Goat Simulator 3 | REVIEW

De geit is gemolken!

17 november 2022
Plaion
Coffee Stain North
75

Heb je altijd al de behoefte gehad om alles wat je tegenkomt een kopstoot te geven, of juist te likken? Met Goat Simulator 3 worden al je dromen werkelijkheid, en mag je diverse geitige dingen doen die je wellicht altijd al hebt willen doen. Of het alsnog werkelijk een genre is wat bij je past, dat is natuurlijk een persoonlijke vraag. Wellicht biedt de onderstaande review je een antwoord.

De eerste Goat Simulator verscheen alweer in 2014 en was een belachelijk grappige game die zichzelf zeker niet serieus nam. De game werd door zijn ontwikkelaar, Coffee Stain, dan ook vergeleken met skateboardspellen, maar in plaats van een bord op wielen bestuur je juist een geit die erop gericht is zoveel mogelijk schade aan te richten in een grote open wereld. Goat Simulator was in de eerste instantie bedoeld als een grappige prototype van een interne project, maar werd in een vroege alpha stadium getoond in diverse YouTube video’s. Wat men niet verwacht had is dat dit prototype behoorlijk wat bekijks trok en gamers geïnteresseerd waren. Dit leidde ertoe dat Coffee Stain besloot om de game tóch maar te ontwikkelen, met behoud van een shitload aan bugs en glitches om de amusementswaarde van het spel te behouden. Hoewel niet iedereen gediend was van Goat Simulator, heeft de game wel een soort cultstatus weten te behalen, en heeft iedereen weleens van de game gehoord.

Goat Simulator 3 is een direct vervolg op het eerste deel. Nu denk je bij jezelf waar is deeltje 2 dan? Nou die is voor de gelegenheid maar overgeslagen waardoor we gelijk met het derde deel aan de slag mogen met de doldwaze geiten en hun grappige capriolen.

Rammen & likken

Goat Simulator 3 is net als zijn voorganger een third-person game met een grote open wereld. Opnieuw mogen we de rol aan nemen van Pilgor, de welbekende geit dit faam en beroemdheid verkreeg in het eerste deel. In Goat Simulator 3 mogen we de boel dus weer als een geit verkennen door te springen, rennen, dingen kapot te rammen met onze hoorns en alles likken wat los en vast zit. Door aan voorwerpen te likken, wordt de tong van onze Pilgor aan het voorwerp vastgemaakt en is het dus mogelijk om deze rondslepen totdat we er zelf voor kiezen om het los laten laten. Ook is het mogelijk dat we Pilgor op elk moment in een ragdoll-model laten vallen, waardoor de physics van de game het overneemt en er dus hele rare dingen kunnen gebeuren op je scherm. Ook is het mogelijk om hierdoor te stunten en door een aantal goed geplaatste ramps, trampolines en andere voorwerpen kunnen we de stunts van onze geit manipuleren en zelfs tot grote hoogtes de lucht in lanceren.

De game kent een scoresysteem dat vergelijkbaar is met skateboardspellen zoals Tony Hawk’s Pro Skater, waarbij het uitvoeren van trucs of andere acties punten oplevert, terwijl het achtereenvolgens aan elkaar koppelen van dergelijke trucs helpt bij het opbouwen van een vermenigvuldiger die van toepassing is op de totale score van de trucs die in de reeks worden gedaan. Ook kent de game een heleboel verschillende objectives, zoals het bereiken van een bepaalde hoogte, een kernraket afvuren, het voltooien van salto’s of het vernietigen van computers. Hoewel deze missies je wel wat structuur geven, ben je niet verplicht om deze instructies op te volgen. en kun je dus doen en laten wat je zelf wilt, wat de nodige hilarische momenten op kan leveren.

Alle geitheid op een stokkie

Goat Simulator 3 is een bijzondere game en kent dan ook een heel apart gevoel voor humor. Om je een idee te geven, zal ik een situatie beschrijven. Voor mij ligt een grote vijver vol vissen en een nogal ongelukkige man ligt met zijn gezicht naar beneden in het water. Ineens verschijnt er een objective op mijn scherm en verklaart dat ik ‘Steve moet redden’. Uiteraard doe ik mijn geitenplicht en gooi ik mezelf in het water, ik lik de half ondergedompelde kerel en sleep hem met al mijn geiten kracht uit de vijver. Doel behaald? Nee, want Steve was juist een vis in de vijver, zo blijkt.

Het bovenstaande is de soort humor dat je kunt verwachten in de game en uiteindelijk is het iets waar je verliefd op zal worden, of juist helemaal niet. Goat Simulator 3 is heel erg flauw en kent dan ook veel (Engelse) woordspelingen welke gecombineerd worden met een shitload aan popcultuur referenties en ook een heleboel herkenbare easer-eggs die menig gamer een goede grijns op het gezicht zal geven.

Helemaal aan het begin van de game zit je achterop een huifkar, terwijl een boer commentaar geeft op hoe lang het duurde voordat je wakker werd. Deze intro sleept zich voort tot het punt waarop de boer zelfs commentaar geeft op het “te lange intro”. Dit segment is een hele grote Skyrim-parodie, en zo zijn er nog heel veel andere voorbeelden te noemen die Goat Simulator op briljante wijze op de hak probeert te nemen. De game slaagt er dan ook in om op een hilarische wijze meerdere grappen te maken over enkele van de grootste games, game-ontwikkeling en uiteraard zichzelf.

Goat Simulator 3 zit dan ook tjokvol grappen en easter-eggs, en de kans dat je er gemakkelijk wat gaat missen is dan ook zeer groot. Op iedere plek in de game zijn dan ook kleine details te vinden. Het meest voorkomende detail is dat je al snel ontdekt dat de burger, die je zojuist een kopstoot hebt gegeven, een naam heeft die verwijst naar een beroemdheid. Toch zijn er veel diverse easter-eggs verstopt in de (indrukwekkend) grote spelwereld, en deze kunnen alleen worden gevonden door diegene die echt hun best doen om deze wereld te verkennen. GTA, Call of Duty, Silent Hill, Resident Evil, Wolfenstein 3D en nog veel meer games worden goed te kakken gezet.

Goat Towers

Verkenning is essentieel in San Angora. Het ontdekken van kleine geheimen, het (per ongeluk) oplossen van puzzels of het vinden van nieuwe cosmetische items voor je geit is allemaal onderdeel van het plezier. Sommige unlockables zijn vrij eenvoudig, terwijl andere net iets moeilijker zijn, maar zodoende weet de game toch de nodige afwisseling te brengen. Natuurlijk kun je doelloos door de immens grote spelwereld bewegen, maar het leukst zijn toch wel de diverse missies die je kunt vinden in de game, die ook zorgen voor de nodige structuur.

Goat Simulator 3 bevat een reeks verbeteringen en nieuwe functies die de geitenchaos in vergelijking met zijn voorganger flink weet op te voeren. Zo kent het een duidelijke map met alles erop en eraan, zoals waypoints, objectives en minigames. Dit maakt het een stuk makkelijk om jezelf door de wereld te navigeren en je te oriënteren. Hoewel de map in het begin nog gehuld is in een “Fog of War”, kun je steeds meer ontdekken door Goat Towers te synchroniseren, welke ook weer een beetje lijken op de “viewpoints” uit de Assassin’s Creed-games. Deze Goat Towers zijn wel dubbel belangrijk, omdat je ze ook nodig hebt om steeds meer toegang te krijgen in de Goat Castle.

Dit kasteel kom je al in het begin van de game tegen, en is op dat moment dan ook een afbrokkelende verspilling van ruimte. Naarmate je missies voltooit kun je het geitenkasteel upgraden en veranderd deze in een glimmende uitvalsbasis met kleine souvenirs van je uitgehaalde streken die je hebt weten te voltooien.

Jij Krijgt Die Lach Niet Van Mijn Gezicht

Naast het feit dat de spelwereld ook een heel stuk groter is als het origineel, is het ook ietsje makkelijker geworden om collectables te vinden. Zo hoor je nu een geitenbel rinkelen als een verzamelbare snuisterij in de buurt is, wat eerlijk gezegd wel een verademing is, alhoewel het je zeker flink wat uurtjes zoet zal houden om deze allemaal te vinden. Ook een toffe vernieuwing is dat je in Goat Simulator 3, als een echte gangster, auto’s in GTA-stijl kunt kapen en zo lekker door San Angora kunt cruisen om naar hartenlust voetgangers omver te rijden of gewoon alles kunt slopen door tegen dingen aan te botsen. Naast gewone auto’s vindt je ook bijzondere voertuigen zoals sleepwagens om gebouwen van hun fundamenten te rukken, of een vrachtwagens die energiedrankjes naar mensen kan afvuren.

Er is genoeg te beleven in Goat Simulator 3 en de verhalende missies zorgen dan ook voor veel speelplezier, toch is het jammer dat het allemaal niet heel erg lang duurt. Als je puur en alleen deze missies zou spelen, dan kun je deze binnen vijf uur voltooien, wat dan toch wel een beetje kort aanvoelt. Hoewel deze missies behoorlijk leuk zijn, zijn ze wel simpel van opzet en is het daarnaast ook onmogelijk om dood te gaan of een missie te falen. Als het verhalende segment nu toch twee of drie uurtjes langer was geweest, dan had het in ieder geval beter aangevoeld, maar desondanks zijn de diverse activiteiten in Angora wel de moeite waard en weet het je toch flink wat uurtjes bezig te houden. De game zal bij de meeste gamers dan ook zeker een lach op het gezicht weten te toveren en het verhalende aspect zorgt dat dit zeker veel vaker zal gebeuren.

Co-op galore

Er is trouwens nog een andere manier om de speelduur van Goat Simulator 3 te verlengen. De campagne is namelijk ook lokaal (via splitscreen) of via online co-op te spelen met drie andere spelers. Het is natuurlijk altijd leuker om met meerdere spelers te spelen en in co-op heb je ook een iets andere beleving. Goat Simulator 3 kent dan ook minigames die specifiek bedoeld zijn om in co-op te spelen. Zo is er een Splatoon-achtige minigame, waar je objecten in jouw kleur moet verven en is er een minigame waarbij je in een auto zit met drie bommen achterop en ieder deze bommen moet laten exploderen door daar tegenaan te rijden. Het zijn hele simpele minigames, maar door het simplistische karakter zijn ze ook waanzinnig leuk om te spelen en zorgt het voor een goede balans in speelplezier.

Toen de originele Goat Simulator in 2014 verscheen was het grafisch zeker geen hoogvlieger, en dit kan dan ook gezegd worden van het vervolg. Hoewel Goat Simulator 3 er wel vele malen beter uitziet als het origineel, blaast het je zeker niet van je (game)stoel, en zijn er uiteraard mooiere games te vinden. De personagemodellen zijn lekker clunky, zoals het hoort in een game als dit, maar de spelwereld ziet er dan wel weer kleurrijk en gedetailleerd uit. Qua performance doet de game wat het moet doen, en het loopt op Xbox Series X | S en PlayStation 5 dan ook op een stabiele 60fps.

Goat Simulator 3 is een solide vervolg op een game die in het verleden al flink wat spelplezier wist te brengen. Alles is groter en beter in dit vervolg: een grotere open wereld, meer aanpassingsmogelijkheden, meer om te ontgrendelen en te vinden en we hebben eindelijk een (online) multiplayer met simpele maar hele leuke minigames. Technisch is Goat Simulator zeker geen hoogstaand werk, en zo hier en daar zal je een paar foutjes tegenkomen, maar dit doet niets af aan de gameplay. Ik kan in ieder geval niet genoeg benadrukken hoe vreemd en bevredigend het is om als geit de hel los te laten op een nietsvermoedende stad.

Goat Simulator 3 | REVIEW
Heerlijke gameplay, met verstand op nul!
Uitgebreide spelwereld tjokvol grappige details