Marvel’s Guardians of the Galaxy | REVIEW

I am Groot!

26 oktober 2021
Square Enix
Eidos Montreal
85

Guardians of the Galaxy is misschien, naast The Avengers, wel een van de meest populaire superheldenteams die er op dit moment is en dat heeft uiteraard alles te maken dankzij hun MCU film debuut een aantal jaren geleden. Voor Square Enix reden genoeg om een game te maken over deze stuntelige galactische superhelden!

Marvel’s Guardians of the Galaxy is duidelijk gebaseerd op de comics en niet zozeer op de films die de afgelopen jaren zijn verschenen. In de game neem jij de rol aan van Peter Quill, beter bekend als Star-Lord. Dit is de leider van de Guardians, en in de game zijn zij nog vrij nieuw in het hele superhelden-gebeuren en hun vermogen om als een team samen te werken. Naast Star-Lord bestaat het team uit Gamora, Drax, Rocket en Groot. Hoewel er zeker wat inspiratie is gehaald uit de MCU films, heeft Eidos uitstekend werk geleverd door zich meer te focussen op de stijl van de comics. Hierdoor voelt de game dan toch aardig fris en uniek aan.

In deze game ontmoeten we de Guardians terwijl ze zich voorbereiden op een nieuwe ondoordachte missie om geld te verdienen. Dit keer gaan zij op jacht om een gevaarlijk monster te vangen in de hoop het te verkopen aan Lady Hellbender, welke monsters verzameld. Als je de Guardians natuurlijk al een beetje kent gaan dingen niet precies volgens plan, en raken ze al snel verwikkeld in de nodige problemen.

I am Groot!

Het klinkt misschien alsof ik een beetje vaag ben over de details van het verhaal in de game, maar dit doe ik voornamelijk omdat het de moeite waard is om het zelf te ervaren. De game is namelijk geestig, oprecht en ronduit grappig van opzet, en het verhaal dat tijdens deze 15-20 uur durende campagne wordt verteld is behoorlijk sterk opgezet. Het is ongelooflijk goed geschreven en neemt wendingen waar zowel nieuwkomers als fans van de comics van zullen smullen. Elk personage dat je zal ontmoeten, of het nu vriend of vijand is, zijn uniek, interessant en kennen behoorlijk wat diepgang. De game heeft dan ook behoorlijk wat indruk op wij weten te maken, dankzij de manier waarop het verhaal verteld wordt. Hoewel Guardians of the Galaxy een behoorlijk lineaire singleplayer ervaring is, doet het heel veel dingen goed. Daarnaast heeft het de nodige stuntelige humor waar Guardians of the Galaxy bekend om staat en dit zorgt voor een bijzonder aangename spelervaring.

Guardians of the Galaxy kent dan ook flink wat dynamiek, en de personages zijn tijdens de game dan ook constant met elkaar aan het kletsen, kibbelen of ruzie aan het maken. Dit gebeurt zowel in platform segmenten als tijdens de spetterende actie die de game rijk is, en de diverse personages zijn ook erg goed op elkaar ingespeeld. Of het nu gaat om Drax die Gamora constant een verraderlijke huurmoordenaar noemt terwijl hij met zijn voeten omhoog een boek leest op de Milano (het schip van het team), of Rocket die een verbale sparringwedstrijd aangaat met Peter over wie de echte leider van het team is. De dialogen tussen de crew zijn erg scherp, goed geschreven en zorgen werkelijk voor diepgang dankzij de geweldige voice-acting die erin slaagt de personages zich eigen te maken. Het is zowel hartverwarmend als vermakelijk om te zien hoe elk lid van het team groeit in de game.

I AM GROOOOOOT!

Als leider van de groep heeft Star-Lord de taak om moeilijke beslissingen te nemen, en dit manifesteren zich door middel van diverse dialoogopties die je tijdens de game voorgeschoteld krijgt. Deze hebben misschien niet zo’n dramatische invloed op het verhaal zoals in games als Mass Effect, maar de keuzes die je tijdens de gesprekken maakt, kunnen de manier waarop situaties zich voordoen veranderen, met veranderingen in de gebeurtenissen die variëren van eenvoudig tot indrukwekkend. Als je je woorden slecht kiest, kan een Nova Corp-officier je een idioot vinden, terwijl een andere beslissing ervoor kan zorgen dat je een missie stealthy of juist gunblazing aan gaat pakken. Deze keuzes zorgen ervoor dat je ook werkelijk als leider van het team voelt, en dat is best uniek te noemen in een game.

Je leiderschapstaken reiken verder dan het nemen van beslissingen, Als Star-Lord ben je ook afhankelijk van je team in de diverse gevechten in de game. Elk personage heeft zijn eigen vaardigheden en wapens, zo maak jij als Star-Lord gebruik van dubbele laserguns, rocketboots en heb je ook een melee-aanval. Naarmate de game vordert zullen de pistolen van Star-Lord nieuwe vaardigheden krijgen, zoals bevriezing en elektrocutie, welke een nieuwe laag aan je moveset toevoegen. Hoewel de combat in Guardians of the Galaxy best eenvoudig is, is het wel erg leuk en vermakelijk en speelt het ontzettend soepel weg.

IamGroot…

In de game speel je alleen als Star-Lord en de andere teamleden worden bestuurd door de AI. Gelukkig kun je ze wel bevelen geven om hun vaardigheden te gebruiken en zich op specifieke vijanden te richten. Elke Guardian is op zijn eigen manier weer nuttig tijdens gevechten. Rocket is gespecialiseerd in explosieven, Groot kan vijanden immobiliseren met zijn wortels, Drax kan groepen vijanden in een keer aanpakken door zijn kracht en Gamora gebruikt haar zwaard om enorme hoeveelheden schade aan vijanden toe te brengen. Gevechten kunnen in het begin van de game een beetje onhandig en chaotisch aanvoelen, maar zodra je de gameplay een beetje door hebt en meer geavanceerde vaardigheden hebt vrijgespeeld, zul je een geweldige tijd beleven met deze game. Met je pistolen op vijanden schieten terwijl je je team over het slagveld stuurt is dan ook een ongelooflijk tijdverdrijf.

Door met elkaar samen te werken en vijanden op unieke manieren uit te schakelen, verdien je XP die kan worden uitgegeven om verschillende vaardigheden te ontgrendelen in de game. Maar dat is niet alles, want hiermee vul je ook de Huddle-meter. Als deze vol is kun je tijdens een gevecht met een druk op de knop het hele team oproepen voor een soort peptalk. Gedurende deze peptalk krijg je twee dialoogopties; kies de juiste en het hele team wordt gebuffed, kies de verkeerde en alleen jij krijgt een buff.

I am Groooooooooot

De vijanden in Guardians of the Galaxy zijn behoorlijk divers en varieren van exotische buitenaardse beesten tot blaster-zwaaiende sekteleden. De vijanden die je tegenkomt zijn opzich elk een uitdaging zonder ooit vervelend te worden. De moeilijkheidsgraad in de game bouwt ook aardig op, zo zullen vijanden die je later tegenkomt alleen vatbaar zijn voor bepaalde elementaire aanvallen of kunnen deze alleen worden beschadigd als ze eenmaal verdoofd zijn. Hierdoor moet je dan ook strategieën en prioriteiten stellen om de klus te klaren. Je zult tijdens dit  avontuur ook een aantal eindbazen tegenkomen, die allemaal op hun eigen manier uniek zijn.

Zoals ik al eerder zei is de combat in Guardians of the Galaxy op geen enkele manier echt diepgaand te noemen, maar het zorgt wel voor ongelooflijk leuke actie. Daarnaast moet ik wel stellen dat de game een beetje langzaam op gang komt en dat het wel eventjes duurde voordat ik er in kwam. Tijdens mijn eerste uur voelde de game dan ook een beetje saai aan, maar een paar uurtjes later in de game was het allesbehalve saai en kom je terecht in een soort actievolle stroomversnelling. Je moet dus wel eventjes doorbijten om de volle potentie van deze game te zien.

I am Groot?

Wat wel echt een minpunt is aan Guardians of the Galaxy is de lineaire opzet van het spel. Je volgt namelijk gewoon een vooropgezet pad en er is weinig te verkennen in de game. Hoewel het lineaire aspect op zich geen slechte zaak is, is de manier waarop de game dit doet best wel verouderd. Het voelt ook een beetje aan als games uit het PS3-tijdperk zoals de eerste Uncharted. Er is altijd een heel duidelijke manier om vooruitgang te boeken, waarbij eventuele afwijkende paden gegarandeerd leiden tot een doodlopende weg waar je een verzamelobject kunt vinden.

Gelukkig maken de werelden en omgevingen die je bezoekt de verkenning in grote mate goed. Buitenaardse werelden vullen het scherm met levendige kleuren en intrigerende flora en fauna die werkelijk van je beeld afspatten. De game ziet er prachtig uit, de werelden kennen genoeg variatie en zit vol kleine toffe details. Het is ook de moeite waard om te vermelden dat de personagemodellen geweldig zijn vormgegeven, met een waanzinnige hoeveelheid detail en de animaties weten dit goed te complimenteren. De game komt hierdoor ook echt tot leven.

I am Groot

Guardians of the Galaxy kent daarnaast ook een ongelooflijke vette soundtrack uit de jaren ‘80 welke goed aansluit op de spelervaring. Toffe nummers zoals White Wedding, Every 1’s a Winner en (Don’t Fear) The Reaper zullen uit de speakers aan boord van de Milano schallen. Ook tijdens de Huddle peptalk zal er een willekeurige hit uit de jaren ’80 zijn opwachting maken, zoals Rick Astley’s Never Gonna Give You Up. Dit zorgt voor een hele toffe vibe tijdens de gameplay en kan op bepaalde momenten zelfs zorgen voor wat kippenvel.

Guardians of the Galaxy is onverwacht een hele toffe game geworden. De game kent een uitzonderlijk goed geschreven verhaal, en dit wordt ondersteund door een cast van unieke personages wiens interacties met elkaar behoorlijk hilarisch kunnen zijn. De leuke en hectische combat is niet erg diepgaand, maar voelt erg smooth aan en speelt ontzettend soepel weg. Het enige minpuntje wat ik kan noemen is de ietwat verouderde en lineaire opzet in de gameplay en verkenning van de spelwerelden. Ondanks alles is Guardians of the Galaxy een vette actiegame geworden die een heel breed publiek zal aanspreken.

Uitstekend geschreven verhaal en personages
Prachtige visuals en personagemodellen
Toffe laagdrempelige combat