Iedereen kent ze wel: hypes omtrent games. Er zijn games die ongelooflijk veel geld in de marketing gepompt krijgen, zodat wij als hersenloze consument gaan denken dat we die vette games moeten hebben. Als de game eenmaal uitkomt, en we spelen verder, komen we erachter dat er niet veel van de beloftes en de marketing waar is. Daarom stelde Rowdy een persoonlijke top 5 samen van games die de hype, in de eerste instantie, niet waar maakten.

Iedereen doet er weleens aan mee, een hype. Ondanks dat ik in de 33 jaren die ik oud ben behoorlijk wat games heb gespeeld, trap ik er ook weleens in. Daarom wilde ik een lijstje samenstellen met de naar mijn mening grootste hype-train avonturen van de afgelopen paar jaartjes.

5. Star Wars: Battlefront
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen over de nieuwe Star Wars titel die afgelopen week is verschenen. Begrijp me niet verkeerd, we weten allemaal dat het een multiplayer only game zou worden, gegoten in een vette Star Wars saus. Nu moet ik eerlijk zijn dat de game zeker wel tof is, maar naarmate dat ik de game vaker speelde begon de teleurstelling lichtelijk in te zetten. Voor 60 pleuro krijg je eigenlijk maar een game die nog niet af is.

Gameplay technisch misschien wel, maar content matig voelt het op den duur erg beperkt aan. Geen customisation en een handjevol maps, terwijl de diverse modi wel volledig aanvoelen valt het allemaal een beetje buiten balans. Daarnaast kent de game een Season Pass die bijna net zo duur is als de volledige game; hierin krijg je uiteindelijk meer maps dan in het originele spel. Vreemd maar waar. Star Wars: Battlefront is zeker niet slecht, maar leeft niet op tegen de verwachtingen die gecreëerd zijn door EA.

Lees meer over de game in de review van David. Wellicht is hij wat meer positief over de game.

4. Watch_Dogs
De hype die Ubisoft maakte om deze titel was krankzannig. Iedereen had het over Watch_Dogs toen de eerste trailers van de game opdoken. De geweldige graphics, de gameplay die een mengeling was van de film Swordfish, Assassin’s Creed en GTA deed menig hartje sneller kloppen bij de gamers. Ubisoft bracht steeds weer nieuwe beelden uit, ging achterover zitten en genoot van de aandacht. Totdat de game dan eindelijk verscheen.

Watch_Dogs voldeed niet aan de hype. Het hacken was te simpel, de opzet was te repetitief, het autorijden was veel te log, en de graphics waren blijkbaar gedowngraded, want de game zag er zeker niet zo uit als in de filmpjes. De complete gamecommunity trok het hele spel uit elkaar qua kritiek en maakte zijn hype dus ook zeker niet waar! Heb je niks te doen, hebben we dik 14 minuten aan hype trailers voor je!

3. Destiny
Juistem, ook Destiny staat in het lijstje. Waarom? Nou gewoon omdat Destiny vanaf het begin dat de game gereleased werd de verwachtingen niet waar kon maken. De game werd pas de moeite waard toen de diverse patches en de uitbreiding (Taken King) uitkwamen.

Een hele hoop fans verwachten een hele hoop dingen van het legendarische Bungie. Dit zou een soort Halo meets World of Warcraft moeten worden, die van epische proporties moesten zijn. Een marketingbudget van 100 miljoen dollar en 10 jaar ondersteuning, WOW! In plaats daarvan kregen we bij de release een saaie, ongebalanceerde game van een bedrijf waar we meer van hadden verwacht. Blijkbaar was het ook de schuld van Activision die ervoor gezorgd had dat het originele verhaal van het spel afgeschoten werd, waardoor er last-minute een complete scriptverandering moest komen.

Al met al zijn er met de maanden flink wat zaken recht getrokken, wat eigenlijk al met de release had moeten gebeuren. Ondanks dit alles was David behoorlijk positief in zijn review.

2. Assassin’s Creed: Unity
Velen kunnen beamen dat Unity een van de meest gehypte games is van de afgelopen jaren. Iedereen zat met een open bek toe te kijken hoe de eerste beelden van deze next-gen AC game voorbij kwamen zetten. Ook de belofte van vrijheid, de details van Parijs en de aankondiging van co-op deed menig hartje sneller kloppen. Wat had iedereen toch zin in deze nieuwe game van Ubisoft…

Maar hoe erg kun je iets verkloten? Vol verwachting klopte ons hartje toen we de game opstartten, om ineens geconfronteerd te worden met een grote buggy en glitchy gamewereld. De hele game kakte in als je een groepje mensen tegenkwam, gezichten smelten van de personages af, tijdens het rondrennen ineens door de grond zakken en een hele laggy multiplayer riep al snel de woede op bij de fans. En dan hebben we het nog niet eens gehad over het tergende verhaal wat nergens op slaat.

Ja, Leonardo had het al behoorlijk negatief beoordeeld als fan en het was zeker terecht.

1. Duke Nukem: Forever
Als we het over hypes hebben dan kan deze game zeker niet ontbreken. Duke Nukem: Forever is het schoolvoorbeeld van hoe hypes werken. Duke Nukem was ooit een van de grootste en bekendste game-iconen van de wereld. De grote doorbraak kwam met de release van Duke Nukem 3D in 1996. Vanwege die populariteit vond ontwikkelaar 3D Realms het ook nodig om een dik vervolg te maken, een game die de wereld nog nooit gezien had. Het moest alleen 15 jaar duren voordat de game uitkwam. Je leest het goed, de game is 15-jaar lang in ontwikkeling geweest.

In 2011 zag Duke Nukem: Forever het levenslicht. Ondertussen was 3D Realms er niet meer als ontwikkelaar en zijn de rechten richting Gearbox Software gegaan. Wat we kregen? Een over-the-top-shooter die 10 jaar te laat is uitgebracht. Ondanks dat ik het spel heb gespeeld, en ik wilde het echt leuk vinden, kreeg ik het niet door mijn strot geduwd. De game dient nu als luxe onderzetter voor het biertje op mijn salontafel.

Hieronder even de geschiedenis van de diverse verschillende reveal trailers de game heeft gehad. Zeker de moeite waard om even te checken!

Tot slot!
Zoals ik al aangaf is dit een persoonlijke top 5 van overhyped games die ik heb meegemaakt de afgelopen jaren. Wat is jouw lijstje van grote teleurstelling, terwijl je goede hoop had? Ik ben er benieuwd naar, dus laat deze achter in de comments! Hieronder even een lekke old-school hit, vervang Nighttrain maar met hype-train en swing jezelf uit de pan!

[mbYTPlayer url=”https://www.youtube.com/watch?v=-PXgGnKhEdQ” opacity=”.5″ quality=”medium” ratio=”auto” isinline=”false” showcontrols=”false” realfullscreen=”true” printurl=”true” autoplay=”true” startat=”17″ mute=”true” loop=”true” addraster=”true” stopmovieonblur=”false” gaTrack=”false”]

2 reacties

  1. Avatar
    Bram

    Leuk stuk! Ben het er grotendeels ook wel mee eens, zeker met Star Wars. Duke Nukem vond ik voor wat ik van Duke Nukem verwacht, best een leuke game. Hedendaags gaat het echter niet meer zo op.

    Klein feedbackje: het woord “custimisation” schrijf je als “customization”.

    • Valérie van Acquoij
      Valérie van Acquoij

      Hey Bram!
      Thanks voor de feedback betreft de spelling! We hebben het aangepast 🙂 .
      FYI: zowel customisation als customization zijn correct; de ene is Brits Engels en de ander Amerikaans Engels! Maar zoals je terecht aangeeft, custimisation is nooit goed haha