Destiny 2: Beyond Light | REVIEW

Enige tijd geleden kwam Bungie met Forsaken, de DLC voor Destiny 2 die de game weer nieuw leven in wist te blazen. Veel oude spelers keerde terug, en met Destiny 2: New Light wisten ze veel nieuwe spelers kennis te laten maken met de intergalactische looter shooter. Veel gamers waren hier erg lovend over en vonden dat Destiny 2 eindelijk weer de goede kant op ging. Of Bungie deze trend voort weet te zetten, met de nieuwste DLC Beyond Light, is nog maar de vraag.

Destiny 2 kende in het verleden veel kritiek van gamers, zo vonden veel spelers de endgame van het basis spel niet voldoende en klaagde ze dat de grind niet belonend genoeg was. Gaandeweg heeft Bungie heel veel content toegevoegd en mechanismes gefinetuned en het leek erop dat spelers hierdoor weer erg tevreden waren met de game.

Met het uitkomen van de Beyond Light DLC zet Bungie de trends uit het verleden voort, zo zijn er gave nieuwe story missions bijgekomen, kent het nieuwe endgame content, een compleet nieuwe planeet, het hele upgrade systeem is weer op de schop gegaan en… ze hebben meer dan de fucking helft van de base game eruit gesloopt. Je leest het goed, deze DLC voegt weliswaar wat toe aan het spel, maar haalt nog veel meer weg!

Onder gescheten

Zo zijn er hele planeten uit de game gehaald, raids zijn verdwenen en als klap op de vuurpijl is alle oude gear, die je in het verleden hebt verzameld, compleet waardeloos geworden. Bij het opstarten van de game voelde dit voor mij, een doorgewinterde Leviathan (RIP) veteraan, aan als een hele dikke middelvinger. De maanden die ik heb lopen grinden voor de gear die ik zo vet vond betekend nu helemaal niets meer… ALLE gear die vóór Beyond Light verzameld is, is namelijk gecapped op een light level van 1050, een level waarmee je niet eens de tweede missie van de DLC kan halen. Voor sommige gear ben ik door hoepels gesprongen en heb ik bloed, zweet en tranen moeten betalen om ze te bemachtigen. Het voelde als een accomplishment, waar ze met het uitbrengen van Beyond Light gewoon helemaal overheen schijten.

Carrot on a stick

Ik kan ook niet zeggen dat ik van elk moment heb genoten van de game, omdat de rewards van de grind luck based waren en je soms wel weken, zo niet maanden achter een karretje werd gespannen om dan eindelijk die laatste armor piece of weapon ook op ‘t hoogste level te krijgen. Begrijp me niet verkeerd want de gunplay van Destiny 2 was, en is nog steeds, een van de beste die er is. Weinig shooters die zo lekker weg schieten als deze. Des te meer pijn dat het doet wanneer je er na al die tijd achter komt dat je gewoon achter een fucking wortel aan een stok aan het rennen bent. Bij Beyond Light is dit niet anders en ligt het er vanaf het begin voor mij dubbeldik op. Je moet godverdomme al gaan grinden om de tweede missie aan te kunnen.

Beertje Padding-ton

Nou snap ik dat de grind erbij hoort, maar al de activiteiten die je kan doen zijn voor hogere levels. Ze verwachten dus van je dat je als een of andere debiel de meest basale fetch en grab quests gaat doen, puur en alleen om de game wat langer te maken. Sta je daar met je 800 uur speeltijd en je goeie gedrag fucking plantjes te plukken op een sneeuwplaneet.

Het voelt aan alsof deze game roadblock na roadblock introduceert om zo een beetje lengte aan de game te geven. Want hoe gaaf de story missions ook zijn, welke oude bekende (s/o naar Variks) ze ook mogen introduceren, na enkele uurtjes heb je de story al uit. Waarna, je raad het al… JE WEER MAG GAAN GRINDEN VOOR GEAR DIE OVER EEN PAAR MAANDEN COMPLEET WAARDELOOS IS. Het voelt alsof ze met dit systeem het hele doel achter de grind onderuit schoppen. Sommige spelers zullen het zien als een nieuw begin, voor mij voelt het echter aan als het einde van een van de vetste shooters die deze generatie consoles gekend heeft.

Een nieuw begin

Voor de spelers die dit als een nieuw begin zien is er nog wel het een en ander te beleven. Je kan ook beter met een verse mindset deze DLC instappen. De nieuwe planeet, Europa, is een met sneeuw bedekte planeet die er echt fantastisch mooi uitziet. Het is ook een flinke planeet qua oppervlakte. Het enige probleem is dat er naast de standaard publics en patrols er niet echt bijzonder veel te beleven valt op deze planeet. Het probleem waar Destiny 2 mee te kampen had bij de release lijkt gewoon weer terug te zijn. Er is wel weer een nieuwe raid toegevoegd welke weer bikkeltje hard is en waarbij je echt heel goed moet samen werken om deze te voltooien.

Er zijn ook nieuwe gameplay elementen toegevoegd, zo zijn er een paar nieuwe status effecten welke je vijanden bevriezen, vertragen of uit elkaar laten spatten voor extra Area Damage. Deze crowd control effecten zijn een aangename verwelkoming en geven een extra dimensie aan de gameplay. Daarnaast zijn er voor elke class nieuwe subclasses toegevoegd, zodat je op nieuwe manier hordes aan vijanden kan afslachten. Veel van de nieuwe aanvallen maken gebruik van de nieuwe status effecten in de game, en zorgen ervoor dat je Fireteam nog dodelijker wordt dan dat deze al was. Zo kun je bijvoorbeeld met Winter’s Wrath, de nieuwe ultimate van de Warlock, makkelijk vijanden bevriezen om ze daarna genadeloos af te straffen met twee Arc granaten van de Titan.

Met de Beyond Light DLC weet Bungie een bijzonder product in de markt te zetten. Ze verwijderen een deel van de game om zo een makkelijker te behappen product te leveren. Dit zorgt voor gemengde gevoelens bij terugkerende spelers, terwijl het voor een goede game zorgt voor spelers die de game nog niet zo lang spelen of die net beginnen. De extra subclasses zorgen voor nieuwe speelstijlen welke aansluiten op het thema van de nieuwe planeet Europa. Beyond Light is een nieuw begin en tegelijkertijd ook het einde voor de game, het ligt er maar net aan vanuit welk perspectief je dit bekijkt.

Destiny 2: Beyond Light | REVIEW
Nieuwe subclasses
Let it snow