Deathloop | REVIEW

Een bijzonder en goed uitgewerkt concept!

14 september 2021
Bethesda
Arkane Studios
PlayStation 5, PC
85

Deathloop is de nieuwste game van ontwikkelaar Arkane Studios, welke we allemaal wel kennen van de Dishonored-serie en Prey. Deze games staan allemaal bekend om hun bijzondere gameplay, en ook Deathloop heeft hier een handje van. Laten we eens kijken wat de game ons te bieden heeft, en of het ook de moeite waard is om aan te schaffen!

Deathloop speelt zich af op het eiland van de Blackreef, een voormalige legerbasis die vastzit in een timeloop dankzij een aantal vreemde militaire experimenten die hier in het verleden zijn gedaan. Het ziet er nu uit als een soort jaren ‘60 retro-wonderland en het eiland is verdeeld in vier districten die zijn geleid door de zogenaamde visionaries. Dit zijn acht mensen die proberen om deze timeloop te beschermen en in stand te houden. In Deathloop neem jij de rol aan van Colt, een Afro-Amerikaanse man die op het eiland is gestrand met een mistige herinnering aan zijn verleden en langzaam ontdekt dat de enige manier om te ontsnappen uit deze timeloop is om deze te doorbreken. Om dit werkelijk voor elkaar te krijgen moet hij een manier vinden om alle acht visionaries op één dag in een bepaalde volgorde uit te schakelen, als hij hier niet in slaagt om alle doelen te elimineren binnen dit tijdsbestek, zal hij zeker sterven waarna hij opnieuw wakker wordt en opnieuw aan zijn missie moet beginnen. Het heeft dus iets “roguelike” om zich heen hangen, maar toch mag je de game niet in dit genre plaatsen. Hoe dat zit lees je hieronder!

Dynamisch

De spelwereld van Deathloop is behoorlijk dynamisch, en de diverse bewoners van Blackreef kennen dan ook hun eigen dagelijkse routines. Tijdens je avontuur kun je verschillende hints vinden waarmee je langzaamaan een oplossing kunt vinden om de visionaries uit te schakelen. De manier waarop je dit doet mag je zelf bepalen, maar dit is van zichzelf al een soort puzzel om op een goede manier het einde te bereiken. Je bent dan ook vrij om de districten te verkennen en beslissen welke je eerst wilt bezoeken, en op welk tijdstip van de dag. In het begin van de game wordt je wel gedwongen om de gebieden op een specifiek tijdstip te bezoeken om zo de verhaallijn op gang te krijgen, welke spelenderwijs de mechanics van het spel uit leggen. Naarmate je vordert in de game kun je vrij de tijd en locatie kiezen waarop je wilt beginnen en ook waar je daarna naartoe wilt gaan. Dit alles klinkt ingewikkeld, maar tijdens het spelen van Deathloop kom je er al heel snel achter hoe dit alles werkt. Het klinkt dan ook een beetje als de opzet van films als Groundhog Day en Edge of Tomorrow, en hier haalt de game ook wel een beetje zijn inspiratie vandaan.

Als er iets is dat je wilt ontdekken, is dat in Deathloop ook helemaal aan jou en je zult zeker moeten experimenteren met de tijden en locaties als de omgeving en het gedrag van de vijanden veranderen. Gedurende de dag zijn er ook verschillende paden die open zullen zijn of juist gesloten, dit alles is namelijk afhankelijk van de tijd waarin je jezelf bevindt  en het vinden van de perfecte combinatie van dag en locatie is de sleutel tot het doorbreken van de timeloop.

Je eigen speelstijl

Aan de andere kant is het helemaal aan jou hoe je je doelen elimineert. Zo kun je de stille moordenaar uithangen zonder op te vallen, maar is het ook mogelijk om als een soort Rambo naar binnen te stormen en alles en iedereen overhoop te schieten. Ook kun je deze elementen met elkaar combineren, je bepaalt dus zelf het tempo en de manier waarop je speelt om de timeloop te verbreken. Deathloop kent dan ook geen timer of countdown of wat dan ook, je merkt gewoon dat de tijd verandert in de game als je van het ene district naar het andere gaat. Zodra je een district binnengaat zal de tijd bevriezen, dus maakt het niet uit hoe lang je observeert en het gebied verkent. Je zult nooit tijd tekort komen om je een weg te banen door de districten en zo alle 8 de doelen uit te schakelen. Daarnaast heb je hebt toegang tot verschillende wapens zoals pistolen, SMG’s, jachtgeweren en sniperguns.

Daarnaast beschikt Colt ook over een aantal vernuftige vaardigheden die je helpen om sneller op je plek van bestemming te komen of om juist vijanden te verwarren. Bij elke run kun je drie wapens bij je dragen en heb je de beschikking over twee vaardigheden. Naarmate je verder komt in de game speel je steeds nieuwe dingen vrij, en zodoende kun je op een creatieve manier uitzoeken wat bij jou speelstijl past. Dit zorgt voor een bijzondere speelervaring die zeker niet snel zal vervelen.

Skills enzo

Zoals ik al eerder zei is Deathloop een dynamische ervaring, en dat merk je ook met de vijanden in de game. Wanneer je dan ook begint te schieten zullen tegenstanders in de buurt gelijk gealarmeerd worden en zullen ze je ook aan vallen. In het begin van de game is het dan ook erg aan te raden om confrontaties te vermijden, ook voornamelijk omdat je zelf nog niet genoeg gezondheid en vuurkracht hebt om meerdere vijanden het hoofd te bieden. Mocht je alsnog eigenwijs zijn en dus het gevecht opzoeken zal je snel het loodje leggen, maar zelfs als je sterft is het niet meteen game over. Al vroeg in de game krijg je een vaardigheid die Reprise heet, en hiermee kun je je laatste acties terugspoelen voor het geval je wordt gedood. Dit geeft je de mogelijkheid om verschillende manieren uit te proberen om met vijanden om te gaan zonder dat je werkelijk gevaar loopt om een nieuwe run te beginnen. Uiteraard is Reprise ook beperkt en als je meer dan twee keer doodgaat dan begint de loop dus opnieuw en begin je een nieuwe run.

Twee andere vaardigheden waar Colt al snel toegang toe heeft is teleport, waarmee hij snel van de ene locatie naar de andere kan gaan, en een skill die hem voor een korte tijd nagenoeg onzichtbaar maakt. Later zullen er andere krachtigere vaardigheden beschikbaar. Alle vaardigheden worden opgepikt van de visionaries die je doodt en met elke keer dat je ze doodt, wordt de specifieke vaardigheid geüpgraded. Dus met elke succesvolle run, wordt je sterker en sterker en krijg je meer gezondheid door jezelf te upgraden en meer vuurkracht door je wapens te upgraden. Maar wat gebeurt er met de vaardigheden en upgrades van je wapen als je sterft of als de dag eindigt? Simpel antwoord! Je verliest ze allemaal, althans theoretisch, want tijdens elke run verzamel je zogenaamde Residual van dode visionairs die werkt als een geheugenvloeistof en deze kun je combineren met een vaardigheid die je al ergens in het begin van de game krijgt. Hiermee kun je je personagevoortgang en sommige van je vaardigheden, wapens en upgrades opslaan voor de volgende run.

Naast de nodige wapens en vaardigheden beschikt Colt ook over een handige tool waarmee je apparaten en torentjes kunt hacken, om deze zo onder controle te krijgen en ze in je voordeel te gebruiken. Ook zijn er verschillende trinket items te vinden die je kunt gebruiken als perks, zoals de mogelijkheid om gezondheid te herstellen nadat je een aantal kills hebt uitgevoerd. Deathloop is in ieder geval ontzettend uitgebreid en er is een heleboel te vinden in de game.

PvP all the way

Naast het spelen met Colt is het ook mogelijk om de game vanuit een ander perspectief te spelen, namelijk vanuit Juliana. Deze dame is een van de visionaries die tevens is gestuurd om de timeloop te beschermen en hierbij Colt te elimineren in zijn poging om deze te doorbreken. In tegenstelling tot de andere visionaries is zij onvoorspelbaar en kan ze maar één keer per dag verschijnen, maar als ze dat doet zal ze veel ellende veroorzaken om te voorkomen dat Colt zijn doel bereikt. Als je offline speelt zal Juliana worden bestuurd door de AI, maar er is ook de mogelijkheid om als haar te spelen om zo een game van een vriend binnen te dringen en hem / haar het leven zuur te maken en te vermoorden. Vergelijk het een beetje als de PvP modus in Dark Souls. Speel je als Colt en wordt jouw game verstoort door Juliana is het taak om haar zo snel mogelijk te vermoorden voordat ze jou vermoord…

Het spelen als Juliana voegt niet veel toe aan het verhaal van de game, maar het biedt wel een ander perspectief. De mogelijkheid is op papier erg tof gedaan, maar ik moet wel zeggen dat verbindingsproblemen, lag en andere foutjes deze mode wel een klein beetje verstoren. Hopelijk wordt dit alles binnenkort opgelost door middel van een patch.

Stijl achterover?

De totale speelduur van Deathloop ligt ops ongeveer 20 uur en ik moet eerlijk bekennen dat de herspeelwaarde niet erg hoog is. En ondanks dat er verschillende manieren zijn om je doel te bereiken, is er slechts één oplossing om de lus te doorbreken en het spel uit te spelen. Wel kent Deathloop meerdere eindes en zijn er verschillende oplossing om je doel te bereiken, maar het loont niet om deze allemaal te vinden, want na de zoveelste run ben je er wel een beetje klaar mee.

Grafisch is Deathloop een strakke en kleurrijke game, en hoewel deze (tijdelijk) exclusief is ontwikkeld voor de PlayStation 5, ziet het er niet uit als een new-gen game. Het is een ontzettend stijlvolle game met unieke ontwerpen en ideeën, maar ik sloeg niet gelijk stijl achterover van de graphics, en naar mijn mening had Arkane Studios dit ook gewoon uit kunnen brengen op de PlayStation 4.

Deathloop is een heel bijzonder concept, wat ook uitermate goed is uitgewerkt. De gameplay is uniek te noemen dankzij de timeloop die steeds plaats vindt, en de verschillende runs gooien steeds nieuwe dingen naar je toe. Al met al is het gewoon een verfrissende spelervaring die veel bestaande dingen combineert tot iets nieuws. Het is alleen jammer dat de game niet veel herspeelwaarde kent, en dat het grafisch lichtelijk tegenvalt. Desondanks is Deathloop een ware topper die zeker je aandacht verdient!

Deathloop | REVIEW
Een bijzonder en goed uitgewerkt concept, waarin tijd een grote rol speelt
Je kunt zelf bepalen hoe je de game speelt