Watch Dogs 2 | REVIEW

Het is tijd om shit te hacken! Hopelijk doet Ubisoft het met de komst van dit tweede deel nu wel goed. Het originele Watch Dogs was zeker geen slechte game, maar kende wel een flink aantal missers en stelde hier en daar wel aardig teleur. Ook kreeg je niet snel de klik met het hoofdpersonage, en was het rijden in de diverse voertuigen om te kotsen. Eens kijken hoe het in deeltje 2 is!

Watch Dogs 2 speelt zich af in San Francisco en hier neem jij de rol aan van Marcus Holloway, a.k.a. Retro. Deze man van Afro Amerikaanse afkomst is een van de beste hackers uit de stad en moet zich bewijzen om deel uit te maken van hackersgroep DedSec. Als een echte bad ass hackt hij het ene naar het andere object met zijn mobiele telefoon en langzamerhand komt hij erachter wat er zich werkelijk afspeelt in de hippie hoofdstad van de Verenigde Staten.

wd-2-review-1

Trollollolloll

Waar het eerste deel nog een grimmige sfeer kende, hebben ze dit concept compleet finaal overboord geflikkerd en komt Ubisoft dit keer met een kleurrijk en komisch verhaal. Een goede keuze, want doordat de game luchtiger is geworden dan zijn voorganger heb je ook meer plezier in de diversiteit aan hoofd- en zijmissies. Zo zijn er bepaalde zijmissies waar je pinautomaten moet hacken, en waar je diverse slachtoffers flink kunt trollen. Deze situaties brachten vaak een flinke grijns op mijn smoel, en zo zijn er een shitload aan missies die hiervoor zorgen.

wd-2-review-6

Welcome to DedSec

Marcus staat er niet alleen voor, want DedSec is een hackersgroep met een aantal kleurrijke personages. Zo is daar Wrench, een hilarische en goedgemutst karakter die ervan houdt om aan dingen te sleutelen. Of wat te denken van Sitara, die de grafische vormgeving van alle DedSec filmpjes verzorgt. Daarnaast wordt het team nog bijgestaan door Josh en Horatio die elk hun eigen vaardigheden hebben om Marcus te helpen in de strijd tegen techbedrijf Blume.

Wat deel 1 had moeten zijn, komen we tegen in dit tweede deel. Zo is er flink wat vooruitgang geboekt met het verhaal, kent de game briljante humor en is de gameplay zeker interessant te noemen. De game zit ook propvol met diverse popculture referenties, nerdy parodieën en andere leuke dingen. Je kunt zelfs op onderzoek gaan in het kantoor van Ubisoft in San Francisco, waar je de ene naar de andere easter egg kunt vinden.

wd-2-review-4

Toettoet boing boing, hacken en trollen

Ook zijn er in dit tweede deel een flink aantal aanpassingen gemaakt aan de mini games. Deze voegen nu ook daadwerkelijk iets toe aan de missies. Zo is het hacken lichtelijk op de schop gegaan, en moet je diverse draai-elementen aflopen om een powerline in goede banen te kunnen leiden. Dit gebeurt in realtime, waardoor bewakers en politie je op de hielen kunnen zitten. Hierdoor voel je de druk die op Marcus zijn schouders hangt, wat dus belonend aanvoelt als je zo’n opdracht hebt voltooid. Daarnaast kent Marcus ook een tweetal drones waar hij ongezien gebouwen en gebieden kan infiltreren. Het is gewoon vet om met een quadcopter of een radiografisch bestuurbaar wagentje (die heel erg lijkt op die uit Rainbow Six: Siege) de boel te verkennen, te hacken en bewakers te trollen.

De schuilplaats van DedSec kent nog een aantal andere leuke dingen, zoals een 3D printer. Hier kun je de drones laten ontwikkelen, maar ook diverse wapens printen. Dit kost je wel een berg met geld, maar het idee is leuk. Daarnaast kent de game nog een aantal customization dingetjes, want de spelwereld wemelt van de kledingwinkeltjes, autobedrijven en pandjeshuizen. Zodoende kun je Marcus voorzien van nieuwe hippe kleding (emoji boxershort anyone?), een dikke vette waggie en kun je gestolen zooi verkopen in de Pawn Shop.

wd-2-review-3

Techtree, apps en online modi

Ook is er een techtree waarmee je vaardigheden vrij kunt spelen die goed van pas komen. Het behalen van missies is hierbij belangrijk, aangezien dit je volgers op Social Media oplevert. Hoe meer volgers, hoe sneller je ontwikkelingspunten voor Marcus verdiend. Met deze punten kun je diverse skills vrijspelen die zeer variërend zijn. Zo kun je bijvoorbeeld auto’s op afstand besturen en totale black outs veroorzaken, of bendeleden en politie afsturen op een slachtoffer. Dit zorgt weer voor interessante en zelfs hilarische momenten waarbij jij uiteindelijk je eigen speelstijl kiest. Wil je een moordenaar zijn, investeer dan meer in de agressievere skills. Ben je meer van het sluipen, ga dan voor de stealthy remote skills.

wd-2-review-2

De techtree is bereikbaar vanuit een app in je mobiele telefoon in de game, die nog veel meer functies heeft. Zo is daar Nudle Maps, wat een parodie is op Google Maps. Of wat te denken van de Car on Demand app? Deze zorgt ervoor dat er een verse auto voor je afgeleverd wordt. Heb je geen geduld kun je ook gewoon een auto stelen uiteraard. Zo zijn er een diverse apps die jouw leven in San Francisco een stuk makkelijker kunnen maken. De game probeert je  in ieder geval op verschillende manieren op te zuigen, en dat is Ubisoft dit keer goed gelukt.

Watch Dogs 2 kent ook nog een online component, welke een aardige extra zijn. Zo zijn er missies die je samen met een vriend kunt spelen, en kent de game ook wat losse modi. Zo is het invaden uit het eerste deel weer terug. Hier kom je in de game van een andere speler en kun je deze hacken om data te stelen. Zie het als een soort van verstoppertje spelen. Een andere mode is de Bounty Hunt waarbij je iemand een bounty op zijn hoofd kunt zetten, met alle hilarische gevolgen van dien. Deze multiplayer modi zijn een leuke extraatje in de game, die de boel wat langer speelbaar houdt

wd-2-review-5

De mindere dingen…

Ondanks dat het verhaal, de gameplay en de extraatjes dit keer goed zijn uitgewerkt, kent de game toch een aantal kritiek punten. Zo oogt de stad iets te leeg voor het San Francisco wat ik ken. Er is weinig verkeer en dat zorgt ervoor dat de game leeg oogt. Voetgangers zijn er daarentegen meer dan genoeg. In parken merk je dan ook dat de game leeft omdat het krioelt van de inwoners. Een ander punt is de besturing van de voertuigen. Deze is een stuk beter geworden, in vergelijking met het vorige deel, maar  het is nog steeds niet helemaal optimaal. Veel wagens geven de indruk om op ijs te rijden, en glibberen door de open spelwereld. De motoren daarentegen reageren wel erg lekker. Ik betrapte mezelf er ook op dat ik het vaakts op een dikke motor zat, omdat deze lekker direct reageren op mijn acties. De besturing te voet is dit keer goed onder handen genomen, en Marcus bezit de gave om te free-runnen. Door de rechter trigger in te houden, rent onze nerdy held als een ware Ezio door San Francisco heen.

Watch Dogs 2 is wat deel 1 had moeten zijn. De game probeert de fouten van zijn voorganger weg te poetsen en dat is in grote lijnen ook gelukt. Watch Dogs 2 staat voor pure fun, en dat ga je zeker ook hebben tijdens het spelen, want er is voldoende te beleven in San Francisco. De diversiteit aan missies, het trollen van voorbijgangers, de luchtige hackers sfeer en de briljante humor maken van Watch Dogs 2 de beste open wereld game van 2016. Aanradertje dus!

[mbYTPlayer url=”https://www.youtube.com/watch?v=2GIVVsTKTLg” opacity=”.5″ quality=”medium” ratio=”auto” isinline=”false” showcontrols=”false” realfullscreen=”true” printurl=”true” autoplay=”true” startat=”3″ mute=”true” loop=”true” addraster=”true” stopmovieonblur=”false” gaTrack=”false”]

80
0
Geweldig luchtig en humoristisch verhaal