Ghost of Tsushima: Director’s Cut | REVIEW

Release Date
20 augustus 2021
Uitgever:
PlayStation Studios
Ontwikkelaar
Sucker Punch
Platform:
PlayStation 4, PlayStation 5
Our Score
85

Ghost of Tsushima verscheen vorig jaar op de PlayStation 4 en werd door veel gamers geprezen vanwege zijn toffe en vermakelijke gameplay en sfeervolle spelwereld. Onlangs heeft de game een Director’s Cut editie gekregen, met een nieuw verhaal, een nieuw eiland en een aantal subtiele veranderingen, en heeft het zelfs een PlayStation 5 upgrade mogen ontvangen.

Het is ondertussen alweer iets meer dan een jaar geleden dat ik Ghost of Tsushima heb uitgespeeld (is het al zo lang geleden?), en toch bleef de game constant in mijn gedachten spoken. De toffe gameplay smaakte na het uitspelen van de game naar meer, en ik was zelf dan ook erg in mijn nopjes toen de nieuwe DLC werd aangekondigd. Ghost of Tsushima werd gekenmerkt door zijn intense gevechten in een ontzagwekkend mooi landschap. Terwijl veel AAA-titels kiezen voor massale aantrekkingskracht via de nodige welbekende gameplay elementen en overdreven emotionele personages, houdt Ghost of Tsushima het juist op uitdagende gevechten met daarbij een nuchter maar goed uitgewerkt verhaal. Hierdoor waan je jezelf werkelijk als Jin Sakai, het hoofdpersonage uit de game. Mocht je Ghost of Tsushima nog niet gespeeld hebben, en ben je in het bezit van een PlayStation 5, dan kun je nu aan de slag met de Director’s Cut van de game welke goed gebruik weet te maken van alle features die de PS5 rijk.

Vorig jaar heeft Jeroen Ghost of Tsushima onder handen mogen nemen, en hij was aardig enthousiast over de game (wat je uiteraard terug kunt lezen in zijn uitgebreide REVIEW). In dit artikel bespreek ik dan ook alleen de nieuwe content die de Director’s Cut ons brengt en ga ik het natuurlijk ook even hebben over hoe de game presteert op de PlayStation 5. Inhoudelijk is er in ieder geval weinig veranderd in de base-game, welke vorig jaar al is verschenen op de PS4.

Verrekte keelzingende Mongol!

Compleet nieuw aan deze Director’s Cut is de toevoeging van een compleet nieuw eiland, genaamd Iki Island. Dit is een op zichzelf staande campaign compleet met unieke missies, een verscheidenheid aan prachtige bezienswaardigheden en een verbluffende verhaallijn. Na aankomst op het eiland via een gewelddadige boottocht, wordt Jin gevangengenomen door een krachtige sjamaan die bekend staat als The Eagle, die hem vergiftigt in de hoop dat Jin een van haar volgelingen zal worden. Gedurende het hele verhaal hoor je haar praten, zelfs als je gewoon rondrent en daagt ze je uit als je wordt opgemerkt door een vijand. Dit is een van de bijwerkingen van het vergif wat Jin heeft gekregen en dit deed me sterk denken aan Senua’s Sacrifce, waardoor je een bepaald eng gevoel in je lijf krijgt. In feite is Iki Island over het algemeen een enge plek om op avontuur te gaan en herbergt het eiland ook een verschrikkelijk verleden voor de Sakai-clan. Natuurlijk kun je er tal van adembenemende locaties vinden, maar het feit dat het eiland overspoelt is met vijandelijke Mongoolse soldaten zorgt voor een beklemmend sfeertje. Dit keer worden de soldaten vergezeld van sjamanen die je op de achtergrond kunt horen keelzingen, wat hun bondgenoten weer sterker maakt. Dit alles zorgt voor een bijzonder sfeertje en daarnaast maakt het de game ook nog een stuk uitdagender als voorheen.

Naarmate Jin vordert in de game en zich door een horde aan missies weet te worstelen, wordt hij teruggevoerd naar het verleden om herinneringen van zijn vader op te halen. De manier waarop dit verhaal verteld wordt is geweldig goed uitgewerkt, en je wordt er dan ook finaal ingezogen. Er zijn daarnaast ook weer een flinke hoeveelheid zijmissies te vinden en met alles ben je zo ongeveer 15-18 uur mee bezig om het te voltooien. Dit is een prima hoeveelheid content voor wat je krijgt voor deze betaalde nieuwe DLC. Verder zijn er weinig gameplay veranderingen. Je zal nog steeds veel tegen hordes vijanden moeten vechten, op de juiste manier moeten pareren en ontwijken en daarna moeten terugslaan.

Nieuwe dingetjes enzo…

Met de Director’s Cut krijgen we ook een heuse new-gen upgrade voor de PlayStation 5. Hoewel de game op de PS4 er al prachtig uitzag, is dit met de PS5 versie niet anders en het uitgebreide kleurenpalet spat nu echt goed van je scherm af. De game ziet er net wat scherper uit dankzij de native 4K resolutie en draait het ook nog eens op een stabiele en soepele 60 fps. Daarnaast brengt deze PS5 versie nog kortere laadtijden met zich mee. Als laatste kent de game nog DualSense ondersteuning waardoor je veel meer feedback kunt voelen met je controller. Zo voel je de verschillen tussen de slagen van je zwaard, maar ook het verschil tussen een rotsachtige of zanderige ondergrond waarop je loopt, zelfs het trappelen van je paard voel terug in de controller, wat zorgt voor meer immersie in de game. Ook de adaptive triggers worden gebruikt en dit voel je weer voornamelijk terug als je met je pijl en boog aan het schieten bent, daarnaast wordt al deze immersie nog verder versterkt door de toevoeging van 3D audio feature die de PS5 rijk is.

I AM LEGEND!

Hoewel het niet exclusief is voor de Director’s Cut, kent Ghost of Tsushima ook een Legends-modus. Deze is enige tijd na de originele release uitgebracht, maar hier hebben wij nog geen aandacht aan besteedt. Deze mode weet op een uitstekende manier de gameplay om te vormen naar een online mode. In Legends kun je kiezen uit vier karaktertypes, namelijk samurai, hunter, assassin of ronin,  vanaf dat moment kun je coöperatieve verhaalmissies voor twee spelers voltooien die zijn gebaseerd op Japanse folklore en deze missies zijn visueel behoorlijk indrukwekkend te noemen. Daarnaast kent Legends ook een survivalmode die je met maximaal vier spelers kunt spelen en elkaar kunt uitdagen. In september zal Legends ook nog een teamgebaseerde modus krijgen genaamd Rivals, dus ontwikkelaar Sucker Punch is zeker nog niet klaar met de ontwikkeling van Ghost of Tsushima. 

Conclusie

Als je Ghost of Tsushima nog niet hebt gespeeld, dan is deze Director’s Cut het perfecte excuus om dit meesterwerk eindelijk eens zelf te ervaren. Deze editie kent een verbluffende basiservaring, super toffe online modi en je krijgt er ook nog eens een gloednieuwe content bij die je flink wat uren spelplezier zal bezorgen!

Ghost of Tsushima: Director’s Cut | REVIEW
HOT!
Dezelfde vette game die prachtig draait op PS5 en profiteert van de DualSense features
Iki Island zorgt voor een heel nieuw avontuur met toffe verhaallijn
Draait geweldig goed op PS5 en kent nog kortere laadtijden
NOT!
Kent dezelfde kleine problemen als het origineel
85
SCORE

Vond je dit artikel nuttig?

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
NL / EN
0
Geef je mening over dit onderwerp en laat een reactie achter!x