Borderlands 2 VR | REVIEW

Tenzij je onder een rotsblok hebt geleefd de afgelopen jaren of juist opzettelijk de Borderland-serie hebt vermeden, ben je waarschijnlijk wel op de hoogte van het bestaan ​​van de franhchise. Borderlands 2 kent wellicht een van de best geschreven verhalen in de videogame industrie en is daarnaast een van de mooist ontworpen co-op games die je kan beleven. De game had een beetje van alles en meer, en kent daarnaast de nodige diepgang die vele games niet kennen. Nu mogen we de game opnieuw beleven, maar dit keer met de Playstation VR-helm op ons koppie. Hierdoor mogen we onszelf opnieuw onderdompelen in de wondere wereld van Pandora.

Het verhaal van Borderlands 2 is een mix van de sombere wereld die we kennen uit Mad Max Fury Road, waarin een gezonde dosis humor zorgt voor een hele goede balans. In de game neem je de rol aan van een van de vier Vault Hunters die gestuurd zijn, naar de wetteloze en verwoeste wereld van Pandora, om waardevolle schatten op te sporen. Bij je aankomst op Pandora worden je plannen gedwarsboomd door de verdorven en eigenlijk best wel gestoorde Handsome Jack, die je dwingt om Pandora te veroveren door zijn handlangers te bevechten. Zo krijg je de kans om duizenden wapens te plunderen en de strijd tegen hem aan te gaan in een absoluut belachelijk humoristisch en waanzinnig avontuur.

Epische beleving

De game kun je het best omschrijven als een first-person MMO die nogal wat RPG-actie in zich heeft. Je hebt veel verschillende wapens en upgrades die je kunt vinden en verdienen tijdens je avontuur. De spelwereld waarin Borderlands 2 zich afspeelt is groot en de omgevingen hebben een ​​hele reeks verschillende uitdagingen die je kunt voltooien. De game is gewoonweg vermakelijk en verslavend en je zal daarnaast heel snel opmerken dat het ook nog eens ontiegelijk diep is. Fans van het eerste uur wisten dit natuurlijk al, maar nieuwkomers zullen zichzelf al heel snel verliezen in deze game.

Als je Borderlands 2 al eerder hebt gespeeld, dan hoef ik je niet te vertellen wat een episch avontuur dit is. De serie is daarnaast ook een van de bestverkopende franchises voor 2K, en de game kent de nodige fanbase welke alles volgt omtrent de serie. Maar wat je nog niet weet over deze uitgave, is hoe goed deze game zich vertaalt in Virtual Reality. Gearbox en 2K hebben fantastisch werk geleverd door deze game om te bouwen naar VR. Ze hebben hun huiswerk netjes gedaan en wat innovatie in de game gestopt om het je tijd en geld waard te maken, zelfs als je de game al eerder gespeeld hebt.

Oplichtende dildo’s

Met een helmpje op je hoofd doet de game het geweldig goed, en een van de punten waarin de game uitblinkt is het richten van je wapens als je speelt met de Dualshock-controller. Gearbox heeft namelijk de crosshair vast gezet in je headset en door rond te kijken kun je dus lekker mikken op vijanden en dat werkt verdomde goed. Je beweegt doodeenvoudig je hoofd, plaatst je crosshair op je doelwit en schiet. In het begin lijkt het omslachtig, maar na een paar minuten blijkt dat het richten zo wel erg goed werkt. Ik had het graag gezien dat andere spellen deze methode zouden implementeren, omdat het uiteindelijk intuïtief werkt. Het is verrassend eenvoudig en het voelt uiteindelijk logisch aan.

De rest van hoe je jezelf voortbeweegt, hoe je wapens gebruikt en hoe je diverse interacties doet in de game is ongewijzigd gebleven als je met de Dual Shock-controller speelt. Speel je met de Move-controllers dan is het weer allemaal wat anders, en zijn er genoeg opties die je aan kan passen om te bewegen (en niet zo snel ziek te worden). Zo kun je teleporten naar plekken en kun je wapens richten met een Move-controller. Ook kun je de boel instellen dat je met het inhouden van een knop kunt lopen, en door de controller te bewegen kun je een richting bepalen. Dit werkt ook ontzettend goed, maar ik kan snappen dat mensen hier nogal misselijk van kunnen worden. Tevens raad ik aan om Borderlands 2 VR al staand te spelen, aangezien je ook goed om je heen moet kijken. Al zittend wordt het allemaal wat lastiger met twee van die oplichtende dildo’s in je handen.

Larger than life

De VR-versie van Borderlands 2 laat de game een stuk groter lijken dan normaal. Als je nog nooit een VR-game hebt mogen ervaren, begrijp dan dat je jezelf werkelijk in de spelwereld waant. Zie je verderop een bergpartij? Loop er heen en beklim die motherfucker! Zie je in de verte een aantal wezens, ren er heen en verbaas je erover hoe groot die mofo’s eruitzien. Dit alles maakt de ervaring een heel stuk dieper en intenser. Alles is groter, het stikt de moord aan diverse kleine details en alles voelt gewoon geloofwaardig aan in het spel vanwege het VR-effect. Er is veel om van te houden, veel om bang voor te zijn en een shitload zaken om te ontdekken als je rondloopt in deze Virtuele versie van Pandora.

Gebrek aan co-op…

Voor alle duidelijkheid: Borderlands 2 VR bevat helemaal geen multiplayer. Ondanks het feit dat de hele serie altijd is gebaseerd rondom de chaotisch co-op, is het volledig afwezig in deze VR-versie van het spel. En dat is wel ongelooflijk jammer, want op veel momenten voel je gewoon de eenzaamheid omhoog komen, want je merkt gewoon dat deze game gebouwd is om met vrienden te spelen.

Niet alleen dat, ook de welbekende DLC schittert in afwezigheid. Ondanks het gebrek hieraan biedt Borderlands 2 VR je nog steeds minstens 30 uur aan gameplay in de Story Mode. Tel je hierbij de side-quests, de New Game+ mode en het grinden van de duizenden wapens bij op, dan heb je alsnog wel een hele lange spelervaring. Om nog maar te zwijgen van het overnieuw spelen van de game als een van de andere Vault Hunter, welke alle vier elk hun eigen speelstijl kennen. Anders dan Skyrim VR, is Borderlands 2 VR misschien wel de langste en meest uitgebreide PSVR-game die er nu te krijgen is op de markt.

Over het algemeen is Borderlands 2 VR een game die bijna perfect wordt vertaald naar Virtual Reality. Het geeft je alles wat je had verwacht, plus een beetje meer om je het gevoel te geven dat je deel uitmaakt in deze gigantische spelwereld. Het is alleen zo ongelooflijk jammer dat Gearbox en 2K niet de co-op mode hebben behouden in de game, want dat zou de complete ervaring naar een ander niveau brengen. Desalniettemin is Borderlands 2 VR een game die laat zien hoe het moet, met een shitload aan content en waar genoeg te beleven valt om je maanden bezig te houden!

85
0
Besturing is top!