De DIRT-franchise van Codemasters heeft in de loop der jaren behoorlijk wat veranderingen gezien. De serie vindt zijn oorsprong in de Colin McRae Rally-franchise, welke liep van 1998 tot 2009. Daarna volgde er een opsplitsing in twee sub-series, namelijk DIRT en DIRT Rally. Hierdoor is DIRT een serie geworden welke veel te bieden heeft. Met de komst van DIRT 5 is de serie toegankelijker dan ooit, en waardoor dit komt lees je in de onderstaande review.

DIRT 5 wordt gepresenteerd als een off-road racefestival, welke zijn eigen stijl neer weet te zetten. Vanaf het moment dat je de game opstart maak je gelijk kennis met een podcast duo welke je gedurende je hele carrière zullen vergezellen. Je stort jezelf ook meteen in een race, zelfs voordat je het hoofdmenu van de game ziet. Vanaf hier wordt het meteen duidelijk wat voor game DIRT 5 is geworden, het is namelijk een terugkeer naar de arcade-achtige roots van de serie. Daarnaast kent DIRT 5 een kleurrijke en opvallende presentatie, met daarbij een lekker pompende soundtrack en daarnaast speelt de game ook nog eens ontzettend soepel weg.

Super bevredigend

Door de manier van handling van de wagens in DIRT 5 en hoe je deze bestuurt, merk je al snel op dat DIRT 5 zeker geen simulatie game is geworden, en dat is naar mijn mening een hele goede vooruitgang. Hoewel je nog genoeg settings aan kunt passen, waardoor je de wegligging realistischer kunt maken, leveren de standaardinstellingen een super bevredigende besturing op die voor iedereen geschikt is. Ondanks dat veel races plaatsvinden op banen met veel losse en gladde ondergronden, zijn drifts makkelijk uit te voeren zonder dat je als een malloot gelijk van de baan af vliegt. Daarnaast kun je echt alle voertuigen rondgooien met een U-turn zonder jezelf zorgen hoeven te maken dat het direct resultaat heeft op je race-resultaten. DIRT 5 kent een flink aantal wagens in diverse klassen, en elk van deze klassen rijden en voelen allemaal anders aan zonder dat het te moeilijk wordt voor de meest modale gamer.

Tot het uiterste!

Tijdens de best wel toffe en goed opzette carrière modus zal je een grote diversiteit aan voertuigen kunnen besturen. Deze modus is ook nog eens co-op te spelen dankzij splitscreen en is opgedeeld in verschillende hoofdstukken, waarin je zal deelnemen in een reeks gevarieerde races. Naast de reguliere off-road circuitraces, neem je ook deel aan etappe races, mag je jezelf door serieus ruw terrein verplaatsen en heb je zelfs de mogelijkheid om je bolides in Gymkhana-arena tot het uiterste te drijven. Combineer al deze evenementen met de verschillende voertuigklassen, en er is genoeg content om jezelf uren te vermaken met DIRT 5. Daarnaast kent de game ook de mogelijkheid om bepaalde evenement over te slaan. Dus mocht je niet echt geïnteresseerd zijn in een bepaalde race, dan kun je deze gewoon skippen. Let wel op dat hoe meer evenementen je voltooit, hoe meer geld en XP je verdient om meer cosmetische items te ontgrendelen voor je wagenpark, en het dus loont om zoveel mogelijk te behalen.

Terwijl je je een weg baant door de carrière, helpen de podcast dialogen om bepaalde gebeurtenissen in de juiste context te plaatsen. De podcast worden geleid door het duo AJ (Troy Baker) en Bruno Durand (Nolan North), en deze korte gesprekken bieden je een soort van verhaal welke de carrière modus best leuk en interessant maken. Het verhaal is niet echt wereldschokkend, maar het zorgt er wel voor dat de spelwereld iets meer tot leven komt en zorgt voor een vleugje realisme tijdens de races door.

Met het rubber door de blubber

Naast de carrière modus is er ook de mogelijkheid om casual diverse time-trials en andere afzonderlijke evenementen te spelen via de aanwezige Arcade-mode. Ook kent de game de nodige online multiplayer elementen welke je toegang geeft tot diverse races, en een partymode om met vrienden de game te spelen. Zo kun je bijvoorbeeld in Ultra Cross standaard off-road racen, waarbij je met het rubber door de blubber rond mag crossen in verschillende weersomstandigheden. Of wat dacht je van Ice Breaker, waarbij je korte races rijdt op gladde bevroren meren en rivieren? Door een veelvuldigheid aan tracks, ondergronden en weersomstandigheden krijg je een groot en divers pakket aan races, waardoor DIRT 5 nooit echt repetitief aan zal voelen en het dan ook lang leuk blijft om te spelen.

DIRT 5 kent een grote variatie aan tracks waarop je kunt racen, en deze zien er geweldig uit. Dirt 5 kent een kleurrijke palet en heeft een soort van “Neon Glow” behandeling gekregen, waarbij de meeste tracks zijn ondergedompeld in heldere paarse, blauwe en gele kleuren waardoor elke locatie letterlijk van je scherm af spat. Ook zien we behoorlijk wat van de wereld in DIRT 5, en mogen we racen op de water doordrenkte onverharde wegen van Brazilië en China maar mogen we ook genieten van de prachtige vergezichten in Noorwegen en Zuid-Afrika. De game ziet er waanzinnig goed uit en er is altijd wel iets te bewonderen langs de banen. Ook zijn deze locaties erg gedetailleerd en verbluffend te noemen, dit komt omdat er meer nadruk op de belichting is gelegd. Dit merk je voornamelijk in nachtelijk races zoals in Noorwegen waar je het noorderlicht aan de nachtelijke hemel ziet flikkeren, of wat dacht van racen rondom een bevroren Hudson-rivier in New York terwijl de bliksem om je heen inslaat. DIRT 5 zorgt ervoor dat races zorgen voor het nodige spektakel en dat er genoeg ongelooflijke bezienswaardigheden zijn om te aanschouwen die er ook nog eens sfeervol uitzien!

Wanna Play?

Wat tof is aan DIRT 5, is dat de game ook een Playgrounds mode bevat. Dit is een soort level-editor, waarbij je je eigen tijdritten, stuntevents en andere tracks in elkaar kunt knutselen. Het leuke van Playground is dat het ook allemaal erg makkelijk en intuitief werkt, waardoor je al snel iets speelbaars in elkaar kunt flansen. Als je eenmaal je track af hebt, is het een peulenschil om deze met andere spelers en/of vrienden te delen. Daarnaast is het ook mogelijk om door user content van andere spelers te bladeren, waardoor je een oneindige hoeveelheid aan content voorgeschoteld krijgt. Aangezien het ontzettend eenvoudig is om een fatsoenlijke track te maken, ben ik er dan ook heilig van overtuigd dat de game binnen aanzienlijke tijd zal worden voorzien van toffe creaties. Tevens zorgt het ervoor dat DIRT 5 ook na een veel langere tijd leuk blijft om te spelen, omdat je hierdoor een oneindige stroom aan toffe banen voor je kiezen krijgt.

Keep loading, loading, loading

DIRT 5 is een hele toffe game, welke menig raceliefhebber het hart sneller zal laten kloppen.  Toch is het wel jammerlijk dat de game aardig veel laadschermen kent. En hoewel deze laadtijden niet super lang zijn, kom je ze wel veelvuldig tegen. Zo zie je een laadscherm voordat je een race begint, nadat je een race voltooid hebt, wanneer je de Photo mode opstart en zie je zelfs een laadscherm wanneer je de je lak van je bolide wilt veranderen. Het is dat de game zo ontzettend tof is om te spelen, want anders was ik al lang afgehaakt. Met de komst van de next-gen consoles (welke gebruik gaan maken van super snelle SSD’s) ga ik er vanuit dat je dan ook weinig tot geen last meer hebt van laadtijden. Toch vielen de veelvuldigheid aan laadschermen mij wel erg op tijdens de speelsessies die ik had met DIRT 5.

Naast de overdaad aan laadschermen kent DIRT 5 ook de nodige technische problemen. Grafisch gezien staat de game zijn mannetje, en kent de game een levendige kleurenpalet welke letterlijk van je scherm afspat. Daarnaast weten de weerseffecten ook flink indruk te maken. Toch merkte ik zo hier en daar wat kleine grafische bugs op.  Denk hierbij aan schaduwen die iets te laat inladen en flikkerende lichten. Daarnaast kent de game zo nu en dan ook de nodige screen-tearing en wil het ook nog weleens onder de 60fps duiken op drukke momenten. Toch weet de game de spelbeleving hoog te houden en zullen geen van de eerder genoemde zaken echt storend zijn.

Ik heb DIRT 5 mogen testen op de current-gen consoles, maar ben erg benieuwd hoe de game zal spelen op de next-gen consoles die zeer binnenkort gaan verschijnen. Ik denk dat DIRT 5 dan ook de perfecte showcase zal worden van hoe SSD’s de laadtijden van een game weten te verkorten en hoe ray-tracing de graphics van een game dramatisch kan verbeteren. Of dit werkelijk zo zal zijn gaan we binnenkort merken, en ik zal hier zeker nog even op terug komen als de Xbox Series X en de PlayStation 5 bij ons op de redactie binnen zullen komen. Stay tuned!

Met de komst van DIRT 5 zien we de franchise terug keren naar zijn arcade-roots, en dit zorgt ervoor dat we een heerlijke en solide racegame voorgeschoteld krijgen die veel gamers aan zal spreken. Ondanks enkele technische problemen hier en daar, is DIRT 5 een ijzersterke off-road race ervaring geworden. De game speelt gewoon heerlijk weg, wordt mooi gepresenteerd en biedt je een breed scala aan manieren om te spelen. Dit alles zorgt ervoor dat DIRT 5 een van de meest opvallende racegames van 2020 is geworden.

DIRT 5 | REVIEW
Soepele besturing
Shitload aan wagens en tracks