Crackdown 3 | REVIEW

Crackdown 3 is eindelijk hier, maar was het het wachten waard? Crackdown 3 van Sumo Digital is oorspronkelijk aangekondigd op de E3 2014, iets minder dan een jaar nadat de Xbox One gereleased werd, en de game is dan vijf jaar na de aankondiging nu eindelijk uit. Net nu de huidige console generatie wellicht afgelost wordt door een nieuwe generatie. Twaalf jaar na de release van de eerste Crackdown en negen jaar na de tweede, wil Crackdown 3 de serie nieuw leven inblazen voor een nieuwe groep gamers over de hele wereld.

Crackdown viert carnaval

Is Crackdown 3 slecht? Nee! Is Crackdown 3 goed? Niet echt… De game is zwaar matig te noemen als ik eerlijk moet zijn. In feite is de game tot de rand gevuld met vernietiging en hersenloze actie, niet meer en niet minder. In zekere zin is dit wat veel mensen zouden willen in een game als Crackdown, maar als geheel is het ook een spel dat onderontwikkeld lijkt te zijn en flink wat concessies bevat om werkelijk een tripple A titel te zijn.

Dit is duidelijk te zien in de singleplayer-campaign van Crackdown 3 . Het heeft alles wat de eerdere Crackdown- spellen ook hadden, zoals de met neon verlichte straten, het Skills for Kills-levelsysteem en een uitgebreid arsenaal aan wapens, maar er is weinig dat het onderscheidt van die originele spellen. Crackdown 3 viert een soort carnaval, het is eigenlijk een Xbox 360-game die zich verkleed heeft alsof hij thuishoort in de huidige generatie van games.

Verrassende gebreken

Er is een verrassend gebrek aan innovatie in Crackdown 3 , en dan met name de betrekking tot gameplay en fundamentele mechanics die je terug vindt in de game. Het is juist meer van hetzelfde. Terwijl dit voor de meeste videogames niet per se slecht is, vooral omdat die spellen op zijn minst een poging doen om hun eigen serie te revolutioneren, is het in Crackdown 3 nogal teleurstellend te noemen. En als ik zeg dat het meer hetzelfde is, bedoelen ik dit letterlijk. Op zijn best heeft Crackdown 3 meer gemeen met een gereviseerde remaster, dan dat het een geheel nieuwe titel is, volgepropt met vernuftige nieuwe dingen die de serie omhoog zou tillen. Maar toch heeft de game wel een paar kleine leuke kwaliteiten.

Op Safe gespeeld

Fundamenteel is de gameplay ongewijzigd in vergelijking met eerdere Crackdown-spellen, en de game is stiekem eigenlijk best wel leuk. Het doorkruisen van de open wereld van New Providence gaat vloeiend, snel en is zwaar dodelijk voor diegenen die je in de weg staan.

De gloeiende orbs zijn er nog steeds en ze liggen bezaaid over de spelwereld. Het verkrijgen van de vertrouwde is een gemakkelijke maar boeiende taak. Bovendien zijn de combat en beweging-mechanics  (inclusief het spectaculaire klimmen en het vermogen om elk voertuig in het spel te besturen) behoorlijk verfijnd voor dit derde deel in de serie, en het werkt zoals het hoort. Het is alleen zo ontzettend jammer dat ontwikkelaar Sumo Digital het allemaal zo op safe-speelt.

Bepaalde gameplay elementen zijn zonder twijfel zwaar verouderd, zoals het lock-on systeem wat het anders zo spannende spel al heel snel eentonig maakt. Daarbij is de campaign van Crackdown 3 slechts ongeveer 15 uur lang, wat ik stiekem best kort vind voor een game van dit kaliber.

Gang Bite Back ofzo…

Afgezien van de gameplay, zullen fans van de serie het verhaal van Crackdown 3 wel waarderen. Dit speelt zich 10 jaar na de gebeurtenissen van Crackdown 2 af. Het verhaal is aardig te noemen en doet wat de fans is beloofd, en in sommige gevallen wel ietsje meer. Daarnaast is er een hoofdrol weggelegd voor Terry Crews, wat het verhaal in ieder geval lekker oppompt. Ik kan stellen dat dit zelfs een soort van Terry Crews-simulator is.

Naast het spenderen van tijd om diverse bosses te vinden kun je nu ook gebruikmaken van het nieuwe Gangs Bite Back-systeem, waarbij Terra Nova’s luitenants en bendeleiders je aanvallen nadat je voor genoeg problemen hebt gezorgd. Wat het meest indrukwekkend is aan Crackdown 3, is iets wat je niet heel snel zult opmerken. Het is een game wat gebruik maakt van de kracht van Microsoft’s Azure, een systeem waardoor cloud gebaseerde vernietiging door het hele spel mogelijk is. Dit is een leuke  stap voorwaarts in game ontwikkeling, en levert ons eindelijk een nieuwe technologie die een aantal jaren geleden voor het eerst werd beloofd.

Uniek, maar middelmatig

Eén ding is zeker: Crackdown is uniek in zijn soort, want er is in zekere zin geen enkele game die wat deze franchise is of doet, althans niet op grote schaal. De singleplayer-campaign van de game is niet slecht, maar het is ook weer niet waanzinnig geweldig ofzo. Het zit er gewoon overal een beetje tussenin. De echte die-hard Crackdown- fans zullen dol zijn op dit derde deel in de serie. De gameplay is ouderwets zonder teveel veranderingen, en misschien wil je de game nog een keer uitspelen na je eerste playthrough.

Maar dat terzijde, waar het spel aan ontbreekt is dat het niet in staat is om nieuwe spelers aan te trekken door de verouderde gameplay mechanics, het teveel van hetzelfde doet met zijn voorgangers en dat de game al heel snel in herhaling valt. Waar Sony het voor elkaar krijgt om de ene na de andere vette exclusive uit te brengen, lukt het Microsoft niet om een dikke vette exclusive voor de Xbox uit te poepen. In de huidige vorm is Crackdown 3 misschien zelfs tweederangs te noemen, en dat is een gemiste kans.

Crackdown 3 een spel waarvan je in het begin aardig van kunt genieten, maar als de tijd vordert merk je al snel zijn eentonigheid op. Daarnaast is dit het perfecte spel om met de Xbox Game Pass te proberen, maar het is zeker niet een volwaardige titel waarvoor je 60 euro neerlegt. Als de game drie jaar eerder verschenen zou zijn misschien wel, maar in deze tijd van dikke vette toppers is Crackdown 3 het gewoon net niet…

50
0
Terry Crews