DOOM Eternal | REVIEW

Aangezien we nu het einde der tijden doormaken, kan de release van DOOM Eternal niet actueler zijn. Alleen is de dreiging waarmee de aarde wordt geconfronteerd in DOOM geen vervelende ziekte, maar totale vernietiging van onze aardkloot door de klauwen van duistere demonen welke uit de diepten van de hel zijn gekropen. Dat klinkt als DOOM toch? Natuurlijk is er in deze game nog hoop voor de wereld, in de vorm van de badass Doom Slayer. Deze keer heeft hij een aantal nieuwe trucs waarmee hij de kwaadaardige volgelingen van de onderwereld kan bevechten. Weet DOOM Eternal de intensiteit van het vorige deel te evenaren, en zal de game je hersenen laten trillen van opwinding? Je leest het in deze review!

DOOM is terug! Eternal is een bloederige sci-fi first person shooter, ontwikkeld en uitgegeven door Bethesda Software en is een direct vervolg op de reboot van DOOM uit 2016. Twee jaar na de gebeurtenissen van de reboot wordt de aarde overspoeld door demonen. Jij neemt de rol aan van de iconische Doom Slayer, een bloeddorstige krijger die de demonen uit de hel moet uitroeien en de mensheid moet zien te redden.

Some People Call Me The Space Marine

Doom Slayer (a.k.a. Doom Guy) is een brute space-marine welke zeker niet terugdeinst voor wat actie. Waar de reboot in 2016 een snel en bloederig spektakel neer wist te zetten, gaat DOOM Eternal hier nog even dik overheen. Er zijn zoveel verschillende soorten demonen waarmee je te maken kunt krijgen in de game, en elke soort heeft zijn eigen zwakke punten en verschillende niveaus van uithoudingsvermogen en kracht. De game is een grote agressieve adrenaline kick waarbij je constant je aanvallen dient af te stemmen op de diverse vijanden die je tegen het lijf loopt. DOOM Eternal is over het algemeen een pittige FPS-game, maar er zijn gelukkig verschillende moeilijkheidsgraden om uit te kiezen. Mocht je het moeilijk krijgen in de game, kun je hier op elk moment tussen wisselen.

De gameplay moedigt je aan om zo agressief mogelijk te spelen, en ik kan zeggen dat er een heleboel hectiek om de hoek komt kijken waar je je innerlijke masochist op uit kunt leven. De game is namelijk ontzettend snel en zit boordevol actie. Hierdoor moet je constant blijven anticiperen op de actie die je om de oren vliegt, waardoor je tijdens het spelen al snel in een bepaalde destructieve flow terecht komt. Tijdens de game speel je steeds nieuwe uitrusting en wapens vrij om je te helpen in de strijd tegen het demonische leger aan gedrochten en door deze te verslaan vindt je munitie, bepantsering en gezondheid om het zo lang mogelijk vol te houden. DOOM Eternal is dan ook zeker geen game waar je even rustig achterover kunt leunen. Het voelt allemaal zoveel agressiever aan dan DOOM uit 2016 en dat heeft een aantal oorzaken…

I’m Like a Chainsaw

Ten eerste munitie. Deze verkrijg je door vijanden uit te schakelen met je oude vertrouwde chainsaw. Om hier een aanval mee te doen heb je brandstof nodig en deze ligt verspreid over de hele spelwereld, maar deze meter vult zichzelf ook langzaamaan zelf aan. Als je eenmaal genoeg brandstof hebt kun je met dit apparaatje vijanden op een spectaculaire manier doormidden zagen, waar menig dunne darm, levertje en een berg bloed je tegemoet zal vliegen, samen met een lading prachtige gekleurde munitie-icoontjes waardoor je weer lekker in het rond kunt schieten.

Ook vergaar je armor door vijanden te killen. De beste manier om dit te verkrijgen is door je Flame Belch-vaardigheid te gebruiken, die demonen levend verbrandt. Hoe meer ze verbranden, hoe meer armor ze zullen laten vallen en als ze daardoor sterven, zullen ze nog meer laten vallen. Deze mogelijkheid moet worden opgeladen, dus zorg ervoor dat je deze op het juiste moment gebruikt.

Als laatste kun je health krijgen door vijanden te vermoorden. Dit gebeurt door Glory Kills uit te voeren. Glory Kills kun je doen wanneer een vijand verzwakt is en dus knippert. Met een druk op de knop vernietig je ze op een bloederige en vaak ook komische manier. Zo zal de Doom Slayer ze met zijn blote handen in stukken scheuren of hun hoofd afhakken met zijn Doomblade. De demon in kwestie laat dan een shitload aan health vallen die automatisch wordt opgepikt. Als je geen slechte gezondheid hebt, hoef je niet elke gevraagde Glory Kill uit te voeren, maar het helpt je wel munitie te besparen en geeft je een tijdelijke onoverwinnelijkheid tijdens de takedown-animatie.

Agression Is All You Need

Agressie is het sleutelwoord, maar met alleen een beetje lomp schieten en killen red je het niet. Door gebruik te maken van deze drie hoofdkenmerken zal je wel enige strategie nodig hebben, en al helemaal als je de game op een hogere moeilijkheidsgraad speelt. Je zal in ieder geval vaak dood gaan in DOOM Eternal, en dat is geen schande. Het totaalpakket van deze gameplay zorgt voor een erg vermakelijke en lonende speelervaring die je zeker heel lang bezig weet te houden. Ikzelf ben meer een stealth-man, maar deze agressieve stijl van gameplay weet mij zeker te pakken en zorgt ervoor dat ik de game ook lang door bleef spelen.

Ondanks dat DOOM Eternal erg actie georiënteerd is, zal je naast de actie ook bepaalde verkennings- en platformsegmenten moeten doen. Deze segmenten wisselen elkaar goed in balans af en komen dan ook precies op het juiste moment om de intense gameplay af te wisselen. In DOOM Eternal heb je ook de beschikking over een aantal nieuwe vaardigheden, zo kun je rotswanden beklimmen, heb je de beschikking over een double-jump en kun je acrobatisch slingeren tussen diverse staven. Deze nieuwe toevoegingen stellen je in staat om nieuwe gebieden in de diverse levels te bereiken.

Een belangrijk element van het verkennen van de levels is het ontdekken van geheimen. Zo zijn er verschillende verzamelobjecten te vinden in elk level en alles houdt rechtstreeks verband met de gameplay. Zo kun je bepaalde power-ups vinden, waarmee je je pak of wapens kunt upgraden maar zijn er ook kekke figurines te vinden van de diverse vijanden en personages in de game. Het verkennen van de levels is een leuke bezigheid, maar op bepaalde momenten zal je merken dat je een beetje gefrustreerd en verdwaald raakt door dit segment. Nu is dit geen verplichte kost om de game te voltooien en ben je hier niet aan gebonden om te doen.

Herkenbaar

Tussen de diverse missies door, kom je terecht in de Fortress of DOOM. Dit is de thuisbasis van de Doom Slayer en hier kun je in alle rust de boel verkennen en kun je onder andere nieuwe items en upgrades aanschaffen. Daarnaast zijn er een berg leuke “Easter Eggs” te vinden, waardoor het ook loont om hier even rond te hangen voordat je besluit om met een nieuwe missie te beginnen.

Alle iconische wapens die je uit de DOOM-franchise kent zijn aanwezig in Eternal en speel je geleidelijk allemaal vrij in de game. Zo is daar de welbekende shotgun, assault rifle, plasma gun, RPG en zelfs de BFG-3000. De meeste kunnen worden aangepast om hun mogelijkheden te vergroten, bijvoorbeeld door homing-raketten te verkrijgen voor de RPG of door een granaatwerper aan je shotgun toe te voegen. Een tof detail is dat de tijd een beetje vertraagt ​​wanneer je je wapenwiel opent om van geweer te wisselen. Dit geeft je tijd om het juiste wapen voor het volgende gevecht te selecteren en niet in paniek te raken tijdens de intense gevechten.

De Doom Slayer heeft een speciale outfit aan, namelijk zijn Praetor-suit. Deze kan worden geüpgraded met verschillende perks. Deze perks zorgen bijvoorbeeld voor bescherming tegen gevaren zoals lava, maar bepaalde upgrades zorgen ervoor dat je sneller kunt wisselen tussen wapens of zorgen ervoor dat je aanzienlijke meer granaten en munitie mee kunt dragen. Perks kun je ontgrendelen door Praetor-suit-tokens te vinden en deze uit te geven. Deze zijn gewoon te vinden in de spelwereld maar zitten ook verborgen in de levels en zelfs binnen de muren van de Fortress of DOOM.

Epischer

Grafisch is DOOM Eternal een mooie game, welke ontzettend soepel loopt zonder dat je last krijgt van framedrops of iets dergelijks. Je kunt zien dat er veel aandacht is besteed aan hoe het spel eruitziet, van de apocalyptische omgevingen tot de diverse personagemodellen. Het levelontwerp is gevarieerd en erg interessant te noemen. De game doet dan ook zijn best om ervoor te zorgen dat de gangen en verbonden kamers, hoewel strak en complex, geen compleet doolhof is. Tijdens gevechten past de muziek zich aan naar de actie die je op je scherm ziet. De fantastische agressieve heavy metal-muziek werkt perfect naast de gameplay. Enorme, chaotische vechtscenario’s worden nog epischer gemaakt door het gekke instrumentale hardrockspel dat door je speakers knalt. Het maakt de strijd intenser en de muziek stopt pas als alle demonen zijn verslagen in de omgeving.

It’s Two Against One

Met DOOM Eternal komt er een einde aan de oude en vertrouwde multiplayer deathmatch modus die we kennen uit de serie. In plaats daarvan komt men met Battlemode. Dit is een 2v1-multiplayer-modus waarin één speler de controle over de Doomslayer neemt en de andere twee spelers als demoon mogen spelen. De Doomslayer is uitgerust met alle wapens en mods die beschikbaar zijn in de campaign mode. Elke gamer die de campaign van Doom Eternal heeft voltooid, zal zich dan ook meteen thuis voelen bij het online afslachten van demonen. Het demonteam kan kiezen uit een handvol demontypen, elk met hun eigen unieke vaardigheden en wapens. De Revenant is bijvoorbeeld uitgerust met een raketwerper en een jetpack, waardoor het een dodelijke luchtbedreiging is.

Het demonteam kan verschillende vaardigheden gebruiken om het de Doom Slayer moeilijker te maken, en ze kunnen een omtrek van hem zien zolang een demonische speler hem in het vizier heeft. Als de Doomslayer erin slaagt de gezichtslijn te doorbreken, verdwijnt de omtrek en krijgt de Doom Slayer het verrassingselement terug. Net als in de campagne, kan de Doomslayer health, munitie en armor herwinnen door respectievelijk Glory-, kettingzaag- en Flame Belch kills te maken, maar de demonen hebben het vermogen om deze vaardigheden voor een korte tijd uit te schakelen, waardoor de Doomslayer geen health, armor of munitie kan krijgen.

Op zich is deze multiplayer mode een welkome vernieuwing, maar toch is het jammer dat Bethesda er niet voor heeft gekozen om de oude vertrouwde modi in de game te stoppen.

Bethesda heeft een overzichtsvideo gemaakt met een meer gedetailleerde blik op de Battlemode, en deze kun je hieronder aanschouwen.

DOOM is terug en het is net zo goed als we allemaal hadden gehoopt. De actie is snel, bruut en meedogenloos hard. Het agressieve karakter van de game, gecombineerd met het tempo en de pompende soundtrack zijn gewoonweg perfect te noemen. Op een gegeven moment weet je dat wanneer de muziek inzet, het tijd is om helemaal los te gaan op alle demonen die je pad kruisen. De campaign mode is lang genoeg om je uren bezig te houden en de gameplay zorgt ervoor dat je scherp op het puntje van je bank blijft zitten. DOOM Eternal is een van de meest bevredigende en intense first-person shooters die ik in de afgelopen jaren heb mogen spelen.

DOOM Eternal | REVIEW
Doom Eternal is getest op een Xbox One X
DOOM is terug!