Lego Star Wars: The Force Awakens | REVIEW

Spelen met de leukste blokjes van de wereld, zonder het risico te lopen om er op te stappen; daar heeft David nul problemen mee. Ik heb al verschillende LEGO-games gespeeld, onlangs nog LEGO: Jurassic World mogen reviewen en nu is het dan de beurt aan het langverwachtte Star Wars: The Force Awakens. Zal het spel ons mee kunnen nemen naar that galaxy, far, far away of is het de reis niet waard? Heeft het de X-Wing factor of kannie beter in de hoes blijven? Wordt het een blijvertje of maggie Luke Skywalken? …Oké, genoeg flauwekul.

Miltvuurbrief

LEGO Star Wars: The Force Awakens legt zoals LEGO-games het vrijwel altijd betaamd een hevige focus op het verhaal van de gelijkgenoemde film. Alleen dan helemaal volgeramd met de slimme, gortdroge LEGO-humor zoals we die kennen uit welke installment van de franchise dan ook. Ik ga dan ook helemaal niks spoilen over het plot en waarschijnlijk heeft de hele wereld hem toch al gezien.. Maar alsnog, elke kans die ik krijg om die miltvuur-brief uit mijn brievenbus te houden pak ik met beide handen aan.

lego star wars 01Los van dat wel even een leuk feitje: Je speelt niet klakkeloos de complete film na, er is ook ruimte (haha) gemaakt voor levels om verbanden te leggen tussen gebeurtenissen uit Episode VI en The Force Awakens. Dat maakt het voor de ekte ekte Star Wars fans nog meer de moeite waard om deze game in huis te halen, hoe kut de game misschien ook mag zijn… But is it?!?

Shine shine!

Op grafisch gebied lijkt het alsof de ontwikkelaar er een klein schepje bovenop heeft gedaan. Omgevingen zijn erg mooi vormgegeven, maar vooral de reflecties zijn erg indrukwekkend en dan vooral op het pakkie van Phasma. Geen verbeteringen op galactische schaal, maar toch wel iets om aan te merken.

Maar deze kleine verbetering in combinatie met de sfeer die de game met zich meedraagt.. Wow! Het is zo ontzettend goed overgedragen dat ik mezelf echt even in een ander universum waande. Dat zou natuurlijk ook niet kunnen zonder alle originele soundeffects die we kennen van de films. Al dem lasers, droids, spaceships ’n lightsabers… Kei- en keihard.

lego star wars 03Vooral tijdens het dogfighten is de schaal en het detail waarop alles gemaakt is errug indrukwekkend. Op het moment dat jij in je Tie Fighter rond een Star Destroyer aan het knokken bent kan je als fan niks anders doen dan een klein sprongetje maken, zo niet kan je beter weer Stargate gaan kijken. Schaam je!

Waar was ik ook alweer.. Ow ja, had ik jullie verteld dat je nu kan dogfighten?!?

Oud Republieks Vertrouwd

Zoals gebruikelijk is de gameplay voor het grootst gedeelte hetzelfde gebleven in Lego Star Wars: TFA. Je verzamelt nog steeds ‘studs’ a.k.a. LEGO-knopen, volbrengt opdrachten en slaat een hele hoop LEGO-shit uit elkaar om dat voor elkaar te krijgen. Daarnaast verzamel je collectibles en zo probeer je elk level op 100% volbracht te krijgen. Perfect voor mensen met verzamelwoede en/of drang. Hoe idioot of kut dit ook klinkt, zal het je verbazen hoe leuk dit blijft voor zowel jong als oud.

Er zijn gelukkig gameplaywise wel wat dingen veranderd die voor wat meer afwisseling zorgen of goed bijdragen aan de filmische sfeer van deze letterlijke blockbuster van een game. Zo kon je voorheen sommige objecten uit elkaar slaan om er weer een LEGO-bouwsel van te maken die je verder helpt het level in te komen; nu heb je de mogelijkheid om er meerdere verschillende bouwsels van te maken! Zo kom je bijvoorbeeld bij collectibles waar je anders niet zou kunnen komen, en soms is de puzzel om verder te komen wat ingewikkelder en heb je meerder van deze bouwsels nodig om hogerop of verder te komen. Topkeuze van TellTale Games!

lego star warsDaarnaast zijn er zoals ik voorheen al aangekaart heb dogfighting-sequenties bijgekomen, en 3rd person behind cover shooter stukken á la Gears of War. Het dogfighten is erg leuk en werkt verbazingwekkend smooth, alleen de shooterstukken zijn een beetje simpel (zelf richten is zo goed als niet nodig door auto-aim) maar dragen wel bij aan de filmsfeer qua immersiteit. Gelukkig zijn deze te kort om je er daadwerkelijk aan te storen, dus dat scheelt.

Al met al zijn er een hoop leuke dingen toegevoegd, die de game nog meer de moeite waard maken.

Rebuild and revisit planets you will

Wat in mijn ogen de drijvende kracht is van elke LEGO-game, zijn de humor en replayability. Als je de storymode bijvoorbeeld speelt, zijn er bepaalde plekken waar je niet kan komen omdat de characters die het verhaal op dat moment dragen niet de juiste ability hebben om de desbetreffende plek te bereiken. Je unlocked dus nadat je elk level gehaald hebt steeds meer characters van de immense cast die Star Wars bevat en een zogenaamde ‘Free Play’ mode. Deze modus geeft je de mogelijkheid om levels opnieuw te bezoeken met welke character je dan ook wilt om dus wel alle collectibles te vergaren, wat erg leuk is.

lego star wars 04Daarbovenop zie je dus ook een hoop van de al eerder genoemde gortdroge humor, zoals een selfiemakende Stormtrooper in de Star Destroyer. Of Wookies op Endor die een groepje Stormtroopers aan het treiteren zijn door met wortels te jongleren, Kylo Ren zijn falende lightsaber.. Je kan het zo gek niet opnoemen of het gebeurd, maar je ziet door de drukte van de game sommige dingen in de eerste playthrough over het hoofd. Dus als je het nog niet wist, onthoud dit: LEGO-games zijn altijd ontworpen voor minimaal twee playthroughs. En weest eerlijk, over hoeveel games kunnen we dat tegenwoordig nog zeggen?

Het ziet er weer wat mooier uit, er zijn kleine aanpassingen qua gameplay gemaakt maar niks continentverschuivends. Het speelt nog steeds heerlijk weg, de humor blijft droger dan het haar van een rastafari en er zijn weinig games die zo goed sfeer en verhaal weten over te dragen als die van de LEGO-franchise. Het is een werkende formule die nog steeds niet veranderd hoeft te worden, alleen lichtelijk aangepast om het verfrissend te houden.

Of ik hem je aan zou raden? Hell yes! Als groot Star Wars fan mag je deze zeker niet missen en al helemaal als je een vader of moeder bent met kinderen die al een controller vast kunnen houden. De game bevat niet voor niks een coöp-functie, dus benut die mooi als je kunt. Double the fun!

[mbYTPlayer url=”https://www.youtube.com/watch?v=13UyQre0qd4″ opacity=”.5″ quality=”medium” ratio=”auto” isinline=”false” showcontrols=”false” realfullscreen=”true” printurl=”true” autoplay=”true” startat=”3″ mute=”true” loop=”true” addraster=”true” stopmovieonblur=”false” gaTrack=”false”]

85
0
Star Wars sfeer zwaar intact