NieR Replicant ver.1.22474487139… | REVIEW

Oldschool voor een nieuwe generatie!

23 april 2021
Square-Enix
PlayStation 4, Xbox One, PC
85

Als je ooit van de NieR-serie hebt gehoord, is de kans groot dat dit komt door de veelgeprezen hit NieR: Automata uit 2017. De game verbaasde zowel gamers als critici met zijn prachtige spelwereld, soepele animaties, vloeiende gevechtssystemen, buitengewone soundtrack en het uitmuntende verhaal die, hoewel onconventioneel, toch een van de beste was van wat videogames te bieden heeft. Iets wat veel spelers echter niet weten is dat Automata het vervolg is van de game NieR Replicant uit 2010. Laat deze game nu net een remaster hebben gekregen en wij vertellen je of deze je zuurverdiende centen waard is.

Replicant werd, net als het vervolg, geprezen om zijn verhaal en soundtrack. De game bereikte echter een klein publiek en werd toentertijd gezien als obscuur. Desondanks heeft de game sinds de release in 2010 een cultstatus gekregen en fans hopen al jaren op een remake / remaster.

Deze wens is voor velen nu in vervulling gegaan. Ontwikkelaar Cavia, de originele ontwikkelstudio van de game, heeft samengewerkt met ontwikkelaar Toylogic om NieR Replicant te voorzien van een moderne remaster met de nodige verbeteringen, en kent dan ook de wazige subtitel ver.1.22474487139…. Door het combatsysteem te herzien en een aantal nieuwe zaken te vernieuwen zoals de dialogen en het grafische gedeelte wilden de ontwikkelaars de fans een definitieve versie van de game geven. Ik kan je stiekem verklappen dat deze remaster een van de beste remasters is die ik het afgelopen jaar heb mogen spelen, hoewel het zeker niet zonder een paar teleurstellende fouten is.

Op zoek naar een remedie

Het beste aspect van NieR Replicant is ongetwijfeld het vette verhaal. Replicant speelt zich duizenden jaren voor de gebeurtenissen in NieR: Automata af, en het verhaal concentreert zich dan ook op Nier, een jongvolwassen replicant welke worstelt om een ​​remedie te vinden voor de Black Scrawl. Dit is een mysterieuze ziekte die veel mensen heeft getroffen, waaronder zijn kleine zusje Yonah. Tijdens zijn zoektocht wordt hij geholpen door verschillende bondgenoten, waaronder het magische boek Grimoire Weiss, een grove en vulgaire vrouw genaamd Kainé en Emil , een jongen die lijdt aan een aandoening waardoor iedereen die oogcontact met hem maakt in steen verandert.

Replicant zal, net als Automata, in het begin aardig obscuur en raar over kunnen komen, maar naarmate je verder komt in het verhaal merk je op dat het ongelooflijk goed uitgewerkt is en dat je al snel smacht naar meer. Elk personage in het verhaal heeft een rijke en uitgewerkte achtergrond en de manier waarop ze met elkaar en met de wereld om hen heen omgaan, voelt erg geloofwaardig aan. In deze remaster zijn er ook een flink aantal nieuwe lijnen van dialoog toegevoegd, welke de geloofwaardigheid verder weten te versterken.

Vloeiende combat

Als het gaat om de vernieuwde gameplay van NieR Replicant, is er veel om van te houden. Het combatsysteem is volledig opnieuw ontworpen, en lijkt ook meer op de combat uit NieR: Automata. Dit zorgt voor de nodige combo’s die je vloeiend uit je controller kunt rammelen en het hakken met zwaarden, speren en andere wapens voelt erg bevredigend aan. Het goed getimed blokken en ontwijkingen van vijandelijke aanvallen levert je ook de mogelijkheid om criticalhits uit te voeren of juist om beter te verdedigen. De gevechten zien er spectaculair en over-the-top uit en de animaties zijn zo ontzettend vloeiend en kennen prachtige details. Dit alles resulteert in actie die niet alleen uitblinkt op technisch niveau, maar er ook nog eens verdomd stijlvol uitziet. Als je dit vergelijkt met de gevechten uit de originele game (welke behoorlijk traag waren en totaal niet responsief aanvoelden) is het nieuwe systeem een ​​ongelooflijke stap vooruit voor deze remaster.

Naast fysieke combat kent NieR: Replicant ook verschillende magische spreuken die je in de strijd kunt gebruiken. Enkele van deze vaardigheden zijn onder meer het snel afvuren van projectielen welke bestaan uit donkere energie, op magische speren uit de grond laten steken, het absorberen van magische aanvallen met een krachtig verdedigingsschild en meer. Deze krachten kun je trouwens uitstekend combineren met je fysieke wapens, wat zorgt voor flitsende actie en spectaculaire beelden.

Naast het nodige hack-and-slash geweld, kent NieR Replicant ook een keur aan andere genre’s die in de mix worden gegooid. Tijdens je avontuur, welke ongeveer 30-40 uur zal duren, kun je ook platform en puzzel elementen verwachten. Zo nu en dan zal de camera een isometrisch perspectief van bovenaf aannemen en kent het zelfs enkele tekstverhalen die je kunt doorlopen. Al deze elementen zijn ongelooflijk goed uitgewerkt en zorgen ervoor dat ervaring fris blijft aanvoelen.

Teleurstellende sidequests

Hoe goed de gameplay in het algemeen ook is in deze remaster, slaat de game op een aantal punten toch de plank mis. Zo is er een gebrek aan moderne functies, en is het bijvoorbeeld alleen mogelijk om de game op te slaan bij vaste save-points. Dit kan best vervelend zijn, want als je doodgaat kan het zijn dat je een flink stuk van de game opnieuw moet doorlopen. Ook geeft de game je alleen een waypoint voor hoofdmissies en krijg je deze niet bij het activeren van sidequests. Dit zorgt ervoor dat je nogal eens kan verdwalen in de game, omdat je niet precies weet waar je moet zijn.

Over sidequests gesproken, deze zijn net zo teleurstellend als in het origineel. Waar het hoofdverhaal en de missies van uitmuntende kwaliteit zijn, zijn deze zijmissies van een belachelijk niveau en het zijn voornamelijk allemaal saaie en repetitieve “fetch quests”. Het is jammer dat er voor gekozen is om dit één-op-één over te nemen van het origineel in plaats van dat er gekeken is naar manieren om deze optionele missies leuker en interessanter te maken.

Ongelooflijk mooi!

Als het op presentatie aankomt is NieR Replicant een prachtige game geworden. De remaster heeft een complete visuele overhaul gekregen, en hoewel de game op geen enkele manier vooruitstrevend is, weet het toch op hetzelfde niveau als NieR: Automata te komen. Het is een geweldig ogende titel welke erin slaagt de toon en stijl van het origineel naar een hoger niveau te tillen. Vooral de visuele effecten en de animaties tijdens de gevechten zien er ongelooflijk mooi uit.

Waar NieR Replicant echt weet te schitteren is met zijn audio. De soundtrack van de originele game was al erg goed en sterk te noemen, maar de verbeteringen in deze remaster voegen veel meer diepte aan de game toe en maken de soundtrack gewoon perfect. De game bevat ook volledig opnieuw opgenomen dialogen, en de voice-acting komt overtuigend en geloofwaardig over. Dan zijn er ook nog de uitstekende geluidseffecten die de kracht en impact van de diverse wapens en spreuken goed over weten te brengen. Het is een knap staaltje werk wat de ontwikkelaar hier heeft weten af te leveren, chapeau

Met zijn fenomenale verhaal, de prachtige gevechten, creatieve implementatie van diverse genres en de ongelooflijke visuele presentatie is de remaster van NieR Replicant een action-RPG geworden die je niet mag missen. Hoewel deze remake lijdt aan een aantal verouderde problemen, net als het vervolg, is het een van de beste RPG’s geworden die je op dit moment kunt spelen!

Visueel een pareltje
Gameplay en combat is soepel en erg goed uitgewerkt
Heerlijk en vermakelijk verhaal