Cadence of Hyrule: Crypt of the NecroDancer | REVIEW

Cadence of Hyrule: Crypt of the NecroDancer combineert de klassieke Zelda franchise van Nintendo met een flinke snuf indie-ritme plezier. Bereid je voor op een bijzondere ritmegame terwijl je op slinkse wijze monsters doodt en lastige dungeons overwint.

In 2015 kwam ontwikkelaar Brace Yourself Games met hun gevierde debuuttitel Crypt of the NecroDancer, welke de klassieke Mystery Dungeon-gameplay combineerde met gameplay welke leunt op het volgen van een ritme. Cadence of Hyrule is een gloednieuwe game dat deze gevestigde formule gebruikt binnen het The Legend of Zelda-universum.

Sceptisch

In het begin was ik aardig sceptisch over het mengen van deze twee formules, maar gelukkig werkt het prima en is het zelfs heel leuk om te spelen. Het is heelijk om op de beat door elk gebied op de wereldkaart van Hyrule te springen en zodoende door kerkers te lopen. En eenmaal als je de mechanica begint te beheersen en hordes monsters op een efficiënt wijze weet te verslaan voel je jezelf een echte koning. Je kunt het avontuur spelen als Link of Zelda en elk personage heeft zijn eigen speciale vaardigheden, zoals een schild welke je in kunt zetten, zodat je inkomende aanvallen kunt afweren terwijl je op de beat op de knopjes drukt. De game voelt ongelooflijk lonend aan als je met een perfecte timing je vijanden aanvalt terwijl jezelf ongedeerd weet te blijven.

Dr. Beat

Cadence of Hyrule ziet er fenomenaal uit, en het lijkt of het een alternatieve kijk is op The Legend of Zelda: A Link to the Past met gedetailleerde omgevingen en koddig vormgegeven sprites, prachtige animaties en fantasierijke eindbazen. Daarnaast is elke nieuwe speelsessie een random-generated spelwereld, waardoor iedereen een eigen speelervaring krijgt. Natuurlijk is het belangrijkste aspect van een ritmegame de soundtrack en de muziek hier is eersteklas te noemen met een shitload aan vertrouwde Zelda-deuntjes die nu opnieuw zijn aangepast voor de speciale ritme-gameplay. Dit alles valt super goed in elkaar en het zorgt voor een aantrekkelijke spelwereld die net zo leuk is om te bekijken als om te spelen.

Feest van herkenning

Terwijl je jezelf een wegbaant door Cadence of Hyrule, ontdek je een hoop coole items en geheimen die je vaardigheden verbeteren en de moeilijkheidsgraad weten te verlichten naarmate de game vordert. Om te beginnen vergroot je je levensmeter met het vinden van de welbekende heartcontainers en verzamel handige gereedschappen zoals schoppen, zodat je bepaalde blokken en fakkels kunt verwijderen waarmee je verder kunt kijken in donkere kerkers. Er zijn ook klassieke Zelda-items, zoals bommen, pijlen en lege potten, evenals de fire-rod, hookshot en powergloves. Je kunt ook enkele vette geheimen ontdekken terwijl je verder komt, zoals het vrij te spelen personage Deku Scrub, dat het spelen van Cadence of Hyrule een stuk uitdagender maakt.

Weinig replaywaarde

Hoewel dit allemaal fantastisch klinkt, is Cadence of Hyrule wel een vrij korte ervaring en al helemaal voor een Zelda ervaring. Afhankelijk van hoe goed jezelf kunt gamen zal de speelduur ergens tussen de 2 en 8 uur liggen om deze game uit te spelen. Bovendien is er niet veel replaywaarde te vinden in de game en dat is jammer te noemen. Ondanks dat de spelwereld random generated is zal je in essentie steeds dezelfde dingen beleven, steeds weer opnieuw. Ten slotte, als je een Crypte van de NecroDancer-veteraan bent, zal je misschien teleurgesteld zijn over het feit dat Cadence of Hyrule geen uitdagingen bevat die helpen om de replay-waarde te vergroten. En ondanks dat Cadence of Hyrule zo hier en daar best uitdagend kan zijn, is het zeker niet de moeilijkste game die je hebt gespeeld in je leven.

Cadence of Hyrule is een leuke ervaring welke ontzettend goed klinkt en er ook nog eens erg tof uitziet en de gameplay is fris en opwindend te noemen. Toch, als je eenmaal klaar bent met de behoorlijk korte campaign is er niet veel bijzonders meer te beleven in de game en dat is wel ontzettend jammer voor deze toffe game ervaring.

70
0
Strakke presentatie qua graphics en audio