Iedereen kent Mario Party. Dit spel staat bekend als een van de grootste friendcrushers in de game industrie. Vorige week kwam hiervan alweer de tiende consoleversie uit, deze keer voor het eerst op de Wii U, maar is dit spel daadwerkelijk capabel genoeg om vriendschappen compleet kapot te maken? Mede door deze vraag, ging ik op onderzoek uit.

[mbYTPlayer url=”https://www.youtube.com/watch?v=0_3Z2vYiS94″ opacity=”1″ quality=”medium” ratio=”auto” isinline=”false” showcontrols=”false” realfullscreen=”true” printurl=”true” autoplay=”true” mute=”true” loop=”true” addraster=”true” stopmovieonblur=”false” gaTrack=”false”]

Mario Karty

Net zoals in het vorige deel zit je in de “Mario Party-mode” met z’n vieren in een of ander stom karretje. Dit is overigens niet het enige wat hetzelfde gebleven is vergeleken met Mario Party 9, eigenlijk zit er maar weinig verschil in deze game mode (zoals tegenwoordig wel gebruikelijk lijkt te worden bij Nintendo, wederom luiheid?) Natuurlijk heb je andere tracks en zijn de voertuigen aangepast. Kortom een beetje de standaard zooi dat ieder deel wel verandert. Als je echter kijkt naar de grote wijzigingen heb je het eigenlijk maar over twee dingen:
– er zijn geen gezamenlijke events meer, hierdoor komt het net iets competitiever over
– gedurende de game kan je Bowser unlocken

Het laatste punt wil ik jullie graag even uitleggen, aangezien dit nog niet eerder gedaan is; vanaf het begin van de game, zit Bowser in een kooi (die wordt weergegeven op de Wii U gamepad) vast door 6 chains. Deze sloten kan je unlocken door ieder cijfer op de dobbelsteen minimaal 1x te gooien (wie overigens dit ‘slot’ ooit heeft uitgevonden is de meest complete retard ever, iets met Nintendologics?). Wat er dus gebeurt als je Bowser unlocked is dat er een aantal spaces veranderen in Bowser spaces en, misschien nog wel belangrijker, degene die de laatste chain opent, verliest de helft (!) van zijn/haar zuurverdiende sterren.

Hiermee gaat Nintendo wat mij betreft een klein beetje de fout in. Zeker in deze gamemode heeft het vrij weinig met skills te maken, maar is de ‘luck-factor’ torenhoog. Niet alleen wat betreft Bowser, nee nee! Er zijn op het bord een aantal events gaande maar over het algemeen wordt alleen de persoon beloond die in zijn/haar worp dit gebeuren passeert. Alleen al in mijn eerste potje MP10 was er een NPC die 3 van de 4 events voor zijn rekening mocht nemen en hierdoor wist hij zo’n 40 sterren te verzamelen. “Dat is dan toch wel goed te maken met de minigames?” hoor ik jullie denken, maar als de sterren zo verdeeld worden dat zelfs als je een minigame wint je er weinig mee opschiet zie je al snel in dat het maar weinig met skills te maken heeft. Het enige waar je wel wat winst mee kan maken zijn de Boss Battles, die op zich prima te doen zijn, maar voor de rest is dit frustrerend as fuck, het enige wat je wilt doen is de meest gelukkige speler een knal voor z’n harses verkopen…

Zonder er verder op in te gaan, deze gamemode is leuk als je dronken bent, maar competitief… Nee, absoluut niet!

 

MP10 map

 

Bowsers Takeover!

Je hebt misschien wel gemerkt dat ik over de standaard Mario Party-mode toch wel een klein beetje negatief was. In ‘Bowser Party’ is dit compleet anders. Dit is wat mij betreft, by far, een van de beste toevoegingen in Mario Party van de afgelopen edities! Het concept: je zit (uiteraard) weer in dat stomme wagentje, maar dit keer moet je keihard wegvluchten voor Bowser! 4 vs 1 lijkt misschien niet helemaal eerlijk, maar het is prima uitgebalanceerd. Alhoewel, Bowser krijgt natuurlijk wel hulp van de kleine Junior op het moment dat hij het even niet meer bij kan benen.

Je werkt niet met de eerder genoemde behaalde sterren, maar met een aantal hartjes. Het doel is om ervoor te zorgen dat je het einde haalt met minimaal nog 1 hartje over. Deze  hartjes kan je verliezen door random space events en gewoon slecht te zijn in de minigames, maar je kan ze ook weer terugverdienen. Hier heeft het spel dus echt wat minder met geluk te maken (natuurlijk blijf je wel afhankelijk van de dice rolls) maar omdat je nu wat meer aangewezen bent op de minigames, heb je het gevoel dat je de winst of je treurige verlies wat meer in eigen hand hebt.

Tevens zijn het ook niet zomaar minigames! Speciaal voor Bowser zijn er een aantal minigames gemaakt waarbij er daadwerkelijk gebruik gemaakt wordt van de Wii U Gamepad. Op de tv krijg je het normale speelvlak te zien, maar de Gamepad wordt gebruikt als een first-person view voor Bowser. Third-Party developers, kijkt u even mee? Dit is hoe je gebruikt maakt van de Wii U! En nu maar hopen dat ze dit ooit lezen…

Al met al, de grote positieve verrassing van deze game.

MP10 BW

 

Amiibo ‘geef me al je geld’ functionaliteit

*zucht* De Amiibo hype… Of nou ja, zoals Nintendo het doet laten voorkomen. Ook in deze game wordt er gebruik gemaakt van de Amiibo. De opzet op zich is niet eens zo heel erg. Je hebt gewoon een standaard vierkant bord (uiteraard verdeelt in 4 delen), die je tijdens het spelen aan kan passen door character tokens op te pakken. Eenmaal opgepakt, kan je deze ook vanaf het begin inzetten, zodat je kan starten met een gevarieerd bord.

Hierbij speel je trouwens wel met z’n vieren apart, dus geen karretjes of wagentjes, niks. Gewoon lekker ieder voor zich. Ook wordt het oude spelformat weer teruggehaald met de vertrouwde munten en sterren. Het eerste wat ik dacht was, yes! Eindelijk weer iets wat lijkt op de oude Mario Party zoals deze ooit bekend is geworden!

Echter, om deze party met z’n vieren te kunnen spelen (ik denk dat je het al kan raden), moet je VIER fucking Amiibo hebben. Dus, om de volledige functionaliteit uit Amiibo Party te halen moet je nog eens €45 uitgeven aan 3 extra Amiibo… Nintendo please….

MP10 AP

 

Bonus Shizzle

Uiteraard zitten er weer een paar kleine extra’s bij. Zoals Nintendo wel vaker een bepaalde sport heeft toegevoegd als een extraatje, is dat ook deze keer weer het geval. Naast de al eerder verschenen beachvolleybal- en ijshockey bonussen kan vanaf nu ook badminton aan dit lijstje toegevoegd worden. Ook heb je Jewel Drop, een soort Tetris meets Columns meets Dr. Mario meets je weet wel wat ik bedoel. Ook het minigame tournament is geen vreemde van de Mario Party extra’s.

Voor je Amiibo kan je iedere dag een extraatje krijgen die je weer kunt gebruiken in Amiibo Party. Echte toegevoegde waarde heeft dit verder niet, het gaat hier over het algemeen over de onderkant van je in-game Amiibo, maar zo proberen ze je toch wel elke dag Mario Party op te starten, zo sneaky, of slim, zijn ze dan ook wel weer…

Last and definitely least, is er een Photo Studio. Hiermee kan je foto’s maken van de characters voor verschillende achtergronden (die je natuurlijk wel eerst moet unlocken met MP points). Ik snap echter het nut hiervan niet, tenzij je echt in een melige bui bent of je de pleuris verveelt, denk ik niet dat je dit vrijwillig gaat doen…

 

Gezellige multiplayer of ultieme vriendschapsbreker?

Het antwoord op de vraag… Zolang je er maar niet te serieus in gaat, denk ik dat de vriendschap het wel gaat overleven. Zelf ben ik er vaak op gebrand om alles te winnen wat er te winnen valt, maar bij deze game zal je je er toch echt bij neer moeten leggen dat niet altijd de beste wint. Met dat in het achterhoofd, is dit spel een prima tijdverdrijf. Er is voldoende content, de replayability is hoog en vooral de Bowser Party is echt een aanrader!

Om het dan af te sluiten, hier nog een foto gemaakt in de studio. Tsja… ik zou ook niet vrolijk zijn als ik opgesloten zat in Bowser’s Painball…

MP10 FS