Call of Duty: Modern Warfare Remastered | REVIEW

Een van de beste shooters aller tijden is Call of Duty 4: Modern Warfare. Het is een game wat zorgde voor een goede basis van de serie. In een tijd waarin menig gamer doodgegooid werd met Tweede Wereld Oorlog shooters, zorgde Infinity Ward ervoor dat we in een moderne tijd konden schieten. Aangezien deze game een van de meest populairste shooters in de geschiedenis is, vond Actision het tijd om de game een remaster te geven.

Modern Warfare wordt gebundeld in een verplicht pakketje met de nieuwe shooter: Infinite Warfare. Het kost je een flink aantal doekoe centjes om een oude shooter te spelen, maar is het ook werkelijk je zuurverdiende euri’s waard? Aangezien Infinite Warfare nu is verschenen, checken wij eerst eventjes of deze remaster de tand des tijds heeft doorstaan.

cod-mw-1-2

Back 2 the days

We keren eindelijk weer terug in een tijd zonder dubble-jumps, wallrunning, exo-skeletten en andere futuristische shit. We mogen eindelijk weer gewoon soldaatje spelen in de tegenwoordige tijd, met bestaande wapens en dikke vette “realistische” scorestreaks en perks. Niet dat games als Advanced Warfare en Black Ops III saai zijn, maar op een gegeven moment wordt je een beetje moe van al die shooters die zich in de verre toekomst afspelen. Het is dan ook een verademing om eindelijk weer eens Modern Warfare te spelen, maar dit keer met hedendaagse graphics.

cod-mw-1

Suck it Hollywood!

Mocht je de afgelopen negen jaar onder een steen geleefd hebben, en nog nooit van Modern Warfare gehoord hebben (shame on you!), bij deze even een recap van de campaign:

Het verhaal was voor 2007 ongekend te noemen. Je speelt de game namelijk met twee compleet verschillende personages, waar de verhaallijnen zich samensmelten in een vet actie spektakel waar Hollywood een puntje aan kan zuigen. Alles draait om de Russische Nationalist, Zakhaev, welke een burgeroorlog wil beginnen in zijn hometown. Wetende dat andere landen zich gaan bemoeien met zijn strijd, schakelt hij zijn BFF Al-Asad in. Deze moet zorgen voor een staatsgreep in het Midden-Oosten, om ervoor te zorgen dat alle ogen gericht zijn op dat gedeelte van de wereld. Zodoende kan Zakhaev zijn plannen uitvoeren.

De Verenigde Staten houden zich ook daadwerkelijk bezig met het probleem in het Midden-Oosten, maar gelukkig zijn daar nog de Engelsen. Zij houden Rusland namelijk nauwlettend in de gaten en weten wat dus wat er gaat komen. Aan de Engelse kant speel je met personage “Soap” en aan de kant van de VS krijg je Paul Jackson onder de knopjes. Zodoende wordt je op een spectaculaire wijze over de aardkloot gesmeten om diverse vette missies te voltooien, met een doel: Het onschadelijk maken van zowel Zakhaev en Al-Asad!

Voor velen zal het verhaal bekend zijn, maar ik merkte op dat het verhaal lichtelijk uit mijn brein was gesijpeld. Ondanks de grote gebeurtenissen die zijn blijven hangen in mijn geheugen, voelde deze nieuwe speelsessie alsnog verfrissend aan. Het is zodoende toch altijd fijn om te merken dat Modern Warfare een speciaal plaatsje in mijn hart heeft weten te veroveren.

cod-mw-1-3

Gelikt oldschool en toch vernieuwend

Modern Warfare was voor zijn tijd een gelikte game, en ik mag stellen dat Raven Software zijn werk goed gedaan heeft voor deze remaster. Men heeft koste nog moeite gespaard om de game een hedendaagse grafische feel te geven. Wat een likje Histor wel niet kan doen bij een game. Maar om op technisch vlak even snel te gooien met feiten, heeft Raven de game opgeschaald naar 1080p met 60 beeldjes per seconde. Dat is niet het enige, want de game heeft ook andere snufjes gekregen die het mooier moeten maken. Zo zijn er diverse nieuwe lichteffecten, animaties en objecten toegevoegd om de game nog meer sfeer te laten ademen. Daarnaast zijn veel textures opnieuw gedaan, waardoor deze remaster aardig mee kan komen met hedendaagse shooters.

cod-mw-2

Ondanks dat de game aardig is opgefleurd, zijn er ook een aantal zaken ongeroerd gelaten. Het is maar net wat je verwacht van een game die negen jaar oud is, vooralsnog zijn de gameplay mechanics nog steeds dik in orde. Als je kijkt naar de nieuwere Call of Duty games, is er in de kern van het concept weinig veranderd. Het zijn en blijven lineaire en gescripte games tot op het bot. Bij Modern Warfare valt het nogal aardig op, want in bepaalde missies blijft er een oneindige stroom aan baddies je kant op komen, totdat je een soort van onzichtbare lijn over bent gestapt. Dan keert ineens de rust terug in de game, en heb je weer tijd van bezinning. Ook de AI is van negen jaar geleden, want de vijand is nog steeds kannonnenvoer voor jou en je squad. Trouwens, het lijkt bij je squad er ook nog steeds op dat ze vroegtijdige euthanasie willen plegen, want ze blijven voor je loop springen tijdens diverse veldslagen. Ondanks deze nostalgische schoonheidsfoutjes, staat de game nog steeds als een flink huis overeind. Dit dankzij memorabele missies als de Mile High Club, Death from Above, All Ghilied Up en meer vette momenten die de game rijk is. Het is en blijft een vette game!

cod-mw-3

Multiplayer zaken enzo…

Naast de vette campaign, kent Modern Warfare ook nog een dikke multiplayer. In grote lijnen is er weinig veranderd aan deze gameplay ervaring, maar toch kent de multiplayer een aantal nieuwe elementen die we in de afgelopen paar Call of Duty games terug zagen. Zo zijn er een aantal nieuwe customization opties zoals diverse calling cards, emblemen, character patches (deze zie je op de schouder van je karakter) en stickers voor op je wapen. Zo kun je jouw multiplayer karakter aankleden naar je eigen wens en smaak. Deze nieuwe shitload aan zooi speel je vrij door diverse challenges te voltooien en te stijgen in level. Ook het prestige token systeem van andere Call of Duty games is geimplementeerd, waardoor je bepaalde items of wapens per prestige level kunt behouden.

cod-mw-4

Naast de toevoegingen van deze leuke dingetjes zijn er nog een aantal andere veranderingen in de multiplayer. Zo is de HUD ietwat gemoderniseerd en is heeft het multiplayer menu een complete make-over gekregen. Deze is namelijk overgenomen van Black Ops III en hier zie je nu dus een volledig geanimeerd karaktermodel van jouw personage. Verander jij van factie, wapen of loadout, dan past het karaktermodel zich ook aan. Een ietwat onbenullige verandering uiteraard, maar het ziet er wel gewoon vetjes uit!

Ook kent de multiplayer een aantal nieuwe modi, waaronder een van mijn favorieten: Kill Confirmed! Ook oude en vergeten modi maken hun opwachting. Wat te denken van 1v1 mode, 3v3 team based objective mode, Team Tactical of Cage Match? Dit zijn modi die we al een tijdje niet meer gezien en gespeeld hebben, en weer een ouderwetse welkome toevoeging in het bos van multiplayer shooters.

Jammere zaken

Het is gewoon zo ongelooflijk jammer dat Activision de Modern Warfare Remaster in een bundel heeft gedonderd. Een van de beste shooters aller tijden, eindelijk op de nieuwe generatie consoles, en dan ben je verplicht om Infinite Warfare te kopen. Op zich is dit wel een logische keuze, want een game waar men minder op vertrouwd aan de man brengen met een legendarische titel is zakelijk een goede zet. Toch is het zo dat het bij heel veel gamertjes op deze aardkloot in het verkeerde keelgat is geschoten. Daarnaast heb je de digitale of fysieke versie van Infinite Warfare ook nodig om deze game te spelen. Zit bijvoorbeeld de disc van IW niet in je console, kun je Modern Warfare ook niet spelen. Het komt er dus op neer dat je 90 euro bij je lokale gameboer op de balie moet smijten om deze geweldige game te kunnen spelen. Tuurlijk heb je dan wel twee games voor dat geld, maar ik geloof dat er veel gamers zijn die dit niet willen doen. Het is nog maar even wachten totdat Activision met de aankondiging komt dat Modern Warfare een standalone release krijgt.

Modern Warfare is en blijft een dijk van een fokkin’ game! Ondanks de kleine nostalgische foutjes die de game krijgt, is en blijft het verhaal van de campaign eentje om niet te vergeten. De multiplayer is lekker oldschool, met hier en daar een tweak om de ervaring te verbeteren. Met Modern Warfare Remastered haal je dus ook echt een hele fijne game in huis.

Toch moet je voor jezelf de afweging maken of je hem wilt spelen. De game is namelijk niet standalone, en je bent dus verplicht om Infinite Warfare erbij te kopen. Of deze game de moeite waard is? Tijdens het spelen van de beta heb ik mezelf goed kunnen vermaken, maar ik was niet echt verrast. Het borduurt verder op de basis van Black Ops III, maar dan met een iets lagere pace. Je moet natuurlijk van die futuristische shit houden, en ik snap dat er veel gamers een beetje “future” moe zijn. Desondanks dit gegeven kijken we even los naar Modern Warfare, en kunnen we stellen dat je getrakteerd wordt op een hele dikke, vette, volle actie game!

Game blijft gewoon steen goed!
Multiplayer is als vanouds
Leuke nieuwe toevoegingen