Astral Chain | REVIEW

PlatinumGames heeft een indrukwekkend portfolio gevuld met succesvolle games. Zo kennen we allemaal wel de Bayonetta-serie, maar ook games als NieR: Automata en MadWorld. Ook kent de studio wat tegenvallende titels zoals Transformers: Devastation (die best vermakelijk was, maar aardig repetitief) en Teenage Mutant Ninja Turtles (die tenenkrommend slecht was). Weet de ontwikkelaar te imponeren met hun nieuwe Nintendo Switch-exclusive, genaamd Astral Chain? Je leest het in deze review!

Astral Chain laat je spelen als een politieagent die deel uitmaakt van een super geheime organisatie genaamd Neuron. Onzichtbare vijanden bekend als de Chimera vallen onze planeet binnen en bedreigen het bestaan ​​van de mensheid. Het is dus aan jou de taak om mysterieuze portals te infiltreren die leiden naar de “Astral Plain”, de wereld waar de Chimera vandaan komen, om voor eens en altijd een einde te maken aan deze buitenaardse gedrochten. Gelukkig heeft Neuron technologie ontwikkeld die de Chimera kunnen bedwingen en ze in te zetten voor hun eigen doelen. Deze bekeerde Chimera noemen we Legions, en jij kunt deze gebruiken om voor je te vechten. Tijdens de (ontzettend vette) campaign mode ontmoet je veel vriendelijke gezichten welke allemaal beschikken over hun eigen persoonlijkheden. Het is dan ook heel tof om rond te hangen in het Neuron-hoofdkwartier tussen de diverse missies door. Astral Chain bevat dan ook een boeiende sciencefictionwereld compleet aangevuld met een fantastisch en diepgaand verhaal, uitnodigende personages en geweldige mechanics die de gameplay ontzettend aangenaam weten te maken.

Kleurrijk en pompende shizzle

Een aspect van Astral Chain wat erg opvalt zijn de stijlvolle graphics. De Nintendo Switch is natuurlijk niet de meest krachtige hardware ter wereld, en het is dan ook duidelijk dat de game niet de beste graphics voor deze generatie weet te bieden. Toch weet de anime look, de cel-shaded graphics en de sfeervolle en kleurrijke spelwereld te overtuigen. Daarnaast zijn de Chimera ontzettend divers te noemen en komen ze echt over als monsterlijke wezens. De verhaal vertelling gebeurt spot-on cinematografie die recht uit een science-fiction actiefilm lijkt te komen. Ondertussen zit de audio vol met energieke en pompende beats, kent de game solide stemacteurs en knallen de geluidseffecten ontzettend vet uit je speakers. Astral Chain is een ontzettend toffe ervaring die zeker weet te overtuigen op heel veel vlakken.

Over Chimera en Legion

In Astral Chain speel je dus met een menselijk personage die zijn eigen Chimera op kan roepen, genaamd Legion. Deze helpt je bij het verslaan van de kwaadaardige Chimera, en je Legion zal dan ook voornamelijk bestuurd worden door de computer. Hoe dan ook, jouw menselijk personage kan ook een aardig potje knokken en heeft dan ook de mogelijkheid om te wisselen tussen diverse wapens, waaronder een knuppel, blaster en een gladius. Naarmate de game vordert kun je kiezen uit diverse Legion waarmee je speelt. En ook deze verschillen onderling van elkaar qua combat. Zo zijn er Legion die beschikken over melee en ranged aanvallen. Vervolgens kun je on-the-fly zelf aanvallen, je legioen besturen, aanvallen ontwijken en items gebruiken. Gevechten worden naarmate de game vordert steeds pittiger en vereisen meestal dat je je opstelling voortdurend verandert. Er komt dus nogal wat strategie om de hoek kijken, en dit voelt verdomde bevredigend aan.

Daarnaast kent de game ook voldoende content. Naarmate de game vordert speel je dus ook nieuwe Legion vrij, en deze kun je ook weer customizen naar je eigen wens. Daarnaast kennen de Legion ook hun eigen skilltree met vaardigheden, en hier kun je ook helemaal los gaan hoe jij je Legion naar wens upgrades geeft. Dit alles is super smooth gemaakt en zorgt voor vele uren spelplezier.

Naast het vechten met de Chimera, zijn er ook veel andere ontspannen situaties. Zo mag je onder andere puzzels oplossen, rondhangen op het hoofdkwartier om bijvoorbeeld je uitrusting aan te passen, en detectivewerk uitvoert om poorten naar de “Astral Plain” te vinden, waar je ontvoerde mensen kunt redden en het opneemt tegen de Chimera in hun eigen wereld. Als gevolg hiervan is de hoeveelheid variatie in Astral Chain fenomenaal en voelt de campaign erg divers en verfrissend aan.

Super goed, maar niet perfect

Dat gezegd hebbende, is Astral Chain geen perfect spel. Mijn belangrijkste probleem is dat de controls nogal omslachtig zijn en ik kan snappen dat het een eeuwigheid kan duren om deze onder de knie te krijgen. Er zijn gewoon te veel commando’s om te onthouden en bepaalde knoppen kennen een te groot aantal interacties die je kan uitvoeren, afhankelijk van of je andere knoppen ingedrukt houdt. Dit zorgt voor nogal wat kopzorgen tijdens de gameplay. Een ding wat ik echt irritant vind is het feit dat ik per ongeluk de camera liet draaien omdat je de rechter joystick ook gebruikt om je Legion te verplaatsen, terwijl je een schouderknop ingedrukt houdt. Als je deze even loslaat kun je dus je vijand onmiddellijk uit het oog verliezen met alle gevolgen van dien. Een ander puntje wat ik heb is dat je met de + -knop schakelt tussen de detectiveweergave, terwijl de – knop het spel pauzeert. Moeten deze knoppen worden omgedraaid? Astral Chain is echt een vette ervaring, maar die controls vergen dus ontzettend veel geduld om aan te wennen.

Zoek je rot

Ten slotte bevat Astral Chain een aantal verwarrende momenten en scenario’s je jezelf afvraagt ​​hoe je verder kunt komen in de game. Soms moet je ver buiten de kaders denken om een ​​puzzel in de “Astral Plain” op te lossen om verder te komen in de game. Waar je waarschijnlijk het meeste vast komt te zitten, zijn de detectiveonderdelen in de game. Vaak gaat het om het verzamelen van aanwijzingen en bewijsmateriaal, maar dit ligt allemaal niet voor de hand. Ik had vaak geen idee wat ik moest doen om deze onderdelen te voltooien. En desondanks dat de onderzoekgebieden beperkt zijn in grootte, zijn deze locaties wel complex omdat je ook verticaal moet gaan zoeken naar aanwijzingen. Het komt dan ook aardig vaak voor dat je steeds minutenlang verloren rondwandelt om je objective te voltooien, en dat is best jammer want dit haalt de spectaculaire spelbeleving toch ietwat omlaag…

Astral Chain is een perfecte mix van bombastische actie die afgewisseld worden met plezierige relaxte momenten. De game kent een meesterlijk meeslepende campagne die je zeker een flink aantal uren zoet weet te houden. Toch kent de game de nodige kritiek, want de controls zijn te complex en bepaalde puzzels en detective onderdelen liggen niet echt voor de hand waardoor je te lang met hetzelfde bezig bent. Uiteindelijk is Astral Chain zeker de volgende must-have game voor de Nintendo Switch welke je zeker niet mag missen!

Astral Chain | REVIEW
Intensieve actie gemengd met relaxte gameplay momenten
Stijlvolle visuals en bevredigende audio