-world survival / first-person shooter genres, is het primaire doel van PUBG om als laatste speler in leven te zijn. Het neemt een aantal van de beste aspecten van open-world games, en combineert deze met mechanica die we kennen uit goede first-person shooters. Daarnaast is er een goede balans tussen gameplay-elementen. Er zijn momenteel diverse speelbare spelmodi aanwezig in PUBG, welke voor zich spreken. Zo kun je solo, duo en als squad van vier spelen. Denk je beter te zijn dan een ander, dan is er ook de mogelijkheid voor 1-Man Squad. In het begin kun je zelf kiezen waar je begint. Je sprint namelijk uit een cargovliegtuig en door gebruik te maken van een parachute kom je op jouw bestemming terecht. Iedereen begint zonder een wapen en het is dan ook aan te raden om als een malle diverse huizen te doorzoeken naar loot zoals wapens, armor en andere zaken. Daarnaast moet je blijven bewegen, want een dodelijke blauwe koepel zorgt ervoor dat naar gelang van tijd het speelveld kleiner wordt. Bevind je jezelf buiten de koepel, dan neemt je healt af, totdat je dood bent en is het einde match. Om het nog intenser te maken zijn er willekeurige bomaanslagen van bovenaf, genaamd “The Red Zone” en het is niet aan te raden om je in het mortiervuur te bevinden. Om snel te kunnen verplaatsen in deze hectiek is er een brede selectie van land- en watervoertuigen om jezelf van “A” naar “B” te brengen op de uitgebreide wereld die PUBG kent.

Looter de loot

Tijdens het rondzwerven kun je items die in gebouwen over de maps zijn achtergebleven verzamelen en toevoegen aan je inventaris. Deze omvatten zowel cosmetische items, zoals kleding, schoenen, wapens, beschermende kleding zoals vesten of helmen, en medkits. Houd er rekening mee dat geen van deze items bij je blijven nadat een wedstrijd voorbij is. Je kunt ook items meenemen van andere spelers die zijn gestorven. Helaas is de interface nogal onhandig en kan het vervelend zijn om wapens te upgraden of zelfs een verbandje te gebruiken.

Er is een grote verscheidenheid aan wapens die je op de kaarten kunt vinden, hoewel sommige duidelijk krachtiger zijn dan andere. Je bent beperkt tot het tegelijkertijd dragen van twee wapens en een handwapen en kunt tijdens gevechten snel schakelen tussen deze, zonder het inventarismenu te openen. Ik waardeerde een deel van de gedachte die ging in de wapen-mechanica, zoals de noodzaak om munitie te herladen na het apart op te rapen.

Er zijn verschillende voertuigen die u kunt gebruiken, waaronder motorfietsen, duinbuggy’s, SUV’s en zelfs een retro-camper. Als je haast hebt, is het vaak moeilijk om functionele en niet bruikbare voertuigen uit elkaar te houden, waardoor je ineens in een nare situatie terecht zou kunnen komen.  Hoewel voertuigen een uitstekende manier zijn om te ontsnappen aan een bedreigende situatie, zijn ze niet kogelvrij. Ik ben meerdere keren gedood tijdens een poging om weg te rijden in een afgedekt voertuig.

(Nog) Niet zo optimaal…

Momenteel is er maar een speelbare map in PUBG op de Xbox One. Dit terwijl de PC-versie twee speelbare maps kent, namelijk de in Rusland gevestigde Erangel en een woestijngebied, Miramar genaamd. Erangel is de map welke we alleen op de Xbox One mogen bezoeken en deze is enorm groot (effectief 8 bij 8 kilometer) en aardig  gedetailleerd. Zo vindt je dicht bebouwde stedelijke gebieden, uitgestrekte landschappen en waterpartijen die je kunt verkennen. Het uitzicht vanuit het vliegtuig is niet echt indrukwekkend en kent de nodige technische missers op de Xbox One.

Ten tijde van de launch tot nu is er aardig wat opgelost, maar de framedrops vliegen je nog om de oren. Dit komt omdat de game tijdens deze sequentie de boel nog aan het inladen is. Als je eenmaal bent geland gaat de framerate weer aardig omhoog, maar toch kent de game de nodige pop-ups en framedrops waneer het druk in beeld wordt. De  aanzienlijke hoeveelheid pop-up objecten zijn sowieso vervelend omdat je soms niet kunt zien of het een struik of een andere speler is die net voor je is verschenen. Verder missen veel texturen scherpte, wat de algehele presentatie aanzienlijk schaadt. De buitenkant van huizen en gebouwen, rotsachtige gebieden en niet-speelbare voertuigen behoren tot de ergste overtreders. Vergeleken met de heldere en kleurrijke omgeving en achtergrond, zien de gebouwen er ook saai en troosteloos uit.

PUBG kent geen muziek met uitzondering van het epische achtergrond deuntje het hoofdmenu. Dit is met een reden aangezien de game afhankelijk is van de algehele sfeer en de geluidseffecten gedurende het spel. Deze zijn op zich goed te noemen en creëren een bepaalde spanning. Je hebt het geluid ook nodig tijdens de gameplay want zodoende hoor je of er vijanden om je heen zijn. Aan te raden is om de game te spelen met een headset, zodat je ook de positie van de vijand kunt achterhalen. Het geluid van voetstappen, het dreunende geluid van een motor of de snelle knal van een nabijgelegen geweerschot zorgt ervoor dat je snel op  je hoede bent en dat verhoogt dus de sfeer en spanning in PUBG.

Voorlopige conclusie

Zoals bij elke game die in een preview-fase zit, zal het succes van PUBG waarschijnlijk afhangen van hoe goed de ontwikkelaars luisteren naar de community en gebruik maken van de capaciteiten van de Xbox One. Tijdens de launch was PUBG nogal glitchy te noemen, maar na verloop van een aantal flinke updates kun je merken dat de game steeds beter wordt. Bluehole heeft alleen nog een lange weg te gaan, want nog steeds duiken de framedrops en pop-up regelmatig op, en de game ziet er bij lange na nog niet zo goed uit als de PC-versie. PUBG is dus nog steeds ruw aan de randjes, maar vergeet ook niet dat dit een Game Preview is. PUBG kent een stabiele userbase, welke nog steeds flink aan het groeien is. Dit geeft vertrouwen voor de toekomst en ik ben dan ook erg benieuwd hoe de game over zes maanden is, na de nodige updates.

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter