Nickelodeon All-Star Brawl | REVIEW

De Smash Bros. killer waar we op gewacht hebben?

4 oktober 2021
GameMill Entertainment
Ludosity & Fair Play Labs,
65

Super Smash Bros. is een waanzinnige game, welke helaas exclusief voor Nintendo consoles weggelegd is. Dit laat een groot gapend gat achter op andere consoles, want de gameplay uit deze franchise is natuurlijk tijdloos en spreekt een heleboel gamers aan. Gelukkig komt Nickelodeon All-Star Brawl om de hoek kijken, welke een soortgelijke ervaring probeert te bieden, maar dan beschikbaar op alle andere console platformen. Of de game werkelijk net zo goed is als de Smash Bros. franchise is nog te bezien…

De gameplay opzet van Nickelodeon All-Star Brawl is natuurlijk niet nieuw. De game is namelijk een multiplayer brawler waarbij het je doel is om je tegenstanders te verslaan door schade aan te richten en ze zonder pardon van het level af te meppen. Hoewel er in het verleden een flink aantal vergelijkbare games op de markt zijn verschenen, zijn er maar weinig games die het niveau van Smash Bros. hebben weten te evenaren. Nickelodeon All-Star Brawl probeert hier verandering in te brengen, en probeert zijn best te doen door bekende personages te mixen met boeiende gameplay. Je kunt dan ook wel stellen dat het een aardige, maar toch ietwat dubieuze Smash Bros. kloon is geworden. De developers hebben namelijk een game afgeleverd die qua gameplay best wel tof aanvoelt, maar daarnaast zijn er een aantal rare keuzes genomen die ervoor zorgen dat Nickelodeon All-Star Brawl niet echt de Smash Bros. killer is geworden die het wellicht wel had kunnen zijn. Hoe dat dit allemaal in elkaar steekt, lees je hieronder.

Ik wil baby’s meppen!

Nickelodeon All-Star Brawl kent een interessante selectie aan personages, met bekende gezichten uit een reeks Nickelodeon cartoons. Toch zijn er een aantal vreemde keuzes gemaakt, en heb ik het gevoel dat er een flink aantal personages ontbreken in de game. Zo is bijvoorbeeld Reptar uit Rugrats wel speelbaar, terwijl de baby’s zijn weggelaten. Nu snap ik de keuze wel, want baby’s laten vechten tegen de Turtles is misschien niet een al te beste combinatie. Maar ook andere iconische personages ontbreken. Zo is bijvoorbeeld alleen Helga van Hey Arnold en Oblina van Aaahh!!! Real Monsters aanwezig in de game, terwijl de hoofdrolspelers gewoon weg ontbreken uit deze series. Ook zijn er maar twee van de vier Turtles aanwezig in de game.

Meer personages waren meer dan welkom geweest, en nu valt het rooster aan vechters gewoon een beetje tegen. Ik ga er wel vanuit dat we binnenkort een aantal (betaalde) DLC-pakketten mogen verwachten met een aantal missende vechters, want nu voelt het nogal onaf en karig aan. Gelukkig zijn personages als SpongeBob en Patrick wel van de partij in deze game.

Vermakelijke mutliplayer

Qua gameplay is Nickelodeon All-Star Brawl best wel aardig te noemen, en de game heeft dan ook een aantal verschillende modi waaruit je kunt kiezen. Zo kan je aan de slag met een singleplayer-, lokale multiplayer en online multiplayer modi. In de singleplayermode werk je jezelf een weg door een reeks één-op-één-gevechten en heb je de keuze uit een aantal moeilijkheidsgraden. Hoewel het je wel even bezig weet te houden, weet de singleplayer niet echt te boeien.

Een game als dit speel je dan ook voor de multiplayer, en ik moet zeggen dat Nickelodeon All-Star Brawl best wel vermakelijk is. Het komt het meest tot zijn recht met de lokale multiplayer, maar online is het ook nog wel tof om te spelen. Je kunt ervoor kiezen om losse of ranked matches te spelen, of gewoon een lobby te creëren om met vrienden een casual potje te spelen, met de nodige hilariteit. Het vinden van een online match gaat opvallend snel, en de netcode is behoorlijk stabiel te noemen. Het is alleen de vraag hoe levendig de community zal blijven.

Herkenbaar voor iedereen

Elk personage heeft zijn eigen reeks bewegingen en verrassend genoeg kent dit de nodige diepgang. Elk personage heeft zijn eigen lichte-, zware- en afstandsaanvallen, en door deze met elkaar te combineren voer je toffe combo’s uit. Het is het soort spel dat je makkelijk onder de knie kunt krijgen, ongeacht je vaardigheidsniveau, maar diegene die de tijd nemen om het werkelijk onder de knie te krijgen zullen echt de overhand hebben in matches. De game kent een niveau van diepte wat ervoor zorgt dat iedereen de game leuk vindt om te spelen.

De personage voelen dan ook anders aan van elkaar en hierdoor zal je ook ongetwijfeld snel een favoriete personages vinden. De Turtles Michelangelo en Leonardo zijn leuk om te spelen dankzij de wapens die ze gebruiken, terwijl Reptar op lange afstand een vuurspuwende aanval kan doen. Zelfs Oblina, het zwart-witte rietvormige monster uit Aaahh!!! Real Monsters maakt indruk met haar kleine formaat, terwijl ze snelle aanvallen kent. Ieder personage heeft zijn eigen sterktes en zwaktes en dit maakt Nickelodeon All-Star Brawl een leuk spelletje om te spelen.

Ik heb de eer gehad om Nickelodeon All-Star Brawl te spelen op de Xbox Series X, en ik moet zeggen dat de game er acceptabel uitziet. De karaktermodellen zijn aangenaam gedetailleerd, en hoewel ze er door hun 3D-weergave iets anders uitzien dan hun 2D-cartoon tegenhangers, zijn ze allemaal direct herkenbaar. Daarnaast kent de game ook een aardig aantal stages om in te vechten, en deze zijn allemaal gebaseerd op de bekende Nickelodeon-franchises.

Niet echt de moeite waard…

Hoewel het tot nu toe allemaal best wel positief klinkt, kent Nickelodeon All-Star Brawl wel de nodige minpunten die de spelbeleving weet te bederven. Hoewel de game speels en koddig uitziet, zijn de animaties behoorlijk ondermaats te noemen. Ook het complete gebrek aan voice-acting haalt je uit de spelbeleving en het is gewoon een groot gemis om SpongeBob of een van de Turtles een van hun bekende one-liners te horen roepen. Daarnaast bestaat de soundtrack in de game uit middelmatige en onherkenbare deuntjes. Het lijkt er dan op dat er maar van een klein gedeelte van de Nickelodeon licentie gebruik gemaakt mocht worden, wat eigenlijk best bijzonder te noemen is.

Ook heb je maar de beschikking over 20 personages waarmee je kunt spelen, en naarmate je vordert in het spel speel je ook geen nieuwe personages vrij, waardoor de game ook niet echt lonend aanvoelt. Wel kun je een aantal collectibles vrijspelen, maar naar mijn mening is dit niet echt de moeite waard om de singleplayer mode te voltooien. In zekere zin is dit wel aardig teleurstellend te noemen, want Nickelodeon All-Star Brawl heeft in essentie behoorlijk wat potentie om een leuke tegenhanger voor Smash Bros. te zijn.  Helaas zorgen dit soort minpunten ervoor dat we te maken hebben met een leuke, maar middelmatige game.

Nickelodeon All-Star Brawl is een leuke poging om de concurrentie aan te gaan met de Smash Bros.-franchise van Nintendo. Qua gameplay is de game ook erg leuk om te spelen met vrienden, maar toch kent de game teveel gebreken en mist het bepaalde inhoud om lang leuk te blijven. Daarnaast ligt het succes van de game aan hoe levendig de online community blijft. Tot nu toe is het makkelijk om een online potje te vinden, maar het is de vraag of deze spelers allemaal blijven plaken.

Nickelodeon All-Star Brawl | REVIEW
Leuke herkenbare gameplay
Leuke selectie aan iconische Nickelodeon personages