1 oktober 2021
Electronic Arts
EA Sports
75

Eindelijk! De stadions stromen weer vol en er mag weer met volle bak tribune-ambiance gevoetbald worden. Heel misschien is dat ook de reden dat ik dit jaar toch ietsje meer uitkeek naar de nieuwe EA SPORTS FIFA dan vorig jaar. Buiten het feit dat EA dit keer een hele berg aan features heeft toegevoegd zijn er ook talloze nieuwe animaties toegevoegd. Is FIFA 22 wat ze beloven, of kijken we weer naar een schaamteloze kopie van voorgaande delen?

Vorig jaar was ik niet erg te spreken over de FIFA franchise. Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik FIFA 21, na het spelen ervan, in eerste instantie niet eens een review waard vond. Toch had ontzettend veel plezier beleefd aan de Career Mode, maar daar was ik na de nodige speeluurtjes ook al weer snel klaar mee. Voor mij is en blijft FIFA nog altijd de game die je eventjes een paar potjes tussendoor speelt, als je niks anders te doen hebt. Helaas voor FIFA 21 waren er genoeg andere games die toch een stuk beter zijn, en daardoor meer aandacht verdienden. Laten we eens kijken of dat met FIFA 22 anders is!

De aftrap

Zoals bij elk deel wordt je bij het opstarten van de game al vrij vlot in je eerste potje voetbal geflikkert. Je speelt je eerste wedstrijd als PSG tegen Chelsea in de Champions League finale. Waar ik bij de vorige delen nogal snel het idee had dat ik exact dezelfde game aan het spelen was als het jaar daarvoor, voelde het nu toch net ietsje anders aan. Het lijkt allemaal net even wat realistischer, net even wat soepeler en het komt allemaal wat natuurlijker over. Buiten het feit dat de spelers ook extreem realistisch lijken, kijken ze nu ook niet meer zo dood uit hun ogen. Al moet ik zeggen dat dit voornamelijk bij de bekendere teams/spelers is, want een speler van RKC Waalwijk lijkt bijvoorbeeld nog steeds op een random gegenereerd ongeslachtelijk SIMS poppetje. Je zou dus kunnen stellen dat de maar liefst 4000 nieuwe animaties hun vruchten afwerpen.

FUTloos

Ik besloot zoals altijd eerst eens even een kijkje te nemen naar het paradepaardje van EA. Namelijk FIFA Ultimate Team, of in het kort de Cashcow van elke FIFA game. Voor nieuwkomers even FUT in het kort: Je kunt in je FUT je eigen team samenstellen om daarmee te strijden voor munten die je verdiend tijdens wedstrijden die je speelt tegen CPU of online tegen andere FIFA spelers. Je team samenstellen doe je door spelers te kopen op de transfermarkt of door pakketjes (lees: lootboxes) te openen die je kunt kopen met de verdiende munten. De pakketjes zijn overigens ook te betalen met FIFA points. Welke je kunt aanschaffen in de store. Het doel is uiteindelijk om een zo sterk (duur) mogelijk team samen te stellen om mee te strijden tegen andere spelers.

Nieuw dit jaar in FUT is de versoepeling van de Division Rivals. Het is een stukje gebruikersvriendelijker geworden naar minder goede FIFA spelers toe. Voorheen verdiende je vrijwel geen punten als je een wedstrijd verloor, maar met de huidige aanpassing draait het vooral om hoeveel tijd je hebt gespeeld. Zo bouw je toch langzaam maar zeker naar de seizoensrewards toe, ook al ben je niet de beste speler die er is. Ook Weekend League is vervangen door het nieuwe FUT Champions, waarbij de grootste verandering is dat er een gelimiteerd entry-system is. Je zult eerst play-offs moeten spelen om het te verdienen om mee te doen aan FUT Champions. Een andere nieuwe feature is het Co-op Public Matchmaking. Bij deze gamemode kun je samen met andere online vriendschappelijke wedstrijden spelen in pre-made squads. Dit werkt met een soort drop-in systeem waarbij je dus in een squad wordt gezet samen met andere spelers.

Buiten de nieuwe features is het customisen van je eigen stadion weer uitgebreid met nieuwe skins en goaltunes, tribunes en zelfs VIP decks.

Pro Clubs

Pro Clubs vind ik persoonlijk veruit de leukste gamemode van FIFA 22. In Pro Clubs maak je je eigen speler of speelster (jazeker, ze hebben vrouwen toegevoegd), waarmee je vervolgens wedstrijden kunt spelen met een door jou of je vrienden aangemaakte profclub. Kies je er bijvoorbeeld voor om te spelen als spits, zorg er dan voor dat je op positie blijft in de wedstrijden en scoort, zo verdien je skillpoints om te gebruiken in de skilltree van jouw speler om deze zo nog beter te maken in bepaalde technieken zoals bijvoorbeeld afstandsschoten, kopballen of volleys. Nieuw in FIFA 22 zijn Perks. Dit zijn een soort attributen die je kunt activeren tijdens het spelen. Geef je bijvoorbeeld 15 foutloze passes op rij, dan kun je een korte snelheidsboost activeren om zo eventueel de wedstrijd te kunnen beslissen. Als je samen met jouw vrienden/vriendinnen genoeg wedstrijden wint zal je promoveren naar een hogere divisie. Vertier gegarandeerd als je met een groepje een avondje profclubs speelt!

Carriere

In Career mode kun je een carrière als manager of speler beginnen. In beide gevallen zijn er nieuwe features toegevoegd. Je nu als manager een niet bestaand voetbalteam kunt oprichten om mee te strijden in een van de vele competities. Zo heb ik bijvoorbeeld een team aangemaakt in de Eredivisie. Je kunt zelf bepalen welke spelers je koopt en verkoopt, wat voor een soort jeugdspelers je scout, je eigen tenues ontwerpen en zelfs je thuisstadion bepalen inclusief clublied!  Een carrière als speler is een tikkeltje moeilijker en realistischer gemaakt. Waar je voorheen eigenlijk vrijwel direct in de basis stond van je nieuw team zul je nu echt speeltijd moeten gaan verdienen. Dus eerst jezelf bewijzen tijdens invalbeurten en vriendschappelijke wedstrijden en jezelf laten zien op de trainingen. Is de coach tevreden? pas dan zul je kans maken op een basisplaats. Ook is het mogelijk om skillpoints aan je speler toe te voegen waardoor zijn groei bevorderd wordt in attributen waar je dat zelf het liefste wilt, zoals bijvoorbeeld schotkracht of snelheid.

VOLTA

Waar ik vorig jaar voornamelijk veel te vinden was in de VOLTA gamemode, spreekt deze mij dit jaar wat minder aan. Het is een stukje meer ‘arcade’ geworden. Je hebt nu bijvoorbeeld een skill meter die volloopt als je bepaalde trucjes uitvoert. Hoe voller de meter hoe meer punten je krijgt bij je volgende doelpunt. Ook nieuw zijn de signature abilities. Spelers die bijvoorbeeld de snelheids perk aan hebben kunnen een korte snelheidsboost activeren door op RB/R1 te drukken. Op de skill zit een cooldown en kan tussen de wedstrijden gewisseld worden.

Een andere nieuwe toevoeging aan VOLTA is de VOLTA Arcade. Dit is een weekend-only playlist en bestaat uit losse party-games waaronder Trefbal, voet tennis, Team Keepaway, Disco Lava en meer. Momenteel zijn er acht party-games beschikbaar bij de launch, maar EA heeft al aangekondigd dat er meer onderweg zijn!

EA heeft dit jaar aangetoond dat ze weldegelijk naar de fans kunnen luisteren als ze willen. FIFA 22 is een meer dan prima game voor zowel bestaande als nieuwe spelers. Ik durf zelfs te zeggen dat door de meer arcade-achtige gameplay van VOLTA zelfs niet voetballiefhebbers plezier kunnen hebben aan deze game. Heb jij FIFA 21 overgeslagen? Dan raad ik je zeker aan om FIFA 22 in huis te halen. En weetje wat? Als je FIFA 21 niet hebt overgeslagen ook!

FIFA 22 | REVIEW
Meer dan 4000 nieuwe animaties en gameplay mechanics
Eindelijk je eigen club in career mode