Nintendo Switch OLED | REVIEW

Spat van je scherm!

Je zou het niet verwachten, maar ondertussen is de Nintendo Switch al vier en een half jaar op de markt. De hybride console is nog steeds ongekend populair, en ondertussen is er een nieuwe update van de console verschenen, waarvan we allemaal wel gehoord hebben. Wij mochten aan de slag met de Nintendo Switch OLED, en in de onderstaande review kun je onze bevindingen lezen!

De Nintendo Switch heeft dus een upgrade gekregen in de vorm van een nieuw model, en laat me meteen zeggen dat als je voornamelijk Nintendo Switch in het dock speelt, er een zeer marginaal verschil is tussen de originele console en het nieuwe OLED-model. In feite is de enige noemenswaardige toevoeging het grotere interne geheugen van 64 GB, maar dat is nog steeds niet veel te noemen. Gelukkig is het geheugen nog steeds uit te breiden via een SD kaartje, en tegenwoordig zijn deze ook niet zo heel duur meer.

Mocht je een gamer zijn die de Switch voornamelijk gebruikt in handheld mode, dan heb je met het nieuwe OLED-model een prachtig apparaatje in huis. Het verschil tussen het oude scherm en OLED is namelijk erg groot. OLED zorgt namelijk voor prachtige kleurverschillen en hele diepe zwart tinten. Het contrast van het nieuwe scherm laat de beelden dan ook echt knallen met echt zwart en levendige kleuren op het scherm. Daarnaast is het OLED scherm ook iets groter dan het origineel, waardoor je in handheld mode een betere beleving krijgt van je game.

Bovendien is de geluidskwaliteit fantastisch te noemen en de audio is merkbaar verbeterd ten opzichte van het originele model. Het is ongelooflijk meeslepend omdat je de hoge en lage frequenties veel gemakkelijker kunt onderscheiden, wat het potentieel heeft om veel sfeer aan elk spel toe te voegen in handheld modus. Onthoud; deze audio-upgrade gaat via de nieuwe luidsprekers, dus als je met een koptelefoon op speelt, merk je geen verschil.

Fysiek is het Nintendo Switch OLED-model bijna identiek aan de originele versie, behalve dat het een stevigere standaard heeft die bijna de hele achterkant van de console beslaat. Niet alleen dat, je kunt het ook aanpassen aan bepaalde hoeken, zodat je kunt optimaliseren hoe je het op een tafelblad plaatst. Ik moet zeggen dat deze vernieuwde functie, ondanks dat het een klein detail is, toch een groot verschil weet te maken. De originele standaard op de oude Switch was namelijk nogal klein en kan erg snel kapot gaan, dat is dus met het OLED-model verleden tijd.

Een ander groot optisch verschil is de vernieuwde dock die bij de console geleverd wordt. Deze ziet er gelikt uit en is dit keer wit gekleurd. Deze kleur zorgt ervoor dat het er behoorlijk gelikt uitziet naast je TV en het is dan ook een echte eye-catcher. Het dock ziet er niet alleen geweldig uit, maar is ook wat functioneler geworden. Zo heeft deze nu een vaste LAN-poort ingebouwd, wat handig kan zijn als je geen sterk wifi-signaal hebt en online een game wilt spelen of snel iets wilt downloaden.

De Nintendo Switch OLED is een heerlijke upgrade voor mensen die graag spelen in handheld modus. De kleuren spatten van het scherm af en het scherm is zelfs iets groter. Toch heeft het nieuwe model weinig toegevoegde waarde als je voornamelijk in docked modus speelt, aangezien je dan geen gebruik maakt van het nieuwe OLED scherm. De enige echte voordelen die je dan hebt is het gebruik van de LAN-poort, maar dat kan de koop van het nieuwe model niet echt rechtvaardigen. De Nintendo Switch OLED raad ik dan alleen aan als je nog geen Switch hebt en dan voornamelijk in handheld modus speelt.

Nintendo Switch OLED | REVIEW
OLED scherm is een wereld van verschil
On-board audio voegt werkelijk iets toe aan de handheld beleving