Hitman: Freelancer is een nieuwe spelmodus die -gratis- is toegevoegd aan Hitman 3 (welke onlangs is omgedoopt naar Hitman: World of Assassination) en welke een roguelike draai geeft aan de serie. Of dit ook werkelijk leuk is, lees je natuurlijk in de onderstaande review!

Wat Freelancer doet is een aantal nieuwe gameplay-wendingen toevoegen aan de originele Hitman-formule. De belangrijkste gameplay veranderingen zitten hem in het feit dat Agent 47 onderdeel is van een grotere organisatie, wat betekent dat hij toegang heeft tot een verscheidenheid aan gadgets, wapens en aanvullende informatie die van groot belang zijn voor zijn missies. Freelancer is dan ook een ander soort ervaring en kent niet echt een verhaal. Toch zal je opnieuw je handen vuil moeten maken om naar de top te kunnen klimmen. In het begin van deze modus begin je met niets, en door een verscheidenheid aan missies te voltooien verdien je jouw favoriete uitrusting bij elkaar. Hier zit dan ook het adertje onder het gras, want al deze zorgvuldig uitgekozen uitrusting kun je zomaar ineens kwijt zijn als je tijdens een missie het lootje legt.

Syndicaten

Het is jouw taak om tijdens het spelen van Hitman: Freelancer een aantal criminele syndicaten uit te schakelen tijdens verschillende missies . De nieuwe missiecyclus richt zich op het neerhalen van vier criminele organisaties via een verscheidenheid aan steeds moeilijker wordende doelstellingen. Als Agent 47 reis je naar 18 verschillende locaties over de hele wereld om criminele organisaties neer te halen. Aan het begin van een missie kies je een doelsyndicaat of een groep vijanden die passen bij het algemene concept van de missie.

Er zijn bepaalde doelen in een campagne die moeten worden bereikt voordat je een laatste confrontatie kunt aangaan. In een gevecht moet je de opperhoofd van een syndicaat uit zien te schakelen, maar het zal een uitdaging zijn om ze te identificeren. Als je een taak met succes voltooit, word je beloond met Merces, het geld van de modus, dat kan worden gebruikt om wapens en freelance-uitrusting te kopen om toekomstige missies te voltooien.

De Freelancer modus kent diverse missies met verschillende moeilijkheidsgraden en daarnaast kun je ook nog bepaalde factoren kiezen die het moeilijker maken maar je wel meer belonen. Strategische plannen is dan ook de sleutel tot succes, omdat je pas echt weet waar je mee te maken krijgt als je er tot je middel in zit. Zoals ik al eerder vertelde kent deze mode geen gescript verhaalsegment dat je in de algemene goede richting wijst naarmate je dichter bij je doelwit komt en wordt je aan je lot overgelaten.

Merces

Naast de traditionele methoden zijn er nu andere middelen om wapens en bepantsering te verwerven. De eerste stap is het lokaliseren van wapenhandelaren met behulp van de map. Zoals met elk goed item, kosten ze je echter Merces, de nieuwe valuta van het spel. Er zijn een aantal methoden om Merces te verdienen, de meest gebruikelijke is via het succesvol voltooien van missies en bijbehorende bonusdoelen. Je kunt ook Merces krijgen door koeriers te vermoorden en als je de levels goed verkent kun je ook caches en kluizen tegenkomen die je wat rijker maken.

Als Agent 47 reis je naar 18 verschillende locaties over de hele wereld om criminele organisaties neer te halen. Aan het begin van een missie kies je een doelsyndicaat of een groep vijanden die passen bij het algemene concept van de missie. Als je er niet in slaagt een belangrijk lid van het syndicaat uit te schakelen, zul je de missie vanaf het begin moeten beginnen. Ook verlies je de helft van je Merces en verlies je je verzamelde wapens.

Als je een paar keer achter elkaar niet slaagt om een missie te behalen, dan is het helemaal afgelopen en zal je opnieuw moeten beginnen. Het is dus cruciaal in de Freelancer-modus om het volledige spel goed te begrijpen voordat je hieraan wilt beginnen. Ook zullen de side-quests van de wapenhandelaar je vaardigheid testen met een verscheidenheid aan wapens. De zijmissies van de Organtrader daarentegen dwingen je te experimenteren met gifstoffen en andere middelen om je doelwitten te controleren.

Moeilijk!

De moeilijkheidsgraad van Hitman: Freelancer is verreweg de meest opvallende verandering voor iedereen die de eerdere Hitman-games heeft gespeeld. Het grootste kenmerk is ongetwijfeld de toevoeging van de Hardcore-modus van Freelancer. Afgezien van het feit dat de lay-outs van de levels kunnen worden geleerd tijdens de verhalende modus, lijkt de gameplay in Freelancer gewoon heel anders. Elk van de locaties begint met een waarschuwingsstatus, wat aangeeft dat er een groter aantal camera’s zal zijn, dat de beveiliging beter zal opletten en dat je doelen je altijd kunnen identificeren, waardoor je altijd uit het zicht dient te blijven als ze dichtbij zijn.

Daarnaast zal je een prestigieus doelwit moeten selecteren en dit tot voltooiing brengen. Zo niet, dan zal de hele campagne letterlijk een mislukking zijn. Je moet vaak je toevlucht nemen tot buitengewone inventiviteit terwijl je probeert ze uit een overvolle kamer te halen. Je moet veel van wat je nu weet over Hitman vergeten en alleen de Hardcore-modus kiezen als je jezelf op de proef wilt stellen. Voor gevorderde Hitman spelers de Freelance modus dus zeker een welkome toevoeging, maar het is zeker niet het ideale startpunt voor iemand die nog nooit een Hitman-game heeft gespeeld. Het kan natuurlijk geen kwaad als iemand het spel vanaf nul probeert te leren, maar de moeilijkheidsgraad kan ervoor zorgen dat je de game nooit meer zult aanraken.

Voor de meeste levels die de game kent moet je op zijn minst enige bekendheid hebben met de mechanics van het spel, inclusief hoe de verschillende systemen met elkaar omgaan, hoe je ze kunt gebruiken en manipuleren en hoe je ze in je voordeel kunt gebruiken. Verder is het een game die behoorlijk verslavend kan werken en welke je uren kan bezig houden. Vooral vanwege de visuele presentatie, die er zeker indrukwekkend uitziet met zijn rijke omgevingen en dramatische lichteffecten, maar ook de diversiteit in de gameplay en de verschillende manieren waarop je doelwitten kunt uitschakelen.

Hitman: Freelancer biedt een ongewone en verleidelijke combinatie van een hoge moeilijkheidsgraad samen met aanpassingsvermogen. Het is zonder twijfel de beste sandbox-ervaring die alle beste delen van de Hitman-serie combineert. En als je jezelf kunt aanpassen aan de moeilijkheidsgraad heeft elke run van Freelancer, zodra je de slag te pakken krijgt, zijn eigen smaak en betekenis. Het voegt een nieuwe laag van diepte en herspeelbaarheid toe aan Hitman. Hitman: Freelancer is op zichzelf een briljante roguelike ervaring en weet stiekem het basisspel te overtreffen, al zal deze modus zeker niet voor iedereen zijn weggelegd.

Hitman: Freelancer | REVIEW
Toffe roguelike aanpak met de bekende Hitman-gameplay
Erg uitdagend voor ervaren spelers