Collection of Mana | REVIEW

Square’s klassieke actie RPG-franchise maakt een comeback met een nieuwe Mana-collectie op de Nintendo Switch. We mogen opnieuw genieten van de eerste drie iconische Seiken Densetsu-games in één handig en uitgebreid pakket.

Collection of Mana bevat de eerste drie games in de Mana-serie, namelijk: Final Fantasy Adventure (Seiken Densetsu), Secret of Mana (Seiken Densetsu 2) en Trials of Mana (Seiken Densetsu 3).

Final Fantasy Adventure

De eerste game is Final Fantasy Adventure, van origine een Game Boy-game, met gameplay die sterk lijkt op The Legend of Zelda, maar met meer RPG-elementen, een verscheidenheid aan spreuken en wapens en een handige aanvalsmeter die je kracht bepaalt en zich na elke aanval opnieuw vult. Ondanks dat de game oud is, levert het nog steeds een berg plezier.

Secret of Mana

Vervolgens is Secret of Mana oorspronkelijk uitgebracht op Super NES en het is een eersteklas action-RPG. Je speelt als een nietsvermoedende held en naarmate de game vordert zullen er meer personages zich bij jouw avontuur voegen. Deze personages worden bestuurd door de computer maar je kunt ook met drie andere spelers op de bank de game spelen. Secret of Mana introduceerde ook het handige Ring Command-menusysteem, een verfijnde mechanische krachtmeter, 8 upgradable wapens, en het vermogen om via Flammie over de wereldkaart te vliegen. Het is een tijdloze klassieker en het blijft mooi tot op de dag van vandaag.

Trials of Mana

Ten slotte hebben we Trials of Mana die nog nooit een Westerse-release heeft gehad. Deze game is alleen verschenen op de Super Famicom in Japan. Ik moet zeggen, ook al is Secret of Mana een echte klassieker en nog steeds een uitstekende game, Trials of Mana slaagde erin de lat voor actie-RPG’s nog hoger te leggen. Een van zijn grootste kenmerken is dat je 3 verschillende personages (1 hoofd- en 2 subpersonages) kunt kiezen uit een selectie van zes om het spel te spelen. De basis van het spel lijkt erg op Secret of Mana, maar een paar opmerkelijke toevoegingen zijn onder meer de mogelijkheid om van klasse te veranderen, punten toe te wijzen bij het levellen van je personages en je kunt speciale aanvallen uit voeren. De graphics zijn voor een 16-bit game verbluffend mooi te noemen, compleet met prachtige sprites, vloeiende animaties, bevredigende visuele effecten en een geleidelijke dag / nacht-cyclus waarin elementaire spirits op een zeer slimme manier zijn verwerkt.

Lange zit

Om alle drie de games uit te spelen, mag je zeker een 50 tot 70 uur uittrekken, dus je mag je zelf verheugen op een hele lange zit met deze titels. Toch kan ik het niet laten om een ​​beetje teleurgesteld te zijn dat andere games uit de Mana niet zijn inbegrepen in deze collectie. Toch had ik ook graag games als Dawn of Mana (Seiken Densetsu 4), de spin-off Legend of Mana, de Game Boy Advance-remake van Final Fantasy Adventure Sword of Mana of de twee Nintendo DS-spin-offs Children of Mana en Heroes of Mana willen zien. Wellicht kunnen we ooit nog een tweede Collection of Mana verwachten. Een andere toevoeging die welkom zou zijn geweest, is een in-game helpsysteem of een gids waar je bepaalde hulp zou kunnen vinden. Alle drie de Mana-games kunnen namelijk uitzonderlijk verwarrend zijn op bepaalde punten, waardoor je nogal vaak doelloos rond kan dwalen. En ondanks dat ik Final Fantasy Adventure en Secret of Mana vroeger kapot gespeeld heb, moest ik regelmatig even via internet opzoeken wat ook alweer de bedoeling was.

Weinig extraatjes enzo

Collection of Mana wordt uitstekend geëmuleerd en draait als een zonnetje, of je nu docked of portable speelt op je Nintendo Switch. Alles is super responsief en de grafische weergave en audio zijn altijd perfect. Het enige kleine probleem wat  opviel was dat de game op bepaalde punten leek te pauzeren om het volgende muziekje te laden. Dit was nauwelijks merkbaar en kwam gelukkig niet heel vaak voor om werkelijk afbreuk te doen op deze nostalgische ervaring.

Aangezien Collection of Mana geen remaster of remake is, hebben we dus te maken met oude games. Dit houdt dus ook in dat het beeldformaat ook kleiner is dan de TV’s van tegenwoordig. Hierdoor krijg je dus randen om het spelbeeld heen, en ik kan stellen dat elke game in Collection of Mana een mooi randje heeft. Je hebt wel de mogelijkheid om het beeld te rekken, maar dit maakt het allemaal niet mooier. Final Fantasy Adventure is van origine een GameBoy-game en kent eigenlijk geen kleur. Gelukkig was Square Enix zo aardig om bij deze game dan ook drie verschillende kleurenpaletten bij te voegen. Een ander toffe feature voor de fans is dat de volledige soundtrack beschikbaar is, wat geweldig is gezien de verbazingwekkende muziek in deze games. Maar hoe vet het ook allemaal is, had ik stiekem toch wat andere extraatjes verwacht zoals interviews, concept afbeeldingen, enzovoort.

De Mana-serie is een nostalgisch stukje game geschiedenis die je als gamer moet respecteren. Het is daarom ook zo mooi dat er compilaties verschijnen als Collection of Mana. Dus mocht je ooit de eerste drie Seiken Densetsu-games in een uitgebreide compilatie willen spelen, dan is Collection of Mana zeker de moeite waard om te kopen. De games zullen je zeker uren bezig houden, maar verwacht geen moderne toeters en bellen in deze compilatie.

Collection of Mana | REVIEW
Heerlijke collectie van drie geweldige games
Eindelijk een vertaalde versie van Trials of Mana