FIFA 20 | REVIEW

Een week voor de release van FIFA20 begint het al te kriebelen. De FUT web-app word omgezet naar de ratings van dit jaar en krijgen we de eerste SBC’s voor onze kiezen. En dan is het eindelijk zo ver, de officiele release van de nieuwe FIFA. Een dag waar veel jongens elk jaar weer maanden vooraf naar uit kijken. Ik kreeg de kans FIFA20 een paar dagen voor release uit te testen. Doet het de hype eer aan, of krijgen we gewoon weer hetzelfde recept voorgeschoteld?

Tranquilo

Bij het opstarten van de game zit je er eigenlijk direct weer helemaal in. De catchy muziek die EA elk jaar weer bij elkaar weet te sprokkelen voor FIFA blijft toch wel een dingetje. Ik zou het zelf nooit op Spotify aanzetten maar bij FIFA is het toch een soort charme. Ik was direct in een goede mood en speelde een potje ‘Aftrap’

‘Holy-fuck wat is dit tering sloom’ was mijn eerste gedachte. Waar de spelers in FIFA19 nog rende alsof ze een avondje hadden doorgehaald bij Diego Maradona liepen ze nu een heel stuk trager en voelde alle bewegingen wat modderiger aan. Maar hey, ik zat pas in de 22ste minuut, misschien is het gewoon effe wennen.

TPM

Na mijn eerste 6 potjes kwam ik tot de conclusie dat ik inderdaad gewoon eventjes moest wennen aan het gedrag van de spelers in FIFA20. De ’tragere’ gameplay komt het spel ten goede en is eigenlijk iets wat ontzettend positief is. Het voelt nu allemaal wat realistischer aan. Alleen het schieten op doel was nog iets wat ik weer even onder de knie moest krijgen.

Van 35 meter afstand poeieren met Kroos was mijn way to go vorig jaar. Dat zit er dit jaar helaas niet meer in. Althans, niet meer zo gemakkelijk. Je acties plannen en timen, het is allemaal wat tactischer dit jaar, waarbij je vorig jaar nog vanuit welke hoek dan ook altijd perfect kon schieten, zul je nu wat meer op het baltraject moeten letten en vaak eerst de bal aan moeten nemen voordat je doorpassed of schiet.

FUT

Eerlijk, wie koopt er nu FIFA om aftrap te spelen, niemand toch? Waar het allemaal om draait elk jaar is FUT (FIFA Ultimate Team) een gamemodus waarbij je wedstrijden speelt om munten te verdienen, waarna je die munten weer kunt uitgeven om spelers te kopen om jouw team te versterken. Ook kun je met je coins pakjes kopen (een soort Pokémon kaarten maar dan met voetballers) om daar spelers uit te krijgen. Zo bouw je langzaam (of snel als je goede spelers packed zoals ik elk jaar) aan jouw ultieme team.

Nieuw dit jaar is het grote aantal challenges wat je kunt doen om ERV punten te krijgen. De challenges, bijvoorbeeld: scoor 4x in aparte online wedstrijden met een Franse speler. Zijn er zodat je sneller ERV opbouwt. Met die ERV punten ga je steeds verder in je seizoensbeloningenkaart (een soort battlepass voor FIFA) waar je voor elk gestegen level een beloning krijgt bijvoorbeeld leenspelers of pakketjes.

Een ander groot verschil met vorig jaar is dat snelle spelers nu daadwerkelijk snel zijn. Waar ik vorig jaar met Gareth Bale werd bijgehouden door een verdediger met fucking 39 pace, ren je die nu met gemak voorbij en word je ook niet meer bijgehouden. Leuk als je snelle spelers hebt, minder leuk als je er tegen moet verdedigen, en dat is dan ook meteen mijn volgende aandachtspunt.

Hap Hap

Verdedigen, het blijft elk jaar een verassing wat EA dit keer weer heeft verzonnen om het op de schop te nemen. Het is dit jaar een tikkeltje moeilijk gemaakt, maar na een wedstrijdje of 10 online begon ik het een beetje onder de knie te krijgen. Wat dit jaar ontzettend is verbeterd zijn de tackles (staand en liggend) Als je deze goed timed zul je vrijwel elk duel winnen en de bal veroveren. Daar tegenover staat dan wel als je het niet goed timed je waarschijnlijk de lul bent en voorbij gespeeld word. Aangezien ik redelijk aggressief verdedig heb ik mijn team volgepropt met snelle La Liga spelers voor het geval ik een foutje maak ik nog altijd erachter aan kan rennen.

El Sierd

Hé EA, echt top dat er eindelijk nieuwe nederlandse commentatoren in zitten, maar godverdomme wat is het cringy. Het voelt allemaal zo achterlijk geforceerd aan. Elke line klinkt alsof het letterlijk van een papiertje af word gelezen (dat was tijdens het opnemen waarschijnlijk ook zo) en dat is zo verschrikkelijk zonde. Na 3x in 1 wedstrijd ‘KOEKKOEK’ te hebben gehoord en ‘JA START DE BROMMER MAAR VRRRRRR’ was ik al weer helemaal klaar met meneer de Vos en heb ik het commentaar maar op Spaans gezet, GOLAZOOOO GOL GOL GOL GOL GOL GOL GOL GOOOOOOOOOL!

Volta

Nieuw dit jaar is VOLTA football. Een gamemode waarbij je met jouw zelfgemaakte character de streets op gaat om je voetbalskills te vertonen. VOLTA is een ‘net niet’ gamemode. De besturing is wat stroef en voelt onnatuurlijk aan. Waar FIFA street de mechanics on point had is het bij VOLTA ver te zoeken.

Ik vind VOLTA meer een gamemode om met je vrienden op de bank te doen tussen de serieuzere wedstrijden door. Een potje duurt maar 3 minuten per helft, of tot de ander 5 doelpunten heeft gescoord. Je kunt kiezen tussen 3v3, 4v4, en 5v5 in een zaal. Daarbij heb je nog de optie om te spelen met of zonder keeper en of je muren om het veld heen wilt (wat ik persoonlijk leuker vind)

VOLTA heeft ook een career mode, maar die skip ik gewoon in de review, want fuck dat.

Slotfase

FIFA20 is zoals elk jaar weer een prima game waar je jezelf de komende tijd zoet mee kunt houden. Als je geen hardcore FIFA speler bent zoals ik, is dit een meer dan leuk tussendoortje. De toevoeging van VOLTA dit jaar is leuk, maar ze kunnen voor volgend jaar beter de core gameplay en de graphics onder de loep nemen.

Gespeeld op de Xbox One
70
0