Crash Bandicoot 4: It’s About Time | REVIEW

Het is alweer ruim 20 jaar geleden dat de wereld werd verblijd met het uitkomen van Crash Bandicoot 3: Warped, waarna het aardig stil is gebleven rondom de franchise, met uitzondering van een shitload aan spin-offs in de serie. In 2017 mochten we eindelijk weer aan de slag met Crash en zijn vriendjes in de trilogie remake Crash Bandicoot N. Sane Trilogy. Toch verlangde fans naar een gloednieuw deel, en deze is dan eindelijk verschenen in de vorm van Crash Bandicoot 4: It’s About Time. Laten we eens kijken of dit vierde deel op kan leven naar zijn voorgangers!

Platformgames hebben altijd al een speciale plek in mijn hart gehad, en ik heb zelf dan ook een soort haat-liefde verhouding met Crash Bandicoot. Sinds ik het origineel heb gespeeld in 1997 op de eerste PlayStation is dit allemaal begonnen. De game zag er waanzinnig uit voor zijn tijd, speelde lekker weg maar was verdomd moeilijk en ik ben in het verleden dan ook vaak mijn dood tegemoet gesprongen. Het originele drieluik van games hielden vast aan dit principe, maar wisten steeds wat subtiele dingen te vernieuwen. Nu is de sprong van de PlayStation 1 naar de 4 wel heel groot, maar toch heeft ontwikkelaar Toys for Bob geweldig werk geleverd met dit nieuwe deel.

Nagenoeg identiek

Crash Bandicoot 4: It’s About Time treedt in de voetsporen van zijn PS1-voorgangers. Crash 4 is nog steeds een lineaire 3D-platformgame met een enorme variëteit aan variatie. De gameplay is nagenoeg identiek gebleven aan de klassieke games, waar je nog steeds als een bezetene rondrent, spinattacks uitvoert op  vijanden, onder boomstammen door sliden, double-jumpen over diverse obstakels en meer. Al deze moves direct beschikbaar zonder dat je deze hoeft vrij te spelen. Je speelt in deze game niet alleen als Crash, maar je kunt ook als zijn zusje Coco spelen. Hoewel ze qua besturing identiek op elkaar lijken verschillen hun vaardigheden wel van elkaar. Ook zijn er een aantal levels waarin je speelt als Tawna, Dingodile en zelfs Dr. Neo Cortex. Elk van deze drie extra personages heeft zijn eigen mechanics, wat een hoop variatie toevoegt aan de algehele game. Zo kun je vijanden in platforms veranderen als Cortex, een krachtig vacuüm gebruiken als Dingodile en voorbijsnellen met Tawna’s grapplinghook. Het speelt gewoonweg lekker weg en het voelt geweldig aan als je met de game bezig bent.

Toegankelijk vibes

Crash Bandicoot 4 straalt met zijn koddige uiterlijk toegankelijke vibes uit. Zo kent de game een vrolijke cast aan personages en de nodige gekke humor, maar ik moet zeggen dat het een van de meest uitdagende 3D-platformgames is die ik ooit heb gespeeld en de game niet echt geschikt is voor jonge gamertjes. In feite zorgden de laatste drie levels, voordat ik bij de eindbaas van de game kwam, ervoor dat ik mijn TV bijna had voorzien van een groot gapend gat. Gelukkig vloog de controller net langs het scherm… Ik kan me aardig herinneren dat de PS1-games best moeilijk waren, maar Crash 4 is toch wel een stuk pittiger. Naarmate je vordert in de game, zal je gebruik maken van diverse maskers welke diverse vaardigheden met zich meebrengen. Zo kun je onder andere de zwaartekracht omkeren, in een tornado veranderen en de tijd vertragen met het gebruik hiervan. Het spel maakt hier ook slim gebruik van, en in bepaalde levels is het dan ook nodig om snel te schakelen tussen de maskers. Hierdoor moet je snel nadenken hoe je langs elke kleine hindernis komt. Dit zorgt voor pittige platformactie die best frustrerend kan worden, aangezien je veelvuldig je dood tegemoet zal vallen in deze game.

Verzamelwoede

Zoals je zou verwachten is de herspeelwaarde van Crash Bandicoot 4 erg groot. De game zit tjokvol collectibles, en die zorgen ervoor dat je de diverse levels steeds opnieuw zal spelen. Daarnaast zijn er in totaal 228 Gems om te verzamelen (evenals het verkrijgen van hun N. Verted-tegenhangers), 38 time-trials om te beheersen, 21 extra challenge levels om te perfectioneren en 4 super-verborgen Gems om te vinden. Gems kun je overal vinden in de diverse levels van de game. Van het kapot slaan van elke krat tot het verzamelen van Wumpa-fruit. Als je de levels eenmaal goed onder de knie hebt, en je hebt genoeg Gems verzameld, dan speel je een skin voor Crash of Coco vrij. En je verzamelwoede wordt niet alleen beloond met leuke cosmetische zaken, maar er zijn ook online time-trials en gallery items die je kunt ontgrendelen waardoor je wel heel veel content voor je geld krijgt met deze game. Je kunt zelfs personage-specifieke bonuslevels spelen om te zien hoe de tijdlijnen van iedereen met elkaar verweven zijn. Ik zou willen dat er meer games waren die zoveel extra content bevatten als Crash 4!

Interactieve tekenfilm

Op visueel gebied is Crash Bandicoot 4 een prachtige game. De graphics zijn fenomenaal goed uitgewerkt en zorgen ervoor dat je jezelf waant in een interactieve tekenfilm. Daarnaast zijn alle personages prachtig geanimeerd en kennen ze heel veel detail. Je ziet gewoon dat er veel liefde is gestoken in deze game, zowel qua gameplay als visueel-technisch. De gedetailleerde en meeslepende omgevingen zijn een lust voor het oog, en elke spelwereld die de game kent heeft zijn eigen unieke thema met zaken zoals piratenschepen, oerwouden gevuld met dino’s, futuristische stadsgezichten en feestelijke straten die een soort Mardi Gras uitstraling hebben. De soundtrack die je bij je reis begeleidt is ook geweldig en een genot voor je oren. Tevens bevat deze een paar knipoogjes naar de soundtrack van de klassieke games. Ook de voice-acting is lekker koddig gedaan en voegt een berg aan persoonlijkheid toe aan de leuke tussenfilmpjes die de game kent.

Next-gen dingen

De game verscheen natuurlijk al voor de last-gen consoles, en is nu ook verkrijgbaar op de PS5 en Xbox Series X (en zelfs de Nintendo Switch). We namen de PS5-versie onder handen en natuurlijk vallen de laadtijden meteen op. Of het gebrek er aan. De level selecteren en aan een level beginnen is binnen een poep en een scheet gebeurt en dit komt uiteraard door de supersnelle SSD van de PS5. Alles loopt veel vlotter, sneller en ‘smoother’. Waar we wel iets meer van hadden verwacht, was van het grafische aspect. De game was al heel erg mooi op visueel gebied op de PS4 en Xbox One, maar ziet er een tikkeltje beter uit op PS5 en Series X, maar de stap in graphics is niet heel erg groot. Desalniettemin blijft het nog steeds en prachtige game die de platformer-fan tot op het bot uit weet te dagen!

Crash Bandicoot 4: It’s About Time markeert, op meesterlijke wijze, de terugkeer van een gaming-icoon. De game neemt de nodige risico’s maar slaagt erin om de vertrouwde gameplay te evenaren. Crash 4 is een hele pittige en uitdagende game, die zorgt voor een lonend gevoel als je moeilijke segmenten hebt overwonnen. Daarnaast is de herspeelwaarde erg groot, want naast de variatie in gameplay en omgevingen zijn er zijn overal dingen verstopt in de grote hoeveelheid levels die de game kent.

Een meesterlijke terugkeer van een gaming-icoon
Nostalgische gameplay in een nieuw jasje
Gameplay en grafisch erg gevarieerd