Planet Coaster | PREVIEW

De jaren ’90 en het begin van 2000 was een prachtige en creatieve tijd als gamer zijnde. We konden van alles bouwen: Ziekenhuisjes, stadjes, huisjes en pretparken. Na verloop van de jaren kwamen er steeds minder van dit soort games uit en zijn er zelfs complete gamefranchises verdwenen. Ofja, verdwenen… We hoorden er niks meer van. Gelukkig is daar Planet Coaster, een game die op dit moment al hoge ogen gooit. Rowdy ging op onderzoek om erachter te komen of dit de ultieme pretpark-sim wordt!

Man, man, man wat heb ik vroeger genoten van games als Theme Park, Theme Hospital, Rollercoaster Tycoon en de eerdere SimCity games. Jammer genoeg komen er maar mondjesmaat van dit soort games uit, terwijl je er vroeger mee kapot gegooid werd. Dat is ook de reden waarom mijn oog was gevallen op Planet Coaster, een cartooneske pretpark game die er stiekem heel erg goed uit gaat zien. De game wordt dan ook gemaakt door Frontier Games, die we natuurlijk kennen van het legendarische Rollercoaster Tycoon 3. Dat moet toch goedkomen?

[mbYTPlayer url=”https://www.youtube.com/watch?v=52xfA5rsxUI” opacity=”.5″ quality=”medium” ratio=”auto” isinline=”false” showcontrols=”false” realfullscreen=”true” printurl=”true” autoplay=”true” mute=”true” loop=”true” addraster=”true” stopmovieonblur=”false” gaTrack=”false”]

planet coaster 4

Plopsaland, eat your heart out!
De game is nog niet in een heel vergevorderd stadium. Er wordt aangegeven dat deze pretpark sim eind 2016 gaat verschijnen en dat we in maart verblijd gaan worden met een speelbare alpha code (die iedereen kan spelen als zij een bepaalde pre-order hebben geplaatst). Wat gaat Planet Coaster nou de pretpark simulatie maken van deze tijd? Nou het begint met de gedragingen van de bezoekers in het pretpark. Routing is het belangrijkste wat je kan hebben in een gestroomlijnde onderneming. Kijk maar naar de Efteling of Plopsaland. Het is dan ook de bedoeling om goed geleide paden te maken in de game, want dankzij een goede doorstroom blijven jouw pretpark bezoekers vrolijk. Het systeem wat Frontier hiervoor gebruikt is aangenaam nieuw te noemen, want deze bezoekers zullen zelf hun routes opzoeken. Is een pad te lang, dan zullen ze het via het grasveldje afsnijden, zijn de rijen te lang bij een attractie zullen ze niet als een of andere nerd op Firstlook uren in de rij blijven staan. Nee ze lopen verder en gaan op zoek naar de volgende attractie (of dringen voor, met alle gevolgen van dien). Weg met de oldschool vastgestelde routes en denkpatronen in games, we krijgen gewoon een dynamische AI ervoor terug.

Planet coaster 1

MILF in aantocht
Om bezoekers draait het natuurlijk en deze krijgen een shitload aan aandacht in deze game. Het is namelijk niet zomaar een bezoeker, maar een echt persoon van vlees en bloed, met een naam en een budget. In de game gaat het krioelen van kinderen, jongen gezinnen, alleenstaande MILF’jes en meer. Je kunt dit alles bekijken in de game door in en uit te zoomen. Zoom je uit dan krijg je een macro aanzicht van jouw park waarmee je een prachtig overzicht krijgt van het aantal bezoekers. Zoom je in tot straat niveau kun je jezelf focussen op de individuele bezoekers zelf. Zo kun je kijken vanuit gezinssamenstelling maar ook naar gemoedstoestand. Denk aan een knorrige man van middelbare leeftijd die ongeinspireerd door het park slentert met zere voeten, of juist een ongelooflijk enthousiaste kutkoter met ADHD die geen genoeg van jouw attracties kan krijgen. Of ouders die hun kinderen niet onder controler hebben omdat de gezinssamenstelling ietwat te groot is (hadden ze maar geen konijntjes na moeten doen). Frontier geeft aan dat je alles kan verwachten in de game en dat dit de speelervaring heel anders gaat maken dan soortgelijke games.

planet coaster 3

Spittin’ on your onionrings
Je kan je bezoekers nooit tevreden houden als je geen werknemers hebt, dus zodoende kun je de werkeloosheid omlaag brengen door wat mensen aan te nemen. Volgens Frontier Games kun je een flink personeelsbestand opbouwen en flink wat medewerkers gaan trainer. Het personeel heeft een goede of slechte invloed op jouw bezoekers. Een hamburger verkoper die zelf een hap neemt van een cheeseburger voordat hij deze verkoopt heeft een slechte invloed op je bezoekers (joh!) en daardoor worden deze knorriger en gaan ze flink aan je kop zeiken. Of wat te denken van die entertainer in drakenpak die slechte grappen aan het maken is, of de beveiliger die door iedereen in elkaar getrapt wordt. Je kan dus niet zomaar iedereen aannemen en moet dus goed kijken naar de kwaliteiten van jouw toekomstig personeel. Want een hamburger verkoper met een glimlach zal zeker meer omzet genereren als diegene die in je uienringen spuugt.

planet coaster 2

Helaasch pindakaasch
Jammer genoeg is er nog geen daadwerkelijke gameplay verschenen van Planet Coaster, maar dankzij het eerder beschreven systeem hoe jouw bezoekers gaan reageren is het al wel iets om naar uit te kijken. Het sim-gehalte lijkt door de gedemonstreerde bezoekers systemen tot een nieuw niveau te stijgen. Je kunt natuurlijk nog veel meer verwachten van de game, want er zal zeker een financieel systeem in komen, een Intuïtieve interface voor het bouwen van jouw attracties en achtbanen en zullen er natuurlijk objectives komen om jouw speelervaring uitdagend te houden.

Helaas is er daarover voor nu dus nog weinig nieuws, al zijn er al wel enkele renders van modellen van attracties die in het spel terug te vinden zijn.Wat mij daarbij vooral opviel is het detailniveau. Frontier Games heeft zijn uiterste best gedaan om de details tot in de puntjes te verzorgen: tot de boutjes en moertjes aan toe. De coasters in Planet Coaster zouden dan ook realistischer dan ooit moeten zijn.

Tot slot
Planet Coaster wordt geholpen door een compleet  nieuwe engine, voorzien van allerlei nieuwe lichteffecten en snelle rendering van de spelwereld. Daarnaast wil de ontwikkelaar een zo breed mogelijke markt bedienen, wat betekend dat Planet Coaster ook speelbaar moet zijn op een lowbudget game PC, zonder dat de eigen identiteit van het spel verloren gaat. Frontier omschreef het op de Gamescom als ‘de kwaliteit op een gracieuze manier laten zakken.’ Hoe dat gaat werken en wat het resultaat daarvan gaat zijn, zullen we pas laat in 2016 achterkomen. Mij hebben ze in ieder geval heel benieuwd gemaakt!

Onderstaand vind je een gameplay mechanics trailer die je een idee geeft van wat al het geouwehoer wat je net hebt gelezen:

Voor meer informatie kun je altijd even kijken op de website van Planet Coaster.