Days Gone | REVIEW

Uitgever
Sony Interactive Entertainment
Ontwikkelaar
Sony Bend Studios
PlayStation 4, PC
80

Zombie games, het is een hype welke in de afgelopen jaar komt en gaat. Waar Resident Evil vanaf 1996 succesvol met de ondoden scoort, zien we vaak vlagen waarin er games verschijnen met deze kreunende gasten. Zo hadden we in het verleden onder andere Dead Island, Dying Light, de Left  4 Dead en Dead Rising-serie welke een graantje mee pikte op de hype  en zelfs de Call of Duty franchise deed hier succesvol aan mee. Anno 2019 worden we weer overspoeld met een aantal games waarin zombies de hoofdrol spelen, waaronder World War Z (wat trouwens best een vermakelijk spelletje is). Ook Sony doet mee aan de hype en is onlangs gekomen met de PS4 exclusive Days Gone. Weet deze game de zombie eer hoog te houden, of is de game juist in een staat van ontbinding? Je leest het in deze review!

Days Gone is qua verhaal een beetje een mengeling tussen World War Z en Sons of Anarchy. In de game nemen we de rol aan van Deacon St. John , een lid van een 1% MC welke in Oregon woont. Wanneer een virus ervoor zorgt dat een groot deel van de mensheid ongecontroleerd gewelddadig wordt, proberen Deacon, zijn vrouw Sarah en zijn vriend Boozer  te vluchten. Sarah wordt echter neergestoken en raakt hierdoor zwaar gewond. Daardoor is Deacon gedwongen haar te evacueren met een National Emergency Response Organization (NERO) -helikopter. Omdat de helikopter echter niet genoeg ruimte heeft om ze alle drie mee te nemen, besluit Deacon om samen met Boozer achter te blijven terwijl hij Sarah belooft dat hij zich later met haar zal herenigen. *Pinkt een traantje weg*

Twee jaar later is de beschaving totaal ingestort en wordt de wereld geïnfesteerd door grote hordes met besmette mensen, welke Freakers genoemd worden. Deze rondzwervende en snelle zombies zwerven rond en vormen een aanhoudende bedreiging voor de mensheid. Deacon en Boozer werken nu als freelance premiejagers in (wat er nog over is van) Oregon. Deacon gelooft dat Sarah dood is nadat hij ontdekt dat het NERO vluchtelingenkamp waar ze was geëvacueerd werd overspoeld door Freakers. Daarom besluiten Deacon en Boozer om op hun motoren verder naar het noorden te reizen om betere kansen te vinden, met alle gevolgen van dien.

Zooi zoeken enzo

De game gooit je in het begin gelijk in een heftige achtervolging om je zo kennis te laten maken met je motor en de bijbehorende gameplay. Hierdoor merk je al snel dat je niet te maken hebt met een doorsnee open wereld game waarin zombies de hoofdrol spelen. Days Gone is meer een survival-achtige game. Terwijl je stoer op je chopper door de spelwereld rijd merk je al snel op dat het benzinepeil van je motor steeds lager wordt, en als je veelvuldig tegen bomen en betonblokken aanrijdt gaat je voertuig ook sneller naar de knoppen. Dit houdt dus in dat je ook werkelijk aandacht moet besteden aan de kleine details die de game kent. Je zal dus moeten zoeken naar benzine en diverse onderdelen om je motor te kunnen repareren. Dit terwijl je diverse hordes aan Freakers van je af moet slaan om te kunnen overleven. Gelukkig ligt de spelwereld van Oregon bezaaid met de nodige spullen zodat je geen uren naar benzine of andere zooi hoeft te zoeken. Hierdoor is de game net uitdagend genoeg maar wordt het gelukkig niet te frustrerend.

On The Road Again

Days Gone gaat in het begin nogal een beetje traag van start, maar naarmate de tijd vordert wordt de game behoorlijk episch. Het spel is dan ook vol gepropt met heerlijke actie. In de grote open wereld zijn er diverse settlements in de game die je kunt bezoeken en waar je diverse missies kunt vinden. Hierdoor win je vertrouwen bij de lokale gemeenschap en verdien je steeds meer nieuwe shit. Zo kun je naar het voltooien van missies je motor pimpen, wapens kopen en meer. Maar zoals de Nomad MC persoon die Deacon is, houdt hij van het leven ‘on the road’ en blijft hij niet graag steeds op dezelfde plek. Met het opbouwen van dit vertrouwen wordt je ook uitgezonden naar nieuwe settlements, waardoor je nog meer nieuwe shit vrij speelt.

De opzet van de missies is leuk gedaan, en met een swipe naar boven op je touchpad van je controller kun je de verschillende missies terug vinden. Elke missie die je speelt zorgt ervoor dat je progressie maakt in de diverse verhaallijnen van de game. Days Gone kent natuurlijk een hoofdverhaallijn, maar kent ook kleine verhaaltjes eromheen die best goed uitgewerkt zijn en ook weer gekoppeld zijn aan het grotere plaatje. Ik moet ook zeggen dat ontwikkelaar Bend Studios ook goed heeft gekeken naar dit aspect wat daardoor best uniek aanvoelt in een game. Het enige nadeel van dit alles is, dat je naar verloop van tijd opmerkt dat je teveel met hetzelfde bezig bent en dat het nogal eens repetitief aan kan gaan voelen. Maak een Freakerhyve hier kapot, vind bepaalde shit daar, ga met je motor naar een aangegeven punt, en meer van dit soort dingen. Toch zal het verhaal ervoor zorgen dat je de game blijft spelen, aangezien dit het sterkste punt van de game is. *Pinkt weer een traantje weg*

Ontdekken enzo

Days Gone heeft misschien niet de grootste open wereld in een game, maar kent wel genoeg activiteiten en nodigt je uit om de wereld echt te verkennen. Je kunt namelijk onnoemelijk veel ontdekken en dit voelt ook oprecht goed aan. Je kunt je makkelijk uren vermaken door rond te struinen in deze virtuele versie van Oregon, welke bezaaid is met verlaten huisjes en prachtige omgevingen. Hier kun je op zoek naar spullen om dingen te craften zoals molotovs of nieuwe wapens om zo de oneindige stroom aan Freakers een kopje kleiner te maken. Zoals het betaamt in een survival game gaan de wapens naar verloop van tijd kapot waardoor je regelmatig een ander wapen moet oppakken of juist moet craften om te overleven in de wondere wereld van Days Gone.

Besmeurde string

Hetgeen wat Days Gone echt poepie vet maakt is de horde mentaliteit van de Freakers. Deze zombie-achtige dudes zijn snel en dreigend, maar als je ze in een grote groep tegenkomt wordt het echt rennen voor je leven. Vergelijk het met de zombies in World War Z, die over elkaar heen lopen en zichzelf stapelen om bij je te komen, zo werkt het in Days Gone namelijk ook. Je voelt de dreiging als je voor het eerst een horde ziet, en je zal ook zeker je onderbroek of string besmeuren wanneer je de horde alarmeert en ze als bezetenen op je af komen stormen. De combat in de game is dan ook intens en het is ook aan te raden om je munitie peil goed in de gaten te houden. En als je dacht dat je alleen tegen Freakers mag vechten heb je het mis. De spelwereld kent ook zogenaamde drifters. Dit zijn normale mensen die niet bij een settlement horen en dus in de wildernis leven in hun eigen kampen. Hierdoor wordt de combat veelzijdiger en gevechten met Drifters leveren weer een ander soort gevecht op. Zodoende kun je stellen dat Days Gone genoeg variatie bevat in de grote open wereld die het kent.

Tof maar niet vernieuwend

Days Gone is een toffe game, die leentjebuur speelt bij diverse genre’s. Het doet niets nieuws en kent gameplay elementen die we natuurlijk al kennen, zoals een open-wereld, wapens die je vrijspeelt, een diversiteit aan vijanden en de welbekende skill tree waardoor je nieuwe vaardigheden vrijspeelt. Ondanks de weinig wereldschokkende vernieuwingen weet Days Gone zijn eigen smoel te behouden en is alles best tof geintegreerd in de game. Days Gone ziet er ook nog eens best goed uit, maar kan zich niet scharen bij PS4 exclusives als Spider-Man en God of War. De game ziet er gewoon goed uit, maar laat je bek niet open vallen van verbazing. Helaas kent de game nog wel de nodige technische mankementen en het gebeurde met enige regelmaat dat de game vastliep of dat er hier en daar een kleine glitch was. Een ander minpunt waar ik me wel flink aan kon storen waren de  laadtijden die de game kent. Deze halen je nogal uit de beleving van de game en duren gewoon te lang. Hopelijk komt er heel snel een patch die deze problemen verhelpen, want het is een kleine smeur op een best wel toffe game.

Waar we op de Xbox One maar zitten te wachten op die ene vette exclusive die wellicht toch weer teleur gaat stellen, poept Sony de ene na de andere vette exclusive uit. Days Gone is hier getuige van, en ondanks dat dit misschien niet de meest vette PS4 exclusive is, is het wel een ontzettend toffe beleving. De game kan op den duur een beetje repetitief worden door de missies en het is wellicht niet de grootste revolutie qua gameplay op de PS4. Toch weet Days Gone je wel op het puntje van je stoel te houden en je kunt jezelf hier uren achtereen mee vermaken, en dat is een belangrijke eigenschap die een vermakelijke game moet bezitten toch?

Days Gone | REVIEW
Heerlijke vibe en grafisch best tof
Goed gevulde open wereld waar genoeg te beleven valt