Gameloft
Gameloft
PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X | S, Nintendo Switch, PC
75

Disney Speedstorm is een free-to-play kartgame, welke veel overeenkomsten heeft met Mario Kart. De game is onlangs uitgebracht en hierin kun je spelen met populaire Disney personages, zoals Jack Sparrow van Pirates of the Caribbean, Mickey Mouse, Donald Duck, Mulan, Sully en vele anderen. Circuits zijn ook geïnspireerd door de verschillende werelden van Disney en Pixar. De diverse karts kunnen ook worden aangepast, en niet alleen cosmetisch maar ook met items die je voertuigstatistieken weten te beïnvloeden, zoals controle en snelheid. Weet Disney Speedstorm dezelfde kwaliteit neer te zetten als de befaamde Nintendo franchise? Je leest het in de onderstaande review!

Zoals je zou verwachten, is Disney Speedstorm een racegame zonder enige vorm van verhaal. De game kent wel hoofdstukken, maar combineert deze met thema’s waarin je mag racen en om diverse personages te laten zien. De personages belanden dan ook op racebanen die zijn gebaseerd op de verschillende werelden waar bepaalde personages vandaan komen. Deze personages variëren van Mickey en zijn vrienden tot Captain Jack Sparrow van Pirates of the Caribbean.

De hele focus van het spel ligt op de race-gameplay zoals het bedoeld is, en dit is slechts een van de belangrijkste kenmerken van Disney Speedstorm. De gameplay brengt de spanning die je mag verwachten van een racegame. Je racet dan ook over de circuits, terwijl je door bochten drift en je speciale vaardigheden gebruikt om je tegenstanders van de baan te knallen. Dit geeft flink wat plezier, alhoewel de gameplay niet zo divers is als bijvoorbeeld Mario Kart. In totaliteit heb je de beschikking over 18 beschikbare personages om mee te racen, al zal je deze eerst vrij moeten spelen om ze werkelijk te kunnen selecteren. Dit is op zich leuk uitgewerkt, en hierdoor wordt je ook beloond als je de diverse circuits succesvol weet te behalen. Daarnaast mogen we in de toekomst nog meer personages verwachten, wanneer de game in de toekomst meer updates ontvangt.

Hoewel Disney Speedstorm een free-to-play game is, heb je ook de mogelijkheid om de geüpgradede editie te kopen. Deze geeft je wat gratis karakters en in-game valuta geeft. De game is dan ook een live service game, maar 60/70 euro voor een “gratis spel” neerleggen om een betere start te krijgen klinkt niet erg goed. De personages in de game speel je alleen maar vrij door gebruik te maken van de in-game valuta die je verdient tijdens de races.

Disney Speedstorm is een poging van ontwikkelaar Gameloft om door te breken in het kartgenre. Het bedrijf heeft natuurlijk al wat ervaring met onder andere de Asphalt-franchise en de Rayman Kart mobile games, maar nu proberen ze het met de Disney licentie welke natuurlijk ongekend populair is. Hoewel ze een goed product neer weten te zetten, merk je wel dat Gameloft voornamelijk heeft gewerkt aan mobiele games, en dan voornamelijk in de opzet van de (ingewikkelde en onoverzichtelijke) menu’s en de diverse valuta die je kunt verdienen. Hier hadden ze naar mijn mening wat meer aandacht aan mogen besteden, want ik kon ook niet altijd even goed terug vinden welke selecties ik moest maken en wat ik moest doen om een race te starten.

Zoals ik al eerder schreef kent Disney Speedstorm bij zijn lancering 18 personages om uit te kiezen, welke verspreid zijn over acht verschillende thema werelden. Zo is daar de voor de hand liggende Mickey, Donald en Goofy, maar ook andere personages zoals Elizabeth Swann uit Pirates of the Caribbean, Li Shang uit Mulan en Mowgli uit The Jungle Book. Elk personage valt in een van de vier groepen: Speedster, Brawler, Trickster en Defender. Elk van deze groepen optimaliseert de prestaties van de racer op basis van zijn racestijl, maar beïnvloedt ook zijn speelstijl.

De Brawler zal bijvoorbeeld een andere racer stunnen als hij tegen ze aan botst en kan zijn boost-balk sneller verhogen door vijanden aan te vallen. Ondertussen krijgt de Defender in plaats daarvan een schild wanneer hij een ander aanvalt en kan hij zijn boostbalk sneller verhogen terwijl hij in de slipstream van de tegenstander zit. Voeg daarbij het feit dat elk personage zijn eigen keuze heeft uit vier power-ups van de acht beschikbare, evenals hun eigen unieke individuele vaardigheid die ze krijgen na dat ze een level omhoog gaan. Het is niet overdreven om te zeggen dat de personages van elkaar verschillen in speelstijl, waardoor er voor iedereen wel iemand is waarmee je fijn kunt spelen. Personages speel je vrij door shards te verzamelen en te verdienen. Dit doe je door te racen en ook door races te winnen. Niet heel erg moeilijk, maar het is zo nu en dan wel flink grinden voordat je genoeg shards hebt om nieuwe personages vrij te spelen.

De verschillende tracks die de game kent zijn erg leuk, al moet ik zeggen dat ik het aantal nog een beetje beperkt vindt. Of je nu door een monsterkasteel racet, je een weg baant door een Pirates of the Caribbean-eiland of een zwart-wit bioscoopscherm met Mickey Mouse-thema betreedt, er is flink wat variatie te vinden in Disney Speedstorm.

De soundtrack verdient ook een speciale vermelding. Dit is een grote EDM remix van klassieke Disney-deuntjes. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een zware dubstep remix van The Bare Necessities. De soundtrack past erg goed bij het tempo van de game en creëren een bepaald soort sfeer. Niet iedereen zal deze remixen leuk vinden, maar desondanks zorgen de pompende beats voor de nodige adrenaline als je door de bochten aan het driften bent.

De besturing van de game is eenvoudig, soms iets te gevoelig, maar responsief genoeg en het kent een briljant bevredigend driftsysteem. Als we het vergelijken met elk ander kartspel, kunnen we zeggen dat het het dichtst in de buurt komt van de Team Sonic Racing-franchise. Het speelt gewoon lekker weg, al moet ik zeggen dat het welbekende Mario Kart rubber-banding systeem ook hier te vinden is.

Wellicht de belangrijkste en interessantste modus van Disney Speedstorm zijn de de online multiplayer-modi. De game kent zowel een ranked multiplayer-modus, waarin je jezelf omhoog kunt knokken om de beste te worden, als een gereguleerde multiplayer-modus, waarin alle spelers op het zelfde level zitten waardoor er een eerlijkere moeilijkheidsgraad gecreëerd wordt. Deze modi kennen zijn eigen voortgangssysteem, waar je wordt beloond met een speciale valuta waarmee je de nodige lootboxes kunt openen welke weer upgrades bevatten voor je kart.

Grafisch ziet Disney Speedstorm er leuk uit. De personages zijn mooi gedetailleerd, de tracks kennen elk hun eigen sfeer en details en de framerate op Xbox Series X | S en PlayStation 5 zit op een stabiele 60fps. Het Disney gevoel wordt daarnaast vergroot door de leuke voice-acting en one-liners die de game kent. Al met al heeft Gameloft voldoende aandacht besteedt aan dit aspect om het leuk te maken voor jong en oud.

Disney Speedstorm is zeker geen slecht spel, maar het is ook niet voor iedereen weggelegd. De game kent veel personalisatie opties en het tempo van de game is erg goed te noemen. Fans van Kart-games zullen dan ook dol zijn op Disney Speedstorm, het kent dan ook veel iconische personages, circuits en leuke power-ups. Het feit dat het crossplay ondersteunt, zal veel deuren openen, en de content die bij elke update wordt toegevoegd zorgt ervoor dat je jezelf niet snel zal vervelen. Je zal jezelf wel door een overweldigend aantal verschillende valuta moeten worstelen, en de menu’s hadden ook wat overzichtelijker kunnen zijn, desondanks heeft ontwikkelaar Gameloft een tof spel neergezet met een solide basis waarin Disney-personages de hoofdrol spelen.

Disney Speedstorm | REVIEW
Racer met Disney personages
Soepele gameplay