Uncharted: The Nathan Drake Collection | REVIEW

Verrassing!! Jawel lieve StarGamer lezer, we worden weer getrakteerd op een nieuwe remake van een kenmerkende serie van de hand van ontwikkelaar Naughty Dog. De Uncharted reeks is opgepoetst om de verkopen te stimuleren van Sony’s huidige systeem. De ontwikkelaar heeft deze trilogie ditmaal uitbesteed aan Bluepoint Games. Hebben zij er een gemakzuchtige port van gemaakt of kan deze remake zichzelf meten met het opgepoetste The Last of Us? Rowdy vertelt je er alles over!

“Daar hang ik dan, met klamme handjes beweeg ik me voort over een richel om aan de overkant van een groen bebost ravijn te komen. Al klauterend met het zweet op mijn voorhoofd beweeg ik mezelf voort. Het is wel oppassen geblazen voor me, want de stenen waarover ik aan het klimmen ben kunnen elk moment los komen van de rotswand, maar ik zet door. Ik ben onderweg naar een oud artifact dat ik nodig heb voor mijn ontdekkingstocht. Al zwoegend baan ik mij een weg naar de rand van het ravijn. KUT! Wat doen al die gasten met guns daar? Ik trek mijzelf overeind en duik weg achter een muurtje. Ze hebben me nog niet gezien, dus ik kijk over het randje en richt  mijn gun op het hoofd van een van die gasten. Ik haal de trekker over en er ontstaat een vuurgevecht van jewelste. Hoe de hell kom ik nou bij mijn bestemming?”. Dames en heren, welkom bij Uncharted!

und5

Zet je feestneus op!
Het was een feest van herkenning toen ik het glimmende schijfje van Uncharted: The Nathan Drake Collection terugvond op mijn deurmat. Als een klein kind scheurde ik de bubbeltjesenveloppe open om het schijfje in mijn Playstation 4 te proppen om zo snel mogelijk weer in de huid te kruipen van avonturier Nathan Drake, en man man wat was het weer een sentimenteel terugzien van een van mijn favoriete gamehelden.

Laat ik eerlijk zijn, de eerste twee delen van Uncharted heb ik met alle liefde uitgespeeld, maar het derde deel moest ik toentertijd aan mij voorbij laten gaan. Daarom was het ook zo heerlijk om de hele reeks achter elkaar te spelen om eens te kijken wat er in het verleden allemaal was gebeurd. De hernieuwde kennismaking met Uncharted: Drake’s Fortune was een warm welkom. Bij het opstarten van dit eerste deel in de serie valt al gelijk op wat er allemaal is veranderd.

und3

Als sterren aan de hemel staan
De besturing van de eerste twee delen is aangepast en komt nu overeen met deeltje 3, waardoor het allemaal net wat soepeler speelt dan voorheen. Daarnaast zijn alle drie de games grafisch flink opgekrikt en dat is helemaal te merken als je dus Drake’s Fortune speelt. Alles draait op 1080p met een stabiele framerate van 60fps. De texturen zijn aangepast, het water ziet er realistischer uit en de lichtinval en schaduwen worden veel mooier neergezet waardoor de game warmer oogt. Ook lijkt het net of de game een stuk kleurrijker is dan voorheen. Wat wel opviel is dat de kleine details in de game niet echt opgepoetst zijn, want op bepaalde momenten lijken de karakters alsof ze van plastic zijn en als je goed kijkt in de omgevingen zie je dat je toch te maken hebt met drie verouderde games. Ik doel hier bijvoorbeeld op een donkere sterrenhemel met wolken die er verdacht pixelig uit zien. Gelukkig kent de game een behoorlijk snel en actievol tempo waardoor dit soort zaken niet echt storen.

und2

Het bovenstaande is voornamelijk te merken in Drake’s Fortune. Naarmate je verder komt en je met de andere delen in de weer gaat zijn de stiekeme ouderdomsverschijnselen minder duidelijk. Het lijkt erop dat alles per deel mooier wordt, van de omgevingen tot de details in de personages toe. Het filmische aspect van de games versterkt de boel nog eens extra, al moet wel gezegd worden dat deel 1 meer als een game aanvoelde dan Among Thieves en Drake’s Deception. Je kunt met het spelen van deze games goed merken dat Naughty Dog langzaam evolueerde met deze gamereeks. Dit is later natuurlijk nog eens flink verbeterd door de opzet van The Last of Us.

und4

Toevoegingen en andere karige zaken
Ondanks dat we getrakteerd worden op drie geweldige games zijn er naast de oppoetsbeurt weinig veranderingen en vernieuwingen. Oke, zoals ik al eerder aangaf kent het eerste deel een verbeterde besturing die gelijk is getrokken met de latere twee delen. Ook in deze remake worden we getrakteerd op een Photo Mode, waarmee je leuke vakantie kiekjes kunt maken van jouw avontuurlijke en exotische gamebestemming. Verder worden we nog getrakteerd op een Speed-Run modus, waarbij de tijd die je over de games doet wordt bijgehouden. Als laatste hebben we twee nieuwe moeilijkheidsgraden gekregen. Gemiste kans is dat alle multiplayercomponenten verdwenen zijn in deze remake en mis ik stiekem het Playstation Vita deel van de reeks, genaamd Golden Abyss. Volgens Bluepoint Games heeft dit er mee te maken dat het verhaal van deze handheld game niet tussen de andere delen past. Ik vermoed dat het meer te maken heeft met het feit dat het een crime is om een PSVita game om te zetten naar de Playstation 4.

Oke, een remake van een drietal games die iedereen gespeeld moet hebben. Je kunt je standaard checklijstje erbij pakken om te kijken wat er allemaal gebeurd is: Opgepoetste graphics? Check! 1080p met 60fps? Check! Een kleine aantal vernieuwingen? Check!

Ondanks het standaard lijstje kan ik stellen dat er met veel zorg een remake is gemaakt van drie geweldige games. De besturing is aangepast waardoor alles nog soepeler en lekkerder wegspeelt, de game ziet er nog steeds goed uit al zijn we in deze tijd natuurlijk wel verwend. Heb je deze gameserie nog niet gespeeld, dan raad ik Uncharted: The Nathan Drake Collection ook hartelijk aan. Het is sowieso een must om al deze games te spelen voordat je volgend jaar gaat beginnen aan Uncharted 4! Heb je de eerdere games al wel gespeeld en heb je jouw Playstation 3 de deur uit gedaan, dan is dit een goede toevoeging voor je gamescollectie, maar het is geen musthave.

Uncharted heeft de tijd goed doorstaan dankzij deze remake, maar het is allesbehalve een tijdloze game. Je merkt dat de gameplay mechanics wat verouderd zijn, maar dit kan de pret niet drukken want je wordt getrakteerd op een geweldige ervaring die je nog wel even bij blijft.

Een goed verzorgde remake
Drie games in één
Besturing voor alle drie de games gelijkgetrokken