REUS | REVIEW

Rome is niet op een dag gebouwd, dat koste jaren van werk en optimaliseren. Abbey games zet me aan het werk om even een planeet binnen 2 uur op te bouwen. Gelukkig wordt ik geholpen door 4 reuzen (goden) die heel wat moois kunnen brengen (mits ze natuurlijk goed aangestuurd worden). Omdat het leven als god nou eenmaal niet altijd even makkelijk is, besluit is ze met beide handen (en een joystick + Xbox One) te helpen aan de lastige klus die Reus heet.

Missie 1: De Tutorial

Het spel begint rustig met een tutorial. Het begint overzichtelijk, maar gedurende de ruime uur aan tutorial (3 tijdperken), markte ik dat ik langzaamaan de draad een beetje kwijtraakte. Alle skills van de reuzen, ambassadeurs, symbiose, synergie, het opbouwen van wonderen, oorlogen en ontzag, allemaal termen die voorbij komen. Ondanks dat de tutorial ongeveer een uur duurt, heb je nog het gevoel dat 90% van het concept langs je heen gaat. De beste manier om het te leren, is door het te doen en vooral ook nieuwsgierig te zijn wat achter elk menuutje en dingetje op je scherm verscholen gaat. Daarom ook als tip: laat je niet afschrikken door de tutorial, er staat genoeg moois te wachten.

reus

Een stukje kunst

Ten eerst zul je merken dat Reus een aandoenlijk en prachtig spel is. De art-style is erg kleurrijk en doet me denken aan kindertekeningen. Niet het gekras van 3-4 jaar oude kinderen die meer bezig zijn met het sabbelen aan hun stiften, dan met een creatief proces. Nee, meer de oudere kinderen die iets meer ervaring hebben met potloden en stiften. Het resultaat is een aantrekkelijke, frisse en kleurrijke ervaring. Dit wordt nog meer zichtbaar bij verdere ontwikkeling in het spel waarbij je echt verschillende planten, dieren en constructies op de planeet hebt staan.

In ieder geval is de stijl van de game zeker een van de sterke punten. Het is natuurlijk ook een kwestie van smaak maar ook de muziek heeft een prominente rol in het overbrengen van deze stijl. Terwijl jij de wereld onder je hoedde neemt, wordt je bijgestaan door een sterke soundtrack.  Wanneer je tijdens het spelen even een moment van rust hebt, is het gewoon even genieten van de muziek. In ieder geval tot het volk je hulp weer eens nodig heeft voor een of ander project.

Stelletje hebberige krengen

Zodra je de tutorial heb doorgespeeld is het tijd voor het echte werk. Je begint met het bouwen van een “tijdperk” en daarin moet je ontwikkelingen (soort van achievements) voltooien. Eerst krijg je 30 minuten voor het bouwen van je planeet, maar heb je voldoende achievements behaald, dan kan je doorgaan met het 60 minuten tijdperk en vervolgens het 120 minuten tijdperk. De ontwikkelingen variëren tussen met maken van een succesvol woestijn-, bos- of moerasdorp, het zorgen voor voldoende welvaart en voorspoed of een succesvol dorp bouwen met alleen bepaalde grondstoffen.

Met slechts 30 minuten op de klok is het behalen van de uitdagingen niet zo gemakkelijk. Zodra je het systeem door hebt is het ontwikkelen van een dorp niet het lastigste. Het lastige is om binnen 30 minuten al die welvaart te creëren zonder dat de bewoners hebberige krengen worden. Hierdoor zullen ze naastgelegen dorpjes aanvallen en soms ook de goden zelf aanvallen. Van dat soort gierige krengen moet je het hebben.

reus-3

Appels met peren vergelijken

Waar het in het begin een beetje aan kloten is op de aardkloot, wordt er later meer gevraagd van micromanagement. Zo zul je soms net een van je gewassen moeten opvoeren of verplaatsen om net wat meer binnen te halen en een project te voltooien. Zo is het niet alleen een god-game, maar bevat de game ook voldoende puzzelelementen om het spel interessant te houden. Zo kun je ervoor zorgen dat een gewas of vee meer natuur, voedsel of technologie oplevert en een dorp zo specialiseren.

Door de reuzen te ontwikkelen met vaardigheden van de ambassadeur, kan een simpel bessenstruikje zich ontwikkelen tot een boomgaard. Afhankelijk van je wens en de omstandigheden kan het gaan om een appel of perenboom, in de woestijn komen we agavebomen, palmbomen of cactussen tegen en een konijn in het bos kan zich ontwikkelen tot een kudde hertjes. De keuze is afhankelijk van de vaardigheden die je reuzen bezitten en de keuze die je maakt voor ontwikkeling.

reus-2

Het Groeiaspect

Na de 30, 60 of 120 minuten wordt de balans opgemaakt en wordt gekeken of je achievements hebt behaald. Uiteindelijk unlock je de 60 minuten of 120 minuten mode en daarin ben je de zaken nog meer aan het optimaliseren om de wereld te maken zoals je wilt. En dan? nou ja, dan kan je nog vrij spelen en alle tijd gebruiken die je wilt en dat is het. Wat je krijgt is een uitstekend en uitdagend spelletje met wat weinig vlees op het bot. Misschien iets van een challenge mode met verschillende uitdagingen of een scenario mode had een toevoeging kunnen zijn. Denk aan een scenario met 2 dorpen in oorlog die je moet proberen te sussen of waarbij de dorpelingen sneller vijandig worden.

Naast de singleplayer schreeuw het toevoegen van 4 reuzen voor mij om een multiplayer. Een local multiplayer met een maat communiceren terwijl ieder twee goden krijgt om mee te werken, lijkt me een tof idee. Bedenk erbij dat je samen moet werken, goed moet communiceren en samen een wereld opbouwen. Voeg hieraan toe een speciale multiplayerachievement om voortgang te maken en je hebt een prima interessant concept dat denk ik zou werken. Daarbij kan je dit concept ook overnemen voor een online multiplayer mode. Het zijn gemiste kansen die ik in een eventueel vervolg best graag uitgewerkt zie worden.

Reus is een spel waar je best even wat tijd in moet steken om er in te komen. Het speelt traag met rustige muziek erbij en voelt ontspannen. In ieder geval tot je bij het punt bent gekomen dat je door hebt wat er van je gevraagd wordt. Dan voelt het als een spel waarbij haast geboden is en die vraagt om een subtiele balans tussen het behalen van je projecten en het dorp niet te hebberig te laten worden. De game ziet er aandoenlijk uit en de muziek past. Het spel mist de veelzijdigheid, waarbij je vast zit bij het behalen van de ontwikkelingen en het vrij spelen. Zo zou er nog gewerkt kunnen worden aan een multiplayer mode of een soort score-attack mode met leaderboard. Het voelt nu aan als een degelijke indie/arcade game waar toch een fors prijskaartje aan hang (25 a 30 euro). Zeker als je daarbij nagaat dat de game al meer dan 3 jaar uit is op de PC en de game voor 10 euro op Steam staat.

Reus is sinds mei 2013 al verkrijgbaar op de PC en is sinds 14 oktober ook te koop voor op de Playstation 4 en Xbox One.

[mbYTPlayer url=”https://youtu.be/TeaiE9DyBUk” opacity=”.5″ quality=”medium” ratio=”auto” isinline=”false” showcontrols=”false” realfullscreen=”true” printurl=”true” autoplay=”true” mute=”true” loop=”true” addraster=”true” stopmovieonblur=”false” gaTrack=”false”]

75
Lezer beoordeling1 Stem
1