Black desert online mmorpg

[REVIEW IN PROGRESS] Black Desert Online

Onlangs is Black Desert Online verschenen voor de westerse markt; in Korea bestaat het spel al een tijdje langer. Inmiddels heb ik een aantal uurtjes besteed in het spel, maar halleluja wat is dit uitgebreide game! Er is zoveel te doen dat ik nog geen definitieve review kan schrijven. Ik heb ervoor gekozen om een review in progress te schrijven; elke week behandel ik een ander aspect van de game. Deze week begin ik met mijn eerste indruk!

Ik heb jarenlang MMORPG’s gespeeld. Ik begon ooit met Guild Wars. Daarna speelde ik World of Warcraft, maar daar gingen zoveel uurtjes in zitten dat ik niet echt meer aan mijn studie toekwam… oeps. Daar ben ik dus maar mee gestopt. Ook heb ik nog Guild Wars 2 gespeeld. Ik ben dus niet onbekend met het genre, maar Black Desert Online is toch anders dan andere MMORPG’s. Ik ben gewend om repetitieve quests te doen in een spel dat relatief simpel is. En Black Desert Online is een hoop dingen, maar niet simpel…

First things first

Zoals in de meeste MMORPG’s kun je ook in Black Desert kiezen uit verschillende soorten classes. Je kunt kiezen uit de warrior (melee gevechten en verdedigen met je schild), ranger (ranged damage), sorceress (zwarte magie), berserker (vechten met gigantische dual axes voor hoge melee damage), valkyrie (vechten met magie en wapen, ook healing abilities) en wizard/witch (hoge damage met spells). Je classes zijn jammer genoeg gender locked; je kunt dus niet zelf kiezen of je character een mannetje of vrouwtje is. Dat heeft het spel al voor je gedaan. Jammer, er zijn tenslotte genoeg mensen die graag zelf kiezen welk geslacht hun character is. Natuurlijk is dit absoluut overkomelijk.

Ik heb gekozen voor een witch. Ik vind het altijd leuk om mijn vijanden te zien branden (sadistisch? Ik?) en hun ass te whoopen zonder dat ik al te dicht in de buurt kom. Veel damage en weinig defense dus.

Zoals bij elke MMORPG begin je Black Desert Online met het creëren van je character. Heerlijk vind ik dat. Normaal ben ik altijd al een tijdje bezig met het ontwerpen van mijn poppetje, maar bij dit spel zijn de mogelijkheden echt enorm uitgebreid. Zo uitgebreid dat ik eigenlijk niet zo goed wist wat alles deed. Voor mij was het een beetje too much zelfs. Hoe de fuck moet ik drie bars gebruiken om mijn voorhoofd te stijlen? Ongetwijfeld zal menig liefhebber hier uren zoet mee zijn, maar ik was – voor mijn doen – relatief snel klaar met stylen, vooral ook omdat ik gewoon wilde beginnen. Als ik een tweede character ga maken zal ik sowieso meer tijd besteden aan deze creator.

black desert online mmorpg

Genieten van het uitzicht

Als je eenmaal aan het spel mag beginnen (na een niet-boeiende introscene) bevind je je met je character in de wondere wereld van Black Desert. Wow. Prachtige details, verre uitzichten en een prachtige, kleurrijke omgeving. Visserdorpjes, mooie bossen, mysterieuze grotten: werkelijk van alles valt er te ontdekken. Het mag gezegd worden: visueel is het spel wonderschoon. Toch irriteer ik me soms aan kleine slordigheidjes (je ziet de vorm van een hoofd door de haren heen), maar dat kan aan mijn inmiddels iets verouderde pc liggen. Ondanks deze minor details sta ik toch regelmatig even stil om de omgeving in me op te nemen. Een leuke toevoeging in het spel is dat er een dag- en nachtcyclus is, en dat dorpjes en stadjes er dus steeds anders uitzien. Een dorpje wordt ’s avonds al snel heel romantisch door de verlichting bijvoorbeeld. Romantic dinner for two, anyone?

black desert online mmorpg

Black Desert Online MMORPG

Black Desert Online MMORPG

Kill 10 wolves, come back for reward

Zoals gewoonlijk in MMORPG’s begin je ook in Black Desert Online met het accepteren van verschillende quests. Deze quests onderscheiden zich hier nog niet van hetgeen we al jaren doen: wolfjes doden om te leren hoe we dat precies moeten doen. Van World of Warcraft ben ik gewend lekker buttons te mogen bashen. Daarbij hoef ik niet teveel na te denken, het wolfje sterft bijna vanzelf na een paar drukken op de knop. Bij Black Desert werd ik ineens overvallen door een tutorial filmpje waarin wordt uitgelegd hoe ik moet vechten. HUH? Een filmpje in een game? Ok, hold up guys. Is dit echt nodig? Ja, dit was voor mij echt nodig. Je gebruikt verschillende combinaties om hogere damage te kunnen doen, en die combinaties moet je nu net even kennen. Elke keer als ik weer ga spelen ben ik die verrekte combinaties echter weer vergeten. Jongens, ik ben een luie gamer… ik wil gewoon dat mijn vijand dood gaat als ik aan ga vallen. Maar als ik het eenmaal weer opgehaald heb denk ik toch elke keer: “ok, met deze combo’s ben ik wel een dikke badass.” Kortom: ik heb een soort haat-liefdeverhouding met dat vechtsysteem.

De eerste quests zijn, zoals ik al eerder zei, vooral in het begin redelijk standaard. Naast de NPC’s in de dorpjes heb je ook je eigen “geest”, de Black Spirit, die een verhaallijn heeft en je meeneemt door het spel. De quests van de NPC’s zijn alles wat je ervan verwacht. Ik vind dat soort quests altijd wel leuk, omdat je dan XP krijgt en lekker kunt levelen. Maar ik kwam er al snel achter dat levelen niet per se het doel van dit spel is. De verhaallijn heb ik zodoende nog niet echt meegekregen. Maar de cutscenes (die ik nogal irritant vind) geven je wel een idee, maar eerlijk gezegd boeit het verhaal me niet zo. En normaal gesproken smul ik juist van het verhaal en de lore eromheen, dus dat was een tegenvaller. Ik kom echter zeker nog terug op de ontwikkeling van de verhaallijn in een toekomstig review, want ik heb er nu nog te weinig van meegekregen

black desert online mmorpg

black desert online mmorpg

Unlimited possibilities

Tot mijn grote verbazing is Black Desert Online veel meer dan een standaard MMORPG. Questen en levelen is niet je doel. Je bent niet bezig om gear te grinden voor een dikke raid. Deze game is veel meer een virtuele weerspiegeling van de echte wereld, waarin je kunt handelen, verschillende crafts kunt leren (zoals paarden temmen en opvoeden, vissen, jagen), huizen kunt kopen en inrichten… je hoeft dus helemaal niet onbeperkt te questen totdat het je neus uitkomt. Het is juist de bedoeling van het spel om je te verdiepen in allerlei andere skills. Maar als je voor het eerst begint is het allemaal nogal overwhelming. De community van het spel is wel super vriendelijk. Alle vragen die je hebt worden door andere spelers beantwoord bijvoorbeeld. Alleen zijn de tutorials die je in-game te zien krijgt in de vorm van een filmpje echt niet voldoende om je alles te leren. Ik ben zo vaak aan het Googlen om te ontdekken hoe ik verder kan dat ik soms een beetje de lol verlies. Ik verlies mezelf liever in een makkelijk concept waarbij ik niet al teveel na hoef te denken, dan dat ik een zeer complexe uitleg moet onthouden om verder te komen. Ik zei het al eerder: ik ben een luie gamer.

black desert online mmorpg

This is just the beginning

Laat ik eerlijk zijn: ik heb nog lang niet genoeg uren in Black Desert Online gestoken om het in volle glorie te kunnen bewonderen, laat staan becijferen. Mijn eerste indruk is dus een beetje dubbel. Ik vind het enerzijds visueel stunning, en ik geniet er echt van om gewoon een beetje dom rond te lopen alleen al om het landschap te bewonderen en de map te verkennen. Aan de andere kant vind ik het lastig om alles te bevatten; ik weet nog niet zo goed wat nu echt het doel is van het spel voor mij. Voor een speler die zo gewend is om naar de end-game content toe te werken voel ik me een beetje verdwaald. Dus ik hoop dat ik met meer tijd, en met een focus op een specifiek aspect van het spel, meer waardering ga krijgen. Ik weet namelijk zeker dat het spel veel meer te bieden heeft dan ik nu heb ervaren. Volgende week dus meer!

black desert online mmorpg

Black Desert Online MMORPG

70