Crysis Remastered | REVIEW

Crysis is de game die bekend staat om zelfs de dikste PC te laten zweten. De game kwam oorspronkelijk dertien jaar geleden op de markt, en ook hier dacht men “laten we de game opnieuw uitbrengen”. Na wat tijd te hebben doorgebracht met de geremasterde versie van Crysis op Xbox One X, ben ik tot de conclusie gekomen dat de tijd niet veel goed heeft gedaan voor de game.

Toen Crysis voor het eerst verscheen in 2007 was ik , net als velen, erg onder de indruk hoe de game eruit zag. Grafisch was de game in zijn tijd waanzinnig mooi, zijn tijd ver vooruit en qua gameplay zat het erg solide in elkaar. Daarnaast had je ook een groot gevoel van vrijheid, want het was aan jou om zelf te bepalen hoe je elk doel behaalde. Ondanks dat Crysis een mooie en toffe game was, vergde het wel erg veel van je hardware, er was namelijk nog geen enkele PC set-up in die tijd die de game goed kon draaien met alle grafische toeters en bellen aan. Desondanks werd Crysis ook een benchmark voor PC-systemen, en gamers konden zodoende opscheppen tegen hun vrienden dat hun set-up de game wel fatsoenlijk kon draaien, al duurde het wel een tijdje voordat er hardware op de markt kwam die dit werkelijk kon. Nu zijn we dertien jaar verder, en in deze tijd van remakes en remasters heeft ook Crysis een oppoetsbeurt gekregen. Eens kijken of dit de moeite waard is.

Op een best wel druk bevolkt eiland

Crysis Remastered speelt zich af in 2020, op een fictief tropisch Filipijns eiland. Jij bent een soldaat en behoort tot de “Raptor Team”, een Amerikaanse special forces operatie die wordt gestuurd naar het eiland om agressief gedrag te onderzoeken welke veroorzaakt wordt door Noord-Korea. Tijdens de game maak je gebruik van verschillende wapens, waaronder pistolen, SMG’s, assault rifles en sniper rifles, welke je allemaal kunt aanpassen met scopes en silencers. Wat Crysis echt heel bijzonder maakt zijn de pakken die de Amerikaanse soldaten dragen.

In Crysis speel je dus een soldaat welke gebruik maakt van een Nano Suit. Dit zijn robotachtige pakken die gemaakt zijn om de vooral Aliens te doden. Deze pakken hebben een aantal mooie functies, zoals Maximum Armor welke zorgt voor bescherming tegen kogels, van een hoogte vallen en explosies. Maximum Strength geeft de drager van de Nano Suit extra kracht om bijvoorbeeld auto’s weg te trappen door de lucht. Maximum Speed laat je extra hard rennen. Ook kan je met de Nano Suit onzichtbaar worden, dit heet Cloaking. Bij al deze krachten loopt je energiemeter wel terug, en moet zich opnieuw automatisch opladen voordat een van deze krachten opnieuw kan worden gebruikt.

It’s a Crysis!

In het verleden is Crysis al eerder geport naar de Xbox360 en PlayStation 3, zij het in een eenvoudige en grafisch uitgeklede vorm. Aangezien de game op deze consoles wel aardig onthaald werd, zag het er niet zo tof uit als op een high-end PC. Crytek en Sabre Interactive hebben daarom de handen ineen geslagen om de titel geremasterd en in een verbeterde vorm naar de huidige consoles en opnieuw naar de PC te brengen. Ik heb de game op de Xbox One X gespeeld , dus ik kan je niet vertellen hoe goed de game eruit ziet en draait op PC. De console versies kennen beide ook grafische instellingen waaruit je kunt kiezen uit “Performance mode” , “Quality mode”en “Ray Tracing mode”. Het is een toffe toevoeging voor een console game dat je de grafische instelling kunt kiezen, en het woord Ray Tracing klinkt natuurlijk helemaal geweldig. Toch moet ik gelijk bekennen dat ik niet echt onder de indruk ben van deze modi na het spelen van de game.

Sokken blazen

Mijn start met Crysis Remastered op Xbox One X was rampzalig. Nadat ik de game opgestart had, ben ik gelijk in de instellingen gedoken, de Ray Tracing mode aangegooid en ik was er helemaal klaar voor. Al snel werd duidelijk dat er iets mis was met de game, want het beeld was op bepaalde delen erg vervormd en dit werd steeds vreemder. Een volledige reboot van mijn Xbox One X loste dit euvel op, maar ik vond het toch een hele rare en nare ervaring. Maar eerlijk gezegd, de Ray Tracing-modus in de game maakt zijn verwachting echter niet waar. De grafische kwaliteit wordt er zeker niet beter van het ziet er op bepaalde punten zelfs iets slechter uit. Als ik denk aan Ray Tracing moet ik denken aan die campagne van Battlefield 5, waarin ze de waanzinnige effecten lieten zien die de game op je scherm kon toveren. In Crysis Remastered zie je hier niet veel van terug, en als je het tegen komt (zoals watereffecten, reflecties en zonnestralen door de bladeren) zal het je zeker niet van je sokken blazen. De waarheid is dat niet één van de grafische modi van Crysis Remastered je vol verwondering laat staren naar je beeldscherm.

Diavoorstelling

Dan is er nog de Quality mode, en deze zorgt ervoor dat de game er zeker strakker, scherper en beter uit laat zien. Toch merk je wel dat je bezig bent met een game van dertien jaar oud, want omgevingen, textures, dubieuze animaties en voornamelijk gezichten zien er heel gedateerd uit. Daarnaast vraagt de game in deze mode nogal wat van je console en voornamelijk tijdens hectische scènes kan de game veranderen in een diavoorstelling. De framerate gaat in ieder geval alle kanten op, tot het punt dat de game op bepaalde momenten helemaal niet meer speelbaar is. Het beste is dan ook om de game in Performance mode te spelen, welke de framerate flink verhoogt, maar er is een groot merkbaar verschil in de beeldkwaliteit, wat er weer voor zorgt dat Crysis veranderd in een hele lelijke game.

Stap terug

Naast het feit dat de game grafisch erg verouderd is, ondanks de nieuw toegevoegde technische snufjes, voelt de gameplay ook oud aan. In de afgelopen dertien jaar is er ook veel veranderd in het de gamesindustrie en helemaal als het aankomt op shooters zoals Crysis. Waar het origineel in 2007 vooruitstrevend aanvoelde, voelt het anno 2020 aan als een flinke stap terug. Zo zijn de vuurgevechten tijdens de game erg statisch en zijn de missies in de game erg lineair opgezet (ondanks dat we hier met een open-wereld game te maken hebben). Het verhaal blijft daarentegen aardig overeind en blijft gewoon boeiend, dit zorgt er nog een beetje voor dat je de game blijft spelen.

Jammer…

Tijdens het spelen van Crysis Remastered , moest ik ook terug denken waarom ik vroeger het origineel nooit uitgespeeld had. Als ik er op terug kijk ontdekte ik dat toen de nieuwigheid van de baanbrekende visuals er voor mij af was er alleen nog een vrij repetitieve shooter overbleef. De vuurgevechten zijn in het begin leuk, maar worden al snel eentonig omdat ze te vaak gebeuren en er weinig uitdaging en tactiek bij komt kijken. Daarnaast wordt de potentie van de Nano Suit van je personage nooit ten volle benut door de game en voelt het meer aan als een gimmick dan werkelijk als een gameplay mechanic.

Blinkt nergens in uit

Crysis was in zijn tijd natuurlijk een ontzettend vette game, maar terug kijkend naar wat we nu kunnen spelen blinkt het nergens echt in uit. Daarnaast is de multiplayer helemaal uit de remaster verdwenen. Hierdoor slaagt Crysis Remastered er in 2020 niet in om indruk te maken, en is het meer een nostalgische reis door het verleden. Er zijn tegenwoordig zoveel shooters die veel uitgebreider zijn en veel beter presteren dan wat Crysis te bieden heeft. Ik betwijfel dan ook dat de gemiddelde shooter liefhebber deze game leuk gaat vinden.

Diegene die in 2007 een dikke vette PC thuis hadden staan, zullen met Crysis Remastered zeker goede herinneringen ophalen. Toch weet de game in deze tijd geen indruk meer te maken, zowel op het vlak van graphics als gameplay. Crysis Remastered is op geen enkele manier een slechte game, alleen ziet en voelt het gewoon erg verouderd aan en er had wellicht meer mee gedaan kunnen worden. Het feit dat de remaster met een lagere prijs op de markt wordt gebracht, is dan ook een goede keuze geweest van Crytek om nieuwkomers kennis te laten maken met een klein stukje game geschiedenis.

Crysis Remastered | REVIEW
Het concept blijft tof
Een stukje game geschiedenis