Aragami: Shadow Edition | REVIEW

Aragami, het klinkt als een Japanse cursus om piemels van papier te vouwen, maar niets is minder waar! Het is een stealth game, in de puurste zin van het woord. Na de Xbox One en Playstation 4-versie, kreeg Rowdy van de Spaanse ontwikkelaar Lince Works een recensie exemplaar voor de Nintendo Switch. Hij verstopte zich in de schaduw om zoveel mogelijk nietsvermoedende samurai gasten een kopje kleiner te maken.

Aragami is een game die velen zal bekoren, maar ook veel mensen zal afschrikken. Het project werd in 2014 aangekondigd, maar toen nog onder de naam Twin Souls: The Path of Shadows. Blijkbaar was deze titel net ietsje te lang en kwam Lince Works met de naam Aragami, wat vrijvertaald geweldadige God betekend (of rode Ginseng, ofzoiets…). De game is ondertussen al verschenen voor de Playstation 4 en Xbox One, en vanaf nu is deze ook te spelen op de Nintendo Switch.

Divine Retribution

De game kent een aantal punten die we in de geschiedenis van gaming al eerder tegenkomen zijn. Lince Works maakt er geen geheim van dat Aragami zwaar geinspireerd is door Tenchu. Voor diegene die deze titel niet kennen: Tenchu is een van de vetste stealth ninja games van de afgelopen 20 jaar en is ontwikkeld door Acquire. Ondertussen hebben we al jaren niets meer gehoord van deze franchise. Zodoende is daar dus Aragami, welke gezien wordt als een spirituele opvolger van de Tenchu reeks. Mocht je in je gehele leven nog nooit een Tenchu game gespeeld hebben, hebben we speciaal voor de gelegenheid een videootje van de Playstation 2 versie van de game opgezocht:

Heerlijk Japanse cliché

De game speelt zich af in het middeleeuwse Japan en Aragami is tevens de naam van onze held. Opnieuw tot leven gebracht door de lieftallige Yamiko, heeft zij een plan opgesteld om de samurai strijders van de Kaiho clan een kopje kleiner te maken, maar ze heeft wel jouw hulp nodig. De Kaiho is een legertje van Japanse gasten, welke de kracht van het licht beheersen. Aragami is daarentegen een ninja geboren uit de kracht van de duisternis en de schaduw. Je snapt natuurlijk wel dat schaduwen niet houden van een potje licht. Aan jou de taak om Yamiko te helpen bij haar plan. Het verhaal komt wellicht clichematig over, en dat is het stiekem ook wel. Toch doet het verhaal goed zijn ding, en ondanks dat de Japanse vibe die de game kent nogal eens door kan slaan, blijft het interessant om de game door te spelen. Props voor de mensjes van Lince Works!

aragami-3

Stealth, lichtzwaarden en soppen!

Aragami is dus zwaar geinspireerd door stealth games. Naast elementen van Tenchu, kom je ook gameplay elementen tegen die we kennen uit Metal Gear Solid, Dishonored en Mark of the Ninja. Ondanks dat de eerder genoemde games behoorlijk stealthy zijn, kun je hierin ook altijd nog terugvallen naar zware actie. Aragami is daarentegen een pure stealth beleving, wordt je ontdekt door de vijand dan is het zwaar aan te raden om het, als een Forrest Gump op speed, op een rennen te zetten aangezien je namelijk zo het loodje legt. De game leunt daarom ook zwaar op planning, aanpak en ongezien blijven. Je moet echt toeslaan vanuit de schaduw om jouw doelen te bereiken, en er is dus geen enkele mogelijkheid om frontaal in de aanval te gaan. Laat ik anders zeggen: Als die Kaiho gasten je spotten, schieten ze lichtstralen uit hun zwaarden (iets waar Link jaloers op zou zijn, en waar Zelda van haar nat troontje af zou glijden *soppie soppie*). Een klap hiervan, en Aragami keert terug naar de eeuwige schaduwvelden!

aragami-1

Ninja skillz0rz

Oke, dus we hebben het hier over een pure stealth game, waar de Rambo’s onder ons zich zeker niet welkom gaan voelen. Je moet dus flink wat geduld hebben om Aragami te spelen, en naar mijn mening is dit dan ook een geweldig iets. Ik snap daarom ook dat niet iedereen deze game zal bekoren, aangezien de actie ontbreekt, maar toch heeft de game zo zijn charme. Aragami is dus geboren uit de schaduwen, en kent dan ook een aantal bovennatuurlijke krachten die zijn ongeziene moord escapades wat makkelijker moeten maken. Vanaf het begin van het spel heb je beschikking tot een tweetal shadowskills, zo kun je bijvoorbeeld teleporteren van schaduw naar schaduw en kun je ook nog eens zelf een schaduw maken op een lichtere plek om zo jezelf ongezien voort te bewegen. In de diverse levels die de game kent, kun je een aantal scrolls vinden. Door het opsparen van deze scrolls kun je weer nieuwe vaardigheden ontgrendelen. Wat dacht je ervan om onzichtbaar te worden, een lijk te laten verdwijnen of wil je juist een schaduw demoon op roepen welke graag jouw werk wilt doen? De vetste move is de krachtige vortex die je vijanden opzuigt en meeneemt naar het hiernamaals. Er zijn genoeg skills te ontgrendelen, en hiermee kun je Aragami je eigen build geven. Speel je liever als een echte moordenaar, of wil je juist zonder iemand een kop kleiner te maken ongezien door een level verplaatsen? Het kan allemaal in de game!

aragami-2

Deze vaardigheden kun je trouwens niet continue blijven gebruiken. Oke, het maken van een schaduw en het teleporteren zijn basis moves die je kunt doen. Het is wel belangrijk om jezelf te verstoppen in de schaduw, want kom je eenmaal in het licht dan verlies je “shadowenergy” en kun je de diverse skills niet meer gebruiken. Deze vul je dan ook weer aan in de schaduwrijke gebieden van Japan.

aragami-4

1+1=2

Aragami is een hele vette singleplayer ervaring, maar ben je het beu om eenzaam in de schaduw rond te blijven huppelen, kun je ook gebruik maken van de online co-op die de game kent. Hier kun je de verhalende modus lekker met een vriend, vriendin of een compleet vreemde spelen. Een hele leuke toevoeging, omdat de game zo ook een extra dimensie krijgt. Niks is leuker om samen een tactiek te bespreken hoe je die brede samurai gasten gaat belagen met z’n tweetjes. De singleplayer ervaring duurt zo’n kleine 12 uur om door te spelen, maar doordat de game vol met collectables zit, en dus smeekt om herspeelt te worden, zul je jezelf zeker veel langer vermaken met de game. De co-op zorgt er dan ook nog eens voor dat deze ervaring je nog langer laat spelen. Dikke shit ouwe!

Hoogwaardige Indie!

We mogen deze game bestempelen als een Indie Game. Lince Works is namelijk een zelfstandige ontwikkelstudio en brengt de game digitaal zelf ook aan de man op de Nintendo Switch. De PS4 en Xbox versies waren grafisch enorm gelikt, maar kende her en der ook wel de nodige schoonheidsfoutjes. Toch stelt de game op de Nintendo Switch iets teleur, en ziet de game er een stuk minder uit dan zijn consolebroers. Ondanks dat kent de game kleurrijke cellshaded graphics, een prachtige artstyle, Japaneske muziek en een toch wel vette setting. Ik moet eerlijk zeggen dat de game op de Switch nog wel de nodige framedrops kent en er ook een klein aantal ongeïnspireerde en kale levels in zitten. Toch is Aragami een indrukwekkende prestatie van een jong en klein ontwikkelteam, welk drie jaar bezig is geweest met een game. Je kunt de liefde gewoon voelen tijdens je avontuur, en dat maakt dit een vette ervaring om je grauwe avondjes te vullen.

Met Nightfall wordt er ook nieuwe content aan de game toegevoegd. Nightfall voegt vier levels toe aan Aragami en het toffe is dat deze levels echt ontworpen zijn voor co-op gameplay. De ene speelt met de pittige dame Shinobu en de ander zal het moeten doen met Hyo. De bewakers staan vaker met zijn tweeën bij elkaar en de slimste techniek is dan om ze beide gelijktijdig even aan te pakken. De levels zijn zeker ook alleen te doen, maar coöp met een maat speelt natuurlijk het fijnst. Regelmatig zul je deuren openen, waarin in een korte scene toch duidelijk wordt dat de levels voor coöp bedoeld zijn. Helaas wordt local co-op niet ondersteund, maar online co-op maakt een hoop goed.

De vier Nightfall levels, bieden vooral dat wat Aragami zo goed maakt: uitdaging, stealth gameplay, co-op gameplay en kwaliteit. Iedereen die vernieuwing verwacht en graag had gezien dat er met Nightfall veel nieuwe elementen zouden worden toegevoegd, zal het moeten doen met meer uitdaging. Echter is Aragami best een game die naar meer smaakt en behalve de seals kun je Nightfall ook zien als een extra manier om uitgedaagd te worden na het uitspelen van de verhaalmode.

Aragami is een game waar je van moet houden en is dan ook echt gericht op gamers die gaan voor het echte stealth werk. Niks gunblazing en zwaardvechten je weg banen door een horde angry mobs. Nee, het is gewoon lekker verstoppertje spelen, en inventief omgaan met de omgevingen en de spelmechanieken om je doel te bereiken. Gezien worden betekend dood gaan, niets meer en niets minder. Dus ben jij een van de velen in deze wereld die al eeuwen zit te wachten op een nieuw deel in de Tenchu serie? Dan is Aragami zeker jouw ding en kun je hersenloos deze game binnen halen. Ben je een actievolle autist, volgepompt met adrenaline en heb je last van ADHD waar de Ritalin niet meer bij werkt? Dan zal ik je aanraden om deze game lekker te laten liggen. “This is only for the real ninja’s baby!”

De Nintendo Switch versie kent alles wat de Xbox One en PS4-versies kennen, maar toch is de game grafisch wel een stuk minder te noemen en kent het toch wel de nodige framedrops. Het neemt niet weg dat je alsnog getrakteerd wordt op een hele toffe ervaring wat een welkome aanvulling is het op aanbod van games op de hybride console!

Aragami: Shadow Edition | REVIEW
Fantastische stealth ervaring
Solide gameplay