LEGO Star Wars: The Skywalker Saga | REVIEW

May the Bricks be with you!

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga
5 april 2022
Warner Bros. Interactive
TT Games
90

Laten we het niet onder stoelen of banken steken: LEGO-games zijn gewoon ontzettend leuk om te spelen. De games moeten het niet zozeer van hun graphics hebben, maar de gameplay en voornamelijk de humor zijn elementen die deze games waanzinnig goed maken. Ondertussen kun je van alles kapot slaan, en onderweg beleef je een filmisch verhaal wat zorgt voor een grote glimlach op je gezicht. We hebben al diverse avonturen mogen beleven, van Batman tot Pirates of the Caribbean en Harry Potter tot Jurassic Park. Alle grote filmfranchises zijn weleens aan de beurt geweest. Ook de Star Wars-franchise heeft al meerdere LEGO-games gekregen, maar The Skywalker Saga is tot nu wel de grootste die we ooit hebben mogen spelen.

Star Wars-fans kunnen hun lol op met The Skywalker Saga, want werkelijk alle films komen aan bod in deze LEGO game, welke je het best kunt beschrijven als een gigantische ervaring. Zo mogen we reizen naar een groot aantal planeten, ontmoeten we enorm veel bekende personages uit de franchise en kent The Skywalker Saga een hele lange speelduur met daarbovenop nog eens heel veel replay waarde. Het is gewoonweg een enorm uitgebreide game dat je op avontuur neemt door het gehele Star Wars-universum. In grote lijnen blijft het verhaal trouw aan de films, maar worden uiteraard in de typische LEGO-vorm vertelt en kent de nodige humor die leuk is voor jong en oud. Omdat sommige verhaalelementen in de films best serieus zijn, is het erg grappig dat er hier zo nu en dan goed de spot mee gedreven wordt.

Niks nieuws, maar toch leuk!

Qua sfeer en speelduur zit de game dus erg goed in elkaar, maar waar het natuurlijk echt om draait is de gameplay en of de game niet repetitief wordt. Hoewel LEGO-games altijd heel leuk zijn om te spelen, vervalt de gameplay altijd wel in het herhaaldelijke. Met The Skywalker Saga moet je dan ook geen nieuwe dingen verwachten, want het maakt uiteraard gebruik van de welbekende LEGO formule. Zo moet je opnieuw alles kapot slaan wat je tegenkomt, waarmee je studs verdient. Ook zal je bepaalde gebieden nog niet kunnen betreden omdat je daarvoor eerst bepaalde personages vrij moet spelen en heel veel personages hebben daarnaast specifieke krachten die je in de desbetreffende gebieden moet gebruiken.

Onderweg zoek je minikits en los je puzzels op en zal je hier en daar wat moeten bouwen. Hoewel de gameplay in grote lijnen dus onveranderd is gebleven in vergelijking met andere LEGO-games onveranderd, is dit niet bij elke game een succes gebleken. Gelukkig weten deze elementen in The Skywalker Saga wel overeind te blijven en komt dit voornamelijk omdat je zovéél verschillende gebieden en planeten bezoekt en daarbij de diversiteit aan speelbare personages die de game kent.

Shitload aan content

De Skywalker Saga biedt ons een shitload aan verschillende toffe personages en het is dan ook erg vet om deze allemaal de revue te zien passeren. Alle speelbare personages vrijspelen is een enorm werk, aangezien het er een ongelooflijk groot aantal zijn, en ook na het uitspelen van het hoofdverhaal blijven er genoeg leuke dingen om te ontdekken. Ook welbekende dingen zoals lightsabers, objecten verplaatsen middels The Force, rijden op een speedbike en nog veel meer bekende dingen uit de franchise maken hun opwachting in The Skywalker Saga. Dat zijn elementen die uniek zijn aan Star Wars en hierdoor blijft de gameplay fris aanvoelen.

Knap koddig

De content en de hoeveelheid aan werelden om te verkennen is dus gigantisch en je kan de game een hele hele lange tijd blijven spelen. Buiten dat The Skywalker Saga een enorm plezierige game is om te spelen en het de films op een sterke manier omvormt tot een humoristische LEGO-ervaring, is het ook een leuke game om er naar te kijken. Op de PlayStation 5 en Xbox Series X ziet het spel er dan ook koddig uit en de verschillende planeten, samen met de felle kleuren spatten dan ook goed van je scherm. De actie ziet er strak uit en de lightsabers zijn erg knap geanimeerd. Het grafiscghe verschil tussen de eerdere LEGO Star Wars games en The Skywalker Saga is dan ook best groot te noemen en je hebt dan ook meer het idee dat je met plastic poppetjes aan het spelen bent dan voorheen. Tel hierbij de epische soundtrack bij op en je hebt een van de beste LEGO ervaringen die je ooit hebt mogen spelen!

The Skywalker Saga is een gigantische game die je eindeloos kunt blijven spelen. Er zijn enorm veel werelden om te verkennen, een shitload aan personages om te ontdekken en de game kent ook nog eens flink wat replay waarde. Dit is dan ook de meest uitgebreide en ambitieuze Star Wars-game tot nog toe en een must-play voor zowel LEGO- als Star Wars-fans!

Negen films in één game verwerkt
Shitload aan content
Eindeloos speelplezier voor jong en oud