Far Cry: New Dawn | REVIEW

Sommigen zullen denken: “Zucht.. alweer een Far Cry game?” Andere zullen denken, ”JA FAR CRY, GEEF HET ME NU!”. Ik ben zo’n guy van die tweede categorie. Dus toen New Dawn werd aangekondigd was ik één grote blije knul.

Apocalyptic Fantastic

Far Cry: New Dawn speelt zich af in de tijd na de gebeurtenissen van Far Cry 5. Om even een vibe te creëren voor degene die Far Cry 5 niet gespeeld hebben zet ik het even hieronder:

(SPOILER ALERT) Joseph Seed aka The Father besloot eventjes sick Hiroshima mode te gaan en lanceerde een nuke op Hope County waardoor vrijwel de gehele staat compleet naar de tyfus werd geblazen. Het tijdperk waarin deze game zich afspeeld is 17 jaar na het ontploffen van de nuke. En eerlijk, toen ik zag hoe prachtig en ongerept de natuur eruit zag in de game, dacht ik bij mezelf, Hey zo slecht is al die radioactieve straling nog niet.

GET OF THE DAMN TRAIN CJ

Als je start met de game heb je de keuze om te spelen met een mannelijke of vrouwelijke speler. Ik heb gekozen voor de mannelijke character (want dudes zijn badass). Al snel kom je erachter dat je de Captain van security bent en onderweg naar Hope County met je crew om het volk daar te helpen met de wederopbouw van hun land. Helaas hebben een groep staatsmongolen daar ook hoogte van gekregen en besluiten daar een stokje voor te steken. Zo leer je de bad guys, of eigenlijk bad girls kennen. De super-villains van dit deel zijn namelijk een soort magere ongewassen Serena en Venus Williams, genaamd Micky en Lou, die er echt alles aan doen om iedereen hun leven zo kut mogelijk te maken. En sta je in de weg? dan zorgen zij met hun groep The Highwaymen dat je uit de weg word geruimd. Hun eerste daad is dus de trein opblazen en je team uitmoorden. Natuurlijk overleef je het zelf wel en is je missie om die twee over de datum left & right twix lookalikes op te ruimen.

What A Wonderfull World

Na je heldhaftige ontsnapping beland je in de wereld van Hope County, en als je de wereld van New Dawn vergelijkt met andere post apocalyptische games valt het direct op dat deze alles behalve grijs en grauw is. Het is als een soort liefdesbaby van Bob Ross en Picasso, de kleuren spatten van je beeldscherm en ik persoonlijk vind het een genot om naar te kijken. De wereld is dicht begroeid met groen en roze en ook tientallen verschillende diersoorten dwalen rond in Hope County. En voor de liefhebbers, het vissen is ook teruggekeerd!

Huisje, Atoombommetje, Beestje.

Ik had zelf sterk het idee dat er in dit deel flink werd gegooid op bijzaken en niet zozeer op het verhaal. Het verhaal is niet super diepgaand en bestaat uit maar 22 missies waar je zo’n kleine 10 uurtjes zoet mee bent. Je voornaamste taak in de game is het opbouwen van Prosperity. Dit is een community die een herbestaan heeft opgebouwd, maar dringend jouw hulp nodig heeft om te kunnen groeien. Ze hebben een thuisbasis met daarin verschillende faciliteiten. Die faciliteiten kunnen verbeterd worden, maar daar heb je loot voor nodig. Loot kun je weer verdienen door te zoeken in de wereld of door outposts en expedition missies te doen, waarover zo meteen meer. Met diezelfde loot kun je ook wapens maken. Wapens maken? ohjazeker! Want alles is naar de klote gegaan, dus zul je met alle scrap metal en andere teringzooi zelf je wapens moeten maken. En dat geldt niet alleen voor wapens, maar ook voor voertuigen, bommen enzo.

Het escaleert helemaal de pan uit.

Outposts zitten al jaren in de Far Cry franchise, maar deze keer hebben ze er een twist aan gegeven, namelijk ‘Escalation’ Dit houdt in dat na het veroveren van een Outpost je er voor kunt kiezen om de locatie te salvagen/looten, waarna de Highwaymen de locatie met betere en sterkere bezetting weer overnemen. Na elke verovering stijgt de moeilijkheidsgraad en krijg je betere loot!

Wat ik zelf een hele toffe nieuwe toevoeging aan de game vind zijn de Expeditions. Dit zijn een soort uitzendmissies waarbij je gedropt wordt en een high value pakketje moet jatten van de bad guys. Het toffe hieraan is dat je je plan van aanpak goed moet plannen, want zodra je het pakketje in handen hebt gaat er na 30 seconden een GPS-alarm af en komen ze met man en macht achter je ass aan. houdt je het lang genoeg uit tot je weer wordt opgehaald door de drop-off heli, dan is je missie geslaagd en ontvang je dikke loot en resources.

Perk-a-licious

Een terugkerend fenomeen in New Dawn zijn de perks. Dit zijn skills die je kunt verdienen door perk points te gebruiken. Onder deze perks vallen onder andere een grapple hook waarmee je op rotswanden kunt klimmen, een picklock, een wingsuit, een torch om voertuigen mee te repareren, maar ook bijvoorbeeld skills waarmee je sterkere vijanden in een keer kunt neerhalen.

CO-OP (ofzoiets…)

Het allerleukste is natuurlijk om Far Cry in CO-OP modus te spelen. Maar zoals we gewend zijn van Ubisoft en Far Cry is dit echt weer één grote kernramp. Het werkt allemaal flawless en smooth hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar enkel de story progression van de host wordt opgeslagen.. Dus degene die met je mee speelt verdiend eigenlijk enkel skill points en loot, HOEEEWHYYY?!

Royal Conclusie

Far Cry: New Dawn is een hele solide game. Er is genoeg te doen en als je de game 100% wilt clearen ben je er tientallen uren zoet mee. Voor mij voelde het op een aantal punten niet echt aan als een volledige standalone game, maar meer als een ontzettend grote DLC. De game ziet er prachtig uit en blijft me op een of andere manier toch elke keer weer boeien. Maar als ik eerlijk moet zijn kan ik stiekem niet meer wachten tot Far Cry 6.

75
Lezer beoordeling1 Stem
93