New Pokémon Snap | REVIEW

Gotta photograph em' all!

30 april 2021
Bandai Namco
75

In de lange en uitgebreide geschiedenis van Pokémon spin-off games is Pokémon Snap misschien wel een van de meest geliefde titels. Pokémon Snap, origineel uitgebracht op de Nintendo 64, was een van de eerste 3D Pokémon spellen en was in die tijd heel anders dan wat we al kende in de franchise. Hoewel Pokémon Snap nooit een doorlopende serie is geworden, zoals zoveel andere Pokémon-spin-offs, werd de game wel erg gewaardeerd door fans en heeft het zelfs een cultstatus gekregen. Fans schreeuwen al jarenlang om een vervolg. Nu, iets meer dan twee decennia later, is het dan eindelijk zo ver en mogen we opnieuw guitige monstertjes op de gevoelige plaat vastleggen met New Pokémon Snap op de Nintendo Switch. En hoewel de game meer van hetzelfde is als het origineel, is het moeilijk te zeggen dat fans hier niet blij mee zullen zijn.

New Pokémon Snap speelt zich af in de Lental-regio en volgt opnieuw het verhaal van een personage die de taak heeft om Pokémon in hun natuurlijke habitat te bestuderen en zoveel mogelijk foto’s te maken. In samenwerking met Professor Mirror en zijn assistent Rita, vul je de Photodex in met foto’s van Pokémon die je tijdens je reis maakt.

Snap het!

Net als zijn voorganger is New Pokémon Snap volledig on-rails, wat betekent dat elk level een vooraf ingesteld pad heeft dat je in een laag tempo volgt. Dit is eerlijk gezegd een beetje jammer, want hoe tof zou het zijn geweest als je de Pokémon in een grote open wereld kon fotograferen. Toch is de keuze om het on-rails te houden wel logisch vanwege de missie- en de verhaalstructuur van de game.

Hoewel de game on-rails is, is het niet mogelijk om zelf het tempo te bepalen. De NEO-ONE, het voertuig dat je door de spelwereld voert, is dus niet te versnellen of te vertragen in de game. New Pokémon Snap dwingt je dus om een ​​bepaald level meerdere keren te doorlopen, hetzij om specifieke uitdagingen te voltooien of om deze ’s nachts te bezoeken. Het zorgt dan ook voor de nodige frustratie om steeds opnieuw een level te spelen en opnieuw de volle vijf minuten te besteden aan het doorlopen van een parcours om alle details te fotograferen.

Wonen in een Pokemon-wereld

Hoewel New Pokémon Snap behoorlijk lineair is, is het levelontwerp  echt uitstekend te noemen. Elke etappe zit boordevol kleine details en je zult tijdens een eerste playthrough gegarandeerd het een en ander missen vanwege de prachtig ontworpen spelwereld. De levels kennen een dag en nacht variant en het moedigt aan om deze steeds opnieuw te spelen. In deze cyclus zal je ook merken dat de Pokémon ook ander gedrag vertonen. Zo zag ik bijvoorbeeld een Grookey en een Pichu elkaar in een level elkaar volgen, waren ze spelletjes aan het spelen en aten ze. Toen ik ’s avonds terugkwam, zag ik ze beide bij elkaar liggen te slapen in een hoekje. Super cute dus!

Hoewel New Pokémon Snap qua gameplay behoorlijk op het origineel lijkt, kent de nieuwe versie een veel grotere Pokédex. Hoewel de originele Pokémon Snap uit 1999 beperkt was tot de oorspronkelijke 151 wezens uit de Kanto-regio, kent New Pokémon Snap een exponentieel grotere selectie aan Pokémon. Hoewel ze niet allemaal in de game zijn te vinden, is er nog steeds een overvloed aan Pokémon die je kunt ontdekken. Als een oude Pokémon-fan, is het heel charmant om verschillende generaties onder één vlag verenigd te zien. Of het nu een Scorbunny is die een dutje doet op een Torterra, of een moeder Swanna die over haar Duckletts waakt terwijl een Magikarp een paar meter verderop verwoed om zich heen flappert, New Pokémon Snap bezit een levendige en adembenemende spelwereld.

Gotta catch em’ all!

In New Pokémon Snap wordt je beoordeeld op basis van de kwaliteit van de afbeeldingen die je tijdens je reis maakt. Deze kwaliteit wordt beoordeeld op een schaal van 4 sterren en wordt beoordeeld op basis van houding, grootte, richting, plaatsing en of er andere Pokémon in het frame en op de achtergrond zitten. De game moedigt je aan om tijdens een level meerdere foto’s van een bepaalde Pokémon te maken, omdat het maken van de perfecte foto kan resulteren in een 4-sterren beoordeling. Je doet ervaring op door foto’s in te leveren bij de professor, waardoor je onderzoeksniveau toeneemt. Het herhalen van een cursus op een hoger onderzoeksniveau betekent dat je nieuwe soorten Pokémon en gedragingen tegenkomt.

New Pokémon Snap kent een handige scanfunctie die een digitale golf uitzendt en zo elke Pokémon welke zich op jouw scherm bevind identificeert. Het is een vernuftige gadget om zo verborgen Pokémon op te sporen. Sommige Pokémon reageren zelfs op de scan, waardoor je ze in een zeldzame pose kunt fotograferen. Je kunt trouwens ook een Fluffruit naar een Pokémon gooien en misschien neemt deze er wel een hapje van. Een perfect moment om een unieke foto te maken.

Een van de leukste nieuwe toevoegingen aan New Pokémon Snap is het gebruik van gyro-controls. Naast de analoge stick kun je de in-game camera verplaatsen door je Switch (handheld-modus) of hun controller (in docked-modus) te verplaatsen. Ik moet zeggen dat ik de gyro-controls net wat beter vond werken dan dat ik gebruik maakte van de analoge stick, en het voelde ook nog eens een stuk immersiever.

Hoewel de originele Pokémon Snap nog steeds geliefd is onder de fans en de game een cultstatus geniet, weet New Pokémon Snap dit goed te evenaren. De game blijft min of meer binnen de grenzen van het origineel, maar kent wel een aantal toffe nieuwe functies en mechanics. De veel grotere Pokédex, de gyro-controls en het prachtig level-design zorgen ervoor dat New Pokémon Snap flink wat meer te bieden heeft dan het origineel. Het is misschien niet de beste spin-off die de franchise kent, maar fans die al meer dan 20 jaar wachten op een vervolg zullen niet teleurgesteld zijn met New Pokémon Snap!

New Pokémon Snap | REVIEW
Kent een grote selectie aan Pokemon om te ontdekken
Goede replaywaarde door voldoende uitdagingen en content