8-bit Armies | REVIEW

Als ik zeg “Real Time Strategy-games”, waar denk je dan aan? Het eerste wat een wat oudere gamer zal roepen is gelijk Command & Conquer! 8-bit Armies is een ode aan deze gamefranchise, die de nek om is gedraaid door Electronic Arts. En het meest leuke aan 8-bit Armies is dat de originele ontwikkelaars van de C&C-reeks aan deze game hebben gewerkt. Dit merk je dan ook echt aan alles in deze games!

8-bit Armies is geen triple-A game met een uitgediept verhaal, een groot budget en schitterende over-the-top graphics. Nee, deze game gaat terug naar de basis en trakteert ons op simpele, maar zeer verslavende gameplay die bedekt is met een koddig grafisch pixel sausje. De game kent ook de nodige opbouw om je te laten wennen aan de controls als aan de gameplay en begint heel simpel om naarmate je vordert uit te monden in een waar strategisch spektakel welke erg belonend aanvoelt. De game speelt ook erg intuitief en voor je het weet stuur je een ongelooflijk groot leger op pad om met veel geweld te vijand uit te schakelen.

Domineren!

Zoals de naam het al zegt ziet 8-bit Armies er express behoorlijk gedateerd uit en kent een soort blokkerige Voxel art-style. De diverse eenheden en gebouwen die de game kent zijn groot en ogen duidelijk en kennen een pixelige retro-look en bewegen zoals het hoort. Je moet natuurlijk wel houden van een stijl als deze, en ik kan snappen dat niet alle gamers van deze game gecharmeerd zullen zijn. Wij als gamers zijn verwend met ultra-realistische graphics en gameplay, maar voor mij als 36-jarige oldschool gamer voelt dit wel als een verademing en komt de game door zijn grafische stijl erg charmant over. Ook het geluid is verdomd goed te noemen, van ronkende motoren, geweerschoten, dikke vette pixelige explosies en hartverscheurende kreten terwijl je eenheden in stukken worden gereten onder de sporen van een vijandelijke tank. 8-bit Armies is een soort natte droom voor de oldschool RTS liefhebber, die terug verlangen naar een tijd waarin dit genre de gamingscene domineerde!

FiFaFacties

In 8-bit Armies kun je net als menig ander oude RTS-game kiezen uit twee facties, namelijk de Renegades en de Guardians. Ook dit is een knipoog naar de oude C&C-tijden, waar je ook kon kiezen voor wie je wilde vechten. Beide facties hebben hun eigen eenheden met hun eigen vaardigheden wat de game ook lekker fris houd. Zo kunnen de Renegades bijvoorbeeld een nucleaire raket afvuren, terwijl de Guardians een satellietwapen hebben die een krachtige laser af kan schieten op het vijandelijke kamp. Diegene die Command & Conquer nog kennen zal het daarnaast allemaal wel bekend in de oren klinken, want de NOD en de GDI hadden deze wapens stiekem ook in die tijd.

Tijdrovende zaken

Zoals je misschien al had verwacht kent 8-bit Armies een campaign mode waarin je diverse missies zal moeten voltooien. Je kiest of je met de Renegades of de Guardians wilt spelen, en je bent klaar om te gaan. De diverse missies beginnen makkelijk en naarmate je in de game vordert, zal de moeilijkheidsgraad stijgen. Je objectives omvatten niet alleen het vernietigen van bepaalde gebouwen of het uitroeien van vijandelijke troepen, maar ook juist het bouwen van specifieke structuren en het voltooien van uitdagende getimede missies.

Dit zijn dingen die misschien heel oppervlakkig en simpel klinken, maar het is dit wat 8-bit Armies juist zo uitdagend en tijdrovend maken. Zo zul je later in de game al merken dat bepaalde uitdagende missies al een goed half uur van je leven in beslag kunnen nemen. De AI van de vijand is daarentegen ook erg goed uitgewerkt en het is zaak om je strategie on-the-fly aan te passen wanneer dingen gaan escaleren (geloof me, dat gaat zeker gebeuren). In 8-bit Armies moet je constant op je hoede zijn, want een missie kan zomaar ineens omslaan als je de boel niet goed onder controle hebt.

Upgraden die handel

Net als in iedere andere RTS-games zijn bepaalde eenheden afhankelijk van specifieke gebouwen die je hebtb gebouwd. Zo biedt een Tech Center je de mogelijkheid om nieuwe eenheden te trainen die je eerder niet tot je beschikking had. Een interessante toevoeging is dat je meerdere dezelfde gebouwen maakt, het minder tijd kost om bijvoorbeeld eenheden en tanks te produceren. Meer Refineries zorgen ervoor dat je Harvesters sneller kunnen worden ingezet en geleegd, wat weer meer monnies betekend waardoor je weer meer kunt trainen en bouwen. Hier ook even een gratis tip: Wil je de vijand een goede steek geven? Zorg er dan voor dat je hun Refinaries en Harvesters kapot maakt, dit zorgt ervoor dat ze geen geld meer krijgen, en dus ook geen nieuwe eenheden kunnen trainen.

Online enzo

Oke, naast de singleplayer campaign- en de nodige skirmish mode, kun je ook online oorlogje voeren. Dit is alleen wel iets anders als je gewend bent uit het singleplayer gebeuren, want een oorlog uitvechten tegen een menselijke speler brengt meer dynamiek toe aan de gameplay. De online-modi werken erg goed en de game kent een gezonde community die de game uitbundig vaak speelt.

Een andere vette toevoeging is dat de game cross-title te spelen is met andere gamers. Dit houdt in dat je met 8-bit Armies tegen iemand kan spelen die bijvoorbeeld alleen maar 8-bit Hordes of 8-bit Invaders heeft. Zo nemen de legers van diverse titels het allemaal tegen elkaar op, en dit idee is best goed uitgewerkt.

8-bit Armies is een ode aan de oude RTS-games van weleer. De game kent een koddig uiterlijk, maar is daarentegen ongelooflijk diep qua gameplay. De game is uitdagend en toegankelijk genoeg om iedereen aan te kunnen spreken. De geweldige gameplay en een zeer goed ontworpen online mode zorgen ervoor dat elke RTS-liefhebber deze game gespeeld moet hebben! Het is alleen zo jammer dat de campaign niet echt een verhaal kent, zoals we dat hadden in de dagen van weleer…

8-bit Armies | REVIEW
Eindelijk weer een fatsoenlijke RTS-game
Uitdagende en heerlijke gameplay met meerdere missies