Kirby Fighters 2 | REVIEW

Het is vreemd om te denken dat Kirby, net als Mario, in zoveel Nintendo-spin-offs voorkomt . Tussen het racen, flipperen en andere eenmalige avonturen door, blijft Kirby gewoon games en genres vinden om in op te duiken. Nu mag het koddige roze balletje zijn opwachting maken in een nieuwe fighting-game voor de Nintendo Switch.

Kirby Fighters 2, welke Kirby’s derde verschijning is op de Nintendo Switch,  werd onlangs stilzwijgend uitgebracht in de eShop van de Nintendo Switch. Het is een vervolg op Kirby Fighters, welke op de Nintendo 3DS verscheen, en presenteert zichzelf als een op Kirby gerichte 2D-brawler, die zich onvermijdelijk openstelt voor vergelijkingen met Super Smash Bros. Nadat ik er enige tijd mee heb doorgebracht, kan ik zeggen dat het zeker een leuke game is, hoewel het verpakt is in een eenvoud die beter geschikt is voor een jonger publiek.

Torenhoog

Kirby Fighters 2 heeft een koddige verhaalmodus die is opgesplitst in verschillende hoofdstukken, zodat je alleen kunt spelen met een AI-maatje of in lokale co-op met twee spelers. Deze keer werken King Deedee en Meta Knight samen om Kirby te verslaan en hem uit te nodigen voor de Buddy Fighting Tower, een verheven gebouw dat zich schijnbaar tot in de hemel uitstrekt. Kirby begrijpt niets van de brief van King Deedee en Meta Knight en komt erachter dat er iets mis is met de uitnodiging. Al snel spurt hij zich met een maatje naar de toren om uit te zoeken wat er aan de hand is.

Op elke verdieping van de toren liggen vijanden op de loer en je zult ze moeten verslaan om verder te komen in de game, waarbij elke verdieping uiteindelijk eindigt in een eindbaasgevecht. Buiten de verhaalmodus is er ook een “Single Handed” modus, waarin je deelneemt aan negen opeenvolgende solo-gevechten. Ook is er een Battle Mode, waarin je vecht met gekopieerde vaardigheden die Kirby allemaal dient te verwerven. Battle Mode fungeert tevens als de lokale multiplayer die de game kent. Omdat Kirby Fighters 2 een partygame pursang is, zijn er ook dus opties beschikbaar voor zowel lokale als online multiplayer met maximaal vier spelers.

Zuigen kreng!

Zoals het betaamt met games in dit genre, zijn er in het begin van Kirby Fighters 2 maar een handjevol personages om uit te kiezen. Naarmate je speelt en verder komt ontgrendel je meer van de selectie, welke uitkomt op 22 vechters. De meeste van deze personages zijn Kirby-varianten die bepaalde vaardigheden hebben geabsorbeerd, waaronder Sword Kirby, Wrestler Kirby en Yo-Yo Kirby, hoewel er ook andere personages aanwezig zijn, zoals Waddle Dee, Meta Knight, King Dedede, Gooey en Magolor. Tijdens de gevechten heeft elk personage zijn eigen HP-balk en daarnaast heb je een bepaalde hoeveelheid tijd om je tegenstanders in elke wedstrijd te verslaan. Elk personage heeft zijn eigen basisaanval met directionele varianten en kun je bepaalde aanvallen opladen. In plaats van vijanden op te zuigen om hun krachten te krijgen, zoals Kirby dit doet in bijvoorbeeld Smash Bros, kan Kirby in plaats daarvan vijanden opeten en uitspugen voor directe damage. Tijdens de matches door verschijnen er ook diverse items, deze varieren van voedsel die je gezondheid herstelt tot de Buddy Star Blaster, een tweedelig wapen dat zware schade aanricht wanneer het door jou en je bondgenoot wordt gebruikt. Al met al is er dus genoeg plezier te beleven in Kirby Fighters 2.

Je prestaties worden na elke wedstrijd beoordeeld en je krijgt punten op basis van verschillende factoren, waaronder hoeveel tijd er nog over is, of je bent gerevived of niet en hoeveel schade je tijdens de wedstrijd hebt opgelopen. Deze punten gaan naar een levelingsysteem genaamd Fighters Rank, welke nieuwe verhaalitems, levels en vaardigheden ontgrendelt naarmate deze stijgt.

Let’s party!

Kirby Fighters 2 is een soort kleurrijk feestje waarin je alles tegenkomt wat met Kirby te maken heeft. Het is dan ook een kleine viering van de geschiedenis van het roze blobje. Zo zijn er talloze teruggrepen op eerdere games, zoals de vele retro-geïnspireerde levels van de game. Mocht je trouwens in het verleden de Nintendo Switch games Kirby Star Allies of Super Kirby Clash hebben gespeeld, kun je zelfs exclusieve hoeden voor je vechters krijgen.

Hoewel Kirby Fighters 2 dus en soort feestje is voor de fans van het personage, neemt het niet weg dat de game verder gewoonweg niet bijzonder interessant te noemen is. Hoewel de game het standaard 2D-vechtprincipe van de Super Smash Bros deelt, hebben de personage in Kirby Fighters 2 een kleinere moveset dan wat je gewend bent in dit genre. Het is meer een soort uitgeklede LITE variant van Super Smash, en het voelt dan qua gameplay ook aardig basic aan. De combat in de game is dan wel functioneel te noemen, maar de gevechten zelf missen de spanning die je kent uit Super Smash. vanwege de beperkte mogelijkheden. Daarnaast valt de game op de langere termijn aardig in de herhaling en dit komt voornamelijk door het gebrek aan echte personages, want nu zijn het voornamelijk variaties op Kirby.

Het is duidelijk dat HAL Laboratory Kirby Fighters 2 zo heeft ontworpen dat het toegankelijk moet zijn voor jongere gamers. Als een soort instap brawler werkt Kirby Fighters 2 dan redelijk goed, maar als je dit gaat vergelijken met Super Smash Bros. dan merk je al snel de beperkingen die deze game met zich mee brengt. Daarnaast is de verhalende modus nogal repetitief en is de gameplay aardig uitgekleed te noemen. Voor jongere gamers en fans van de franchise is Kirby Fighters 2 zeker een aanrader, maar Super Smash veteranen kunnen deze game veel beter overslaan!

Kirby Fighters 2 | REVIEW
Leuke fanservice voor Kirby fans
Toffe game voor kids als instap voor Super Smash Bros.