KNACK II | REVIEW

November 2013 was het jaar dat de Playstation 4 gelanceerd werd. Daarbij horen natuurlijk ook launchgames, en een daarvan was Knack. Deze aardige platformgame kende een boel elementen uit games als Crash Bandicoot, Katamari en zelfs God of War maar wist niet bij het gros van de gamers weinig indruk te maken. Ondertussen zijn we alweer vier jaar verder, en mogen we het tweede deel van Knack verwelkomen. Lukt het nu wel om een blijvende indruk achter te laten? Je leest het in deze review!

Knack II is in de essentie een game voor de jongere gamer. Het is een vrolijke, kleurrijke game waarin je met hoofdpersonage Knack en zijn mattie Lucas al buttonbashend diverse vijanden het leven zuur maakt. De game is daarom ook simplistisch opgezet en kent dan ook een lineair karakter. Samen met Lucas gaat Knack op pad om de heerschappij van de kwaadaardige goblins te stoppen en daarbij moeten zij ook nog eens Relics zien te verzamelen om zichzelf te kunnen upgraden.

Relics

De Relics die je verzamelt in de game zorgen voor nieuwe eigenschappen voor Knack en Lucas. Zo kunnen beide personages groeien, waardoor ze hardere klappen uit kunnen delen, maar ze kunnen ook krimpen om voorbij diverse obstakels te komen. Toch moet je oppassen tijdens gevechten, een kleine Knack is namelijk kwetsbaarder voor aanvallen van de goblins dan een reuzen Knack. Ook moet je oppassen dat je niet teveel klappen krijgt, want hiermee verlies je jouw Relics en krimpt Knack totdat deze op zijn en je een compleet level opnieuw kan beginnen. Met enige regelmaat gebeurt dit ook en dit brengt de nodige frustraties met zich mee (gesloopte controllers en alles…).

Rammen!

Waar het origineel van vier jaar geleden nogal tegenviel en al snel in herhaling viel, heeft Sony Japan Studio dit keer geleerd van zijn fouten. Het eerste deel zag er leuk en koddig uit, maar verviel al snel in eentonige gameplay. Daarbij was er weinig energie gestoken in het verhaal en daardoor voelde de game al snel erg saai aan. Dit keer is er aardig werk gemaakt van alle “flaws” welke het origineel kende. De gameplay is uitgebreider geworden en de verhaallijn is wat speelser met bijbehorende plottwist welke ervoor zorgen dat je de game tot het einde uit wilt zitten. Waar Knack in het origineel alleen maar kon blocken en rammen, kan de beste held nu ook schoppen, vijanden vastpakken en meer. Ook krijgen we de beschikking tot het besturen van voertuigen welke de standaard buttonbash gameplay moet afwisselen. Als laatste zijn daar de God of War-achtige Quick Time Events die ook voor afwisseling zorgen en ook nog eens vet ogen.

Een punt van aandacht in Knack II is dat de game soms ineens een rare wisseling in de moeilijkheidsgraad kent. Ben je lekker aan het rammen op die vervelende goblins, krijg je ineens zelf alle hoeken van het level te zien door een aantal mechs die de game kent. Als ervaren gamer weet je hier natuurlijk wel raad mee, maar zou het je kleine broertje zijn weet hij niet wat hem overkomt. Dit levert zo her en der de nodige frustratie op, waardoor de tweede controller door de huiskamer vliegt…

Een ander element waarin Knack dan weer lekker uitblinkt is de mogelijkheid om lokale co-op te doen. Niets is zo vermakelijk om samen met een vriend en een kratje bier samen op de bank een game als Knack II te spelen. En hoewel het vet is om een game zo te spelen, valt wel op dat deze co-op mode behoorlijk chaotisch oogt. De onoverzichtelijkheid slaat al snel toe wanneer de Relics je om de oren vliegen van twee karakters welke simultaan spelen. Je moet echt op het puntje van je stoel zitten en jezelf goed focussen om te kijken waar je blijft. Het camera-standpunt van de game is statisch, wat betekend dat er geen enkele mogelijkheid is om zelf de camera te bewegen waardoor je door alle actie geen reet meer kunt zien.

Genoeg te zien en te beleven

Knack II is een game die bomvol collectables zit, en deze wil je natuurlijk allemaal vinden. Door op zoek te gaan naar deze schatten, speel je nieuwe vaardigheden vrij en verdien je onderdelen om Knack uit te rusten met nieuwe gear. In totaal zitten er honderd verborgen schatten in de game welke je kunt opsporen, dus er is genoeg te beleven in Knack II.

Aangezien we hier te maken hebben met een Playstation-exclusive, is het goed om te zien dat de game ook PS4 Pro opties kent. Zo speel je de game in een hogere resolutie met een flink aantal beeldjes per seconde. Tevens kent de game ook HDR ondersteuning welke het grafische plaatje ook aardig weet op te fleuren. Knack II is een kleurrijke game, met mooi vormgegeven levels en waar de details je om de oren vliegen. Het is daarom ook jammer om te zien dan Sony Japan Studio heeft gekozen voor een statische camera, want de game zou met een vrije camera veel beter tot zijn recht komen.

De originele Knack kende eind 2013 een aantal leuke zaken, maar deze wist niet te imponeren bij het grote publiek. Knack II doet een flink aantal zaken beter als zijn voorganger, maar het blijft een middelmatige platformgame. Toevoegingen als de lokale co-op maken het leuk om de game met vrienden te spelen en in totaliteit kun je de game binnen twaalf uurtjes uitspelen. Het bevat genoeg content om je even van de straat af te houden, met genoeg collectables om je verzameldrang te bevredigen. Helaas kent de game ook de nodige minpunten, zoals het onoverzichtelijke camera-standpunt, de vreemde wisseling in de moeilijkheidsgraad en de oppervlakkige puzzels die de game kent. Knack II is zeker geen hoogvlieger, maar de game weet op zijn beurt zeker te vermaken.

70
0
De kleuren spatten van je scherm af