Final Fantasy VII Remake Intergrade | REVIEW

10 juni 2021
Square Enix
Square Enix
PlayStation 5
80

Vorig jaar werden we verblijd met de komst van Final Fantasy VII Remake en nu kunnen we opnieuw genieten van dit prachtige avontuur op de PlayStation 5 met Intergrade, welke een aantal nieuwe features kent voor de new-gen console van Sony.

Wat is Final Fantasy VII Remake Intergrade nou eigenlijk? Simpel gezegd, het is exact dezelfde game als Final Fantasy VII Remake, maar kent verbeterde prestaties dankzij de kracht van de PlayStation 5 en het kent een stukje DLC in de vorm van Episode Intermission waarin je met Yuffie uit de originele PS1-game kunt spelen. Hoewel Intergrade als standalone game verkrijgbaar is kun je, als je de PlayStation 4-versie al in je bezit hebt, de game gratis upgraden naar Final Fantasy VII Remake Intergrade. Alhoewel de nieuwe Episode Intermission is wel betaalde DLC. Of deze nieuwe episode werkelijk de moeite waard is, dat lees je hieronder.

Opgepoetst en wel

Deze heruitgave van Final Fantasy VII Remake voor de PlayStation 5 is eerlijk gezegd een opgepoetste versie van de eerder verschenen game en het brengt twee nieuwe grafische opties met zich mee. Zo is daar een ‘Grafische modus’, waarin de voorkeur gaat naar de 4K resolutie en een lagere frames per seconde, terwijl de ‘Performance Mode’. prioriteit geeft aan 60fps boven de 4K resolutie. Ik moet zeggen dat de laatste grafische modus mijn persoonlijke voorkeur heeft, omdat de game op 60fps gelijk heel anders speelt en aanvoelt. Daarnaast heeft Intergrade ook flink wat opgepoetste textures gekregen en hierdoor ziet de game er nog gelikter uit dan op de PS4.

Naast deze twee grafische opties heeft Square Enix ook een nieuwe Photo Mode aan de game toegevoegd, die voor waanzinnig mooie plaatjes zorgt, als je eenmaal een beetje creatief bent. Daarnaast maakt Intergrade ook gebruik van de Haptic Feedback van de DualSense controller, maar eigenlijk merk je hier helemaal niets van en is dit een verwaarloosbare toevoeging aan het pakket. We mogen niet klagen over deze toevoegingen, want diegene die dus al de PS4 versie in hun bezit hebben mogen dan ook gratis de PS5 update downloaden.

Wil je meer te weten komen over Final Fantasy VII Remake, bekijk dan zeker even ONZE REVIEW van de game terug.

In de sloppenwijken van Midgar

Waar je wel voor dient te betalen is de nieuw toegevoegde DLC in deze Intergrade versie van. Met Episode Intermission mogen we een nieuw kort verhaal volgen met de onhandige ninja Yuffie in de hoofdrol. Dit alles speelt zich af tijdens de gebeurtenissen in Final Fantasy VII Remake en volgt een eenvoudig verhaal. Nadat Yuffie is uitgenodigd om Avalanche te helpen, raakt ze al snel verdwaald in de vervallen buitenwijken van de stad Midgar. Bij het bereiken van waar ze uiteindelijk moet zijn, maakt ze kennis met een kleine groep personages, met als meest opvallende karakter de ninja Sonon, die al snel je enige bondgenoot wordt in deze DLC. Daarna gaan ze op een missie om de Ultimate Materia van Shinra te stelen.

Het eerste wat opvalt aan Episode Intermission, is hoe fijn Yuffie haarzelf laat besturen. Ze is namelijk extreem wendbaar en haar aanvallen zijn een genot om te gebruiken. Het gooien van haar boemerang-achtige wapen voelt geweldig en ziet er ook nog eens ontzettend tof uit! Ook kun je jezelf gewoon in de strijd gooien en op oldschool wijze je vijanden in elkaar beuken. Deze speelstijl gaat perfect hand in hand met Yuffie’s persoonlijkheid, aangezien ze energiek en vaak onstuimig is. Het feit dat mensen haar niet serieus lijken te nemen, maakt haar persoonlijkheid alleen maar innemender.

Mini-games

Een aspect van Episode Intermission wat absoluut geweldig is, is het feit dat het een paar substantiële stukken in het verhaal optionele inhoud kent. De ene is een minigame met tijdslimieten en een andere omvat het verzamelen van flyers die je kunt vinden in de sloppenwijken van Midgar. Deze stukken onthullen kleine verhaaltjes en belonen je daarnaast ook met handige materialen. De grootste toevoeging is een volledige minigame die bekend staat als Fort Condor, wat natuurlijk een verwijzing is naar de stad en de bijbehorende minigame uit de originele game. In wezen is dit een 1-op-1 tower defense-bordspel en het is een ontzettend toffe toevoeging om dit onder de knie te krijgen, omdat het je zeker een paar pogingen kost om de moeilijkere tegenstanders te slim af te zijn.

Hoewel Episode Intermission een toffe uitbreiding is, is het verhaal wel een beetje flauw te noemen. Ik begrijp dat het een kort stukje DLC is, maar het is aardig aan de korte kant en het eindigt gewoon na een aantal gehaaste dramatische scènes. Als het eenmaal allemaal voorbij is, krijg je een lange scène te zien met de hoofdcast van Final Fantasy VII Remake. Toch was ik zelf erg geïnteresseerd in Yuffie’s verhaal dat het teleurstellend om te zien is dat ze niet in deze epiloogscènes te zien was. Wellicht is dit een poging van Square Enix om ons als gamers alvast warm te maken voor het onvermijdelijke vervolg, maar het had allemaal wel iets meer mogen zijn.

Als totaalpakket is Final Fantasy VII Remake Intergrade een geweldige toevoeging aan de catalogus van PlayStation 5 games. De game was al mooi, maar is nu extra opgepoetst en het speelt als een zonnetje op 60fps. Episode Intermission is een toffe uitbreiding die helaas wel iets te kort is. Toch vond ik het wel steeds boeiender worden naarmate ik verder kwam. Final Fantasy VII Remake Intergrade is in ieder geval de ultieme ervaring geworden, en nodigt je daarnaast ook uit om de game opnieuw te gaan spelen op de PlayStation 5.

Final Fantasy VII Remake is een fantastische RPG die je gespeeld moet hebben
Draait erg goed op PS5 en ziet er geweldig uit
DLC is een erg goede toevoeging aan het hoofdverhaal