Google heeft op de Game Developer Conference Stadia aangekondigd, een nieuw gameplatform dat games streamt en gebruik maakt van cloud technologie.

Stadia is een online streamingdienst die op verschillende platformen, zoals internet browsers, computers, televisie’s en mobiele apparaten af te spelen is. Het platform zal dus geen gebruik maken van een eigen console. Tijdens de presentatie van Stadia kon je zien hoe Assassin’s Creed Odyssey gespeeld werd op een Chromebook, direct wisselde naar een smartphone en vervolgens weer verder ging op een PC.

Stadia maakt gebruik van Google’s wereldwijde datacenters die zijn te vinden in meer dan 200 landen en ontwikkelaars krijgen hier toegang tot om hun titels naar Stadia te brengen. Voor spelers moet het mogelijk zijn om binnen enkele seconden al een game te spelen, waarbij het mogelijk is om deze direct via een Play-knop op te starten als je een YouTube-video van de titel kijkt. Ook is het mogelijk een ‘walkthrough’ op te vragen als je vastzit in een game.

Google’s Stadia heeft een internetverbinding van minimaal 30 Mb/s nodig om games in 4K en 60 frames per seconde te spelen. Dit bevestigt Google Stadia-hoofd Phil Spencer in gesprek met Kotaku. “1080p, 60 frames per seconde, vereist ongeveer 25 megabits per seconde”, vertelt Spencer.

Google werkt samen met AMD voor de GPU’s die de Stadia-technologie aansturen in de datacenters. Deze maken het mogelijk om krachtige games af te spelen. Een game kan gebruik maken van meerere GPU’s en volgens Google beschikt één van deze GPU’s al over 10.7 teraflops. In vergelijking: de Xbox One X beschikt over 6 teraflops, terwijl de PlayStation Pro over 4.2 teraflops beschikt. Dat betekent dat één enkele GPU van Stadia krachtiger is dan de Xbox One X en PS4 Pro tezsamen.

Daarnaast werkt Google samen met onder andere Unreal, Unity, Havok, CryEngine en Simpygon om ontwikkelaars een zo flexibel mogelijke werkruimte te bieden op Stadia.

Jade Raymond (bekend van Assassin’s Creed) is aangesteld als het hoofd van een nieuwe ‘first-party’ studio, genaamd Stadia Games and Entertainment. De studio werkt aan exclusieve Stadia-titels, maar ook met externe ontwikkelaars om de technologie beschikbaar te maken voor andere third parties.

Stadia zal ergens dit jaar in Europa, de Verenigde Staten en Canada verschijnen. Ergens rond de E3 zullen er meer details over Stadia en de games vrijkomen.

Hieronder zie je de persconferentie van Google in volle glorie: